Drugi terminal na warszawskim Okęciu jest nadal zamknięty, choć w piątek właśnie mija ostateczny termin zakończenia prac. Rzecznik Okęcia zapowiada, że pechowa inwestycja będzie gotowa do 28 marca.
Data ostatecznego przekazania do eksploatacji - jedna z wielu zresztą - ma wyłącznie symboliczne znaczenie. Państwowe Porty Lotnicze zerwały już bowiem umowę z dotychczasowym wykonawcą. Zadanie kontynuuje już nowa firma.
Rzecznik Portu zapewnia, że pechowy terminal będzie gotowy do 28 marca. - To niewątpliwie było konieczne - powiedział TVN24 Artur Burak, rzecznik Portów Lotniczych.
W połowie października PPL odstąpiło od umowy z konsorcjum Ferrovial-Budimex-Estudio Lamela na budowę Terminalu 2. - Ostatecznym powodem był brak akceptacji przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej dla rozwiązań proponowanych przez konsorcjum - wyjaśnił Burak.
Brak zgody straży uniemożliwia uzyskanie wymaganego przez prawo pozwolenia na użytkowanie i uruchomienie hali odlotów.
Straż się czepia?...
Ze swojej strony konsorcjum budowlane podkreśliło w komunikacie, że "podejmie wszelkie niezbędne kroki prawne, w celu obrony własnych praw, jak również zachowania dobrego imienia jego członków, którzy wielokrotnie udowodnili, że są w stanie realizować z sukcesem różne projekty, znacznie przewyższające budowę Terminalu 2 zarówno pod względem zakresu, jak i złożoności technicznej".
"Budowa Terminalu 2 wraz z pirsem północnym Portu Lotniczego w Warszawie (II etap) została zrealizowana i zakończona przez konsorcjum w terminie i zgodnie z projektem wykonanym przez znanych międzynarodowych oraz krajowych projektantów. Projekt ten został zatwierdzony zarówno przez PPL, jak również przez niezależnego weryfikatora, firmę Epstein" - czytamy w komunikacie.
Zdaniem konsorcjum Ferrovial-Budimex-Estudio Lamela, przyczyny utrudniające otwarcie Terminalu 2 są "całkowicie niezależne od konsorcjum". Nie zgadza się ono z decyzją Państwowej Straży Pożarnej, uniemożliwiającą eksploatację Dźwiękowego Systemu Ostrzegawczego (DSO). To ona - jak wyjaśnia w komunikacie konsorcjum - uniemożliwia uruchomienie hali odlotów Terminalu 2.
Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24