W minionym roku w Polsce wyprodukowano 575 tys. 117 aut osobowych i dostawczych, o 9,55 proc. mniej niż rok wcześniej – podał instytut Samar. Ten spadek to efekt zapsrzestania produkcji Fiata Pandy w tyskiej fabryce koncernu. Produkcja w tej branży spada sukcesywnie od 2010 roku.
W grudniu 2013 roku w naszym kraju wyprodukowano 33 tys. 29 samochodów osobowych i dostawczych. To o 30,91 proc. mniej w stosunku do listopada i o 13,40 proc. mniej w porównaniu do grudnia poprzedniego roku.
Fiat przoduje na rynku
Liderem produkcji w Polsce pozostaje Fiat Auto Poland. Udział tego producenta w rynku wyniósł 51,42 proc. i był o 3,39 proc. mniejszy niż przed rokiem. Wypuścił on z taśmy 295 tys. 700 aut. Na drugiej pozycji znalazł się Volkswagen Poznań z udziałem w rynku 29,71 proc. (wzrost o 4,23 proc.) – 170 tys. 875 samochodów, a na trzeciej Opel Polska z udziałem 18,87 proc. (spadek o 0,84 proc.) – 108 tys. 542 pojazdy.
Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego, ubiegły rok trudno zaliczyć do udanych pod względem wielkości produkcji samochodów w Polsce. Co więcej, jej poziom spada z roku na rok. W 2013 roku polskie fabryki wyprodukowały o ponad 35 proc. mniej aut osobowych i dostawczych w porównaniu do produkcji w 2010 roku.
Prognozy na najbliższe lata również są ostrożne. Znaczący wzrost produkcji mógłby nastąpić, gdyby któraś z istniejących fabryk rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu auta lub na terenie Polski powstałaby nowa fabryka. Jak dotąd - mimo spekulacji - takie decyzje nie zostały ogłoszone.
Autor: tryb//gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24