Najbardziej kosztowne przygotowanie Świąt Bożego Narodzenia planują mieszkańcy duzych aglomeracji. Mieszkaniec Warszawy wyda na przygotowania średnio 868 złotych. To trzy razy więcej, niż grupa ankietowanych deklarujących najniższe dochody.
Po prezenty najczęściej kierujemy się do marketów oraz centrów handlowych. Co trzeci z nas zdecyduje się jednak na mniejsze sklepy. Rzadziej wybieramy bazary i targowiska. W internecie - na aukcjach lub w e-sklepach - prezenty kupi w sumie 8 procent Polaków.
Skutki kryzysu zdają się nie mieć większego wpływu na wielkość planowanych wydatków. 45 proc. Polaków, wobec 37 proc. przed rokiem ocenia, że sytuacja w gospodarce nie będzie miał większego wielkiego wpływu na świąteczne wydatki.
- Optymizm pełny w narodzie i skłonność do zakupów nie słabnie - komentuje w TVN CNBC wyniki badań Eugeniusz Śmiłowski prezes TNS Pentor.
Najczęstszym prezentem będą kosmetyki, perfumy, środki do pielęgnacji, zabawki, oraz ubrania. Polacy chętnie też dają w prezencie książki oraz słodycze i napoje. Świąteczne prezenty Polacy kupią z bieżących zarobków, tylko 8 pproc. zamierza zasilić swój świąteczny budżet pożyczką. Po zakupy Polacy wybiorą się do hipermarketów oraz centrów handlowych.
Źródło: TVN CNBC