Lotos rusza z wielkimi inwestycjami. Grupa będzie zabiegać w bankach o 1,1 mld euro na sfinansowanie wydatków, a pod hasłem "10 +" rozpoczęła kampanię informacyjną na temat rozbudowy gdańskiej rafinerii.
Prace nad modernizacją i rozbudową rafinerii rozpoczęły się w sierpniu, a zakończyć się mają w 2010 roku. Wtedy mają też zacząć pracę nowe instalacje produkcyjne dzięki którym, zdolności przetwórcze rafinerii wzrosną do 10 milionów ton ropy naftowej rocznie.
Wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne kraju
- Do 10 miliardów złotych wzrośnie też wartość firmy, a udział w rynku detalicznym paliw osiągnie poziom 10 procent - twierdzi prezes Grupy LOTOS Paweł Olechnowicz. Podkreśla, że dzięki rozbudowie gdańskiej rafinerii wzrośnie także bezpieczeństwo energetyczne kraju. Prezes Grupy LOTOS wskazuje, że większy przerób ropy w kraju oznacza uniezależnienie się od przemysłu krajowego i światowego. Według szacunków Grupy LOTOS przy rozbudowie średnio będzie potrzebnych nawet do 3 tysięcy pracowników, a po jej zakończeniu około 150 pracowników obsługi.
Gdański zakład będzie produkować paliwa lepszej jakości niż teraz i po rafinacji ropy pozostanie mniej odpadów. Do niedawno Lotos promował swój program modernizacji jako projekt gazyfikacji odpadów z rafinacji ropy, także sprowadzanych z rafinerii Shella. Teraz gazyfikacje odłożono na później, a odpady z rafinacji będą wykorzystywane do bardzo rentownej produkcji asfaltów.
Miliardy na unowocześnienie
Modernizacją gdańskiej rafinerii pochłonie 5,6 mld zł, czyli ponad 1,4 mld euro. Do końca roku Lotos chce podpisać umowę z bankami, u których zabiega o 1,1 mld euro kredytu na inwestycję. Resztę nakładów firma pokryje z własnej kasy i większość tych pieniędzy już wydano - w zeszłym roku ok. 300 mln zł, a w tym - kolejne 500 mln zł. - Pieniądze zostały przeznaczone głównie na zaliczki dla wykonawców i na projekty techniczne - powiedział nam dyrektor Zbigniew Paszkowicz odpowiedzialny za program modernizacji gdańskiej rafinerii. Kilkanaście milionów dolarów dorzucił amerykański koncern Lockheed Martin, który w ramach offsetu za zakup samolotów F-16 dla polskiej armii kupił licencje na technologie dla gdańskiej rafinerii.
Źródło: TVN24, "Gazeta Wyborcza", tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24