Część portu w Hamburgu zakwalifikowana jako infrastruktura krytyczna. Co dalej z chińską inwestycją?

shutterstock_2102213050
Hamburg i Bremerhaven to najważniejsze porty morskie wykorzystywane przez NATO
Źródło: Reuters
Rząd w Berlinie zgodził się na sprzedaż chińskiej państwowej firmie Cosco 24,9 procent udziałów w terminalu Container Terminal Tollerort (CTT). Hamburski terminal portowy został zarejestrowany jako infrastruktura krytyczna. Reuters cytując rzecznika niemieckiego ministerstwa gospodarki przekazał, że Berlin weryfikuje swoją decyzję o zezwoleniu chińskiemu Cosco na objęcie tych udziałów.

Jak podał portal dw.com w październiku 2022 rząd w Berlinie zgodził się na sprzedaż chińskiej państwowej firmie Cosco 24,9 proc. udziałów w terminalu CTT (Container Terminal Tollerort) w porcie w Hamburgu. Chińczycy pierwotnie chcieli aż 35 proc.

Reuters cytując rzecznika niemieckiego ministerstwa gospodarki przekazał, że Berlin weryfikuje swoją decyzję o zezwoleniu chińskiemu Cosco na objęcie udziałów w hamburskim terminalu portowym Tollerort.

Port w Hamburgu
Port w Hamburgu
Źródło: Shutterstock

Czytaj więcej: Zakaz przebywania wokół terminalu LNG w Świnoujściu. Komunikat MSWiA>>>

Infrastruktura krytyczna i wątpliwości wobec Cosco

Na portalu dw.com wskazano, że terminal właśnie został zarejestrowany jako infrastruktura krytyczna, co potwierdziła rzeczniczka operatora portu firmy Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA). Jak jednak dodała, rejestracja ta nie stanowi istotnej zmiany dla HHLA.

– Grupa HHLA już od 2018 roku zaliczana jest bowiem do infrastruktury krytycznej i podejmuje w związku z tym odpowiednie działania. Od tego czasu spółka w pełni realizuje związane z tym obowiązki w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej – dodała rzeczniczka cytowana przez portal.

Wcześniej "Sueddeutsche Zeitung" razem z rozgłośniami NDR i WDR wyjaśniła, że Federalny Urząd Bezpieczeństwa Technologii Informatycznej (BSI) uznał terminal w Hamburgu za infrastrukturę krytyczną, a zatem za objętą szczególną ochroną. I że znów może to wywołać wątpliwości ws. wejścia Chińczyków do portu.

Zaznaczono, że na początku rzeczywiście nie było to jasne. O tym, co zalicza się do infrastruktury krytycznej, decyduje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, a o samych inwestycjach w tych obszarach Ministerstwo Gospodarki.

"Rzeczniczka ministra gospodarki Roberta Habecka stwierdziła w środę, że skoro warunki się zmieniły, resort musi to jeszcze raz sprawdzić. BSI i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nie chciały z kolei komentować sprawy" - czytamy na portalu dw.com.

Działalność chińskiej firmy nie jest zabroniona

HHLA uspokaja natomiast, że wciąż kontroluje zarówno eksploatację terminala, relacje z klientami, jak i systemy informatyczne.

– Cosco nie uzyskało w tych obszarach dostępu ani uprawnień decyzyjnych; tak samo jak w stosunku do gruntu terminalu – przekazała rzeczniczka portu cytowana przez portal.

Zmiana klasyfikacji terminalu nie oznacza zatem, że działalność chińskiej firmy jest tam teraz automatycznie zabroniona. Zgodnie z rozporządzeniem ws. handlu zagranicznego klasyfikacja obiektu jako infrastruktury krytycznej daje Ministerstwu Gospodarki jedynie szersze możliwości odmowy inwestycji podmiotom spoza Unii Europejskiej.

"I w tej kwestii będą jednak zmiany: jesienią rząd ma mieć gotowy projekt "ustawy parasolowej", która wzmocni ochronę infrastruktury krytycznej" - zauważono na portalu.

Czytaj też: "Europa czekała na decyzje Chin". Ważny moment dla trzech sektorów

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: