Plany dotyczące likwidacji w przyszłym roku terminalu Etiuda na warszawskim Okęciu to poważne zagrożenie dla przyszłości lotnictwa cywilnego w stolicy Polski - twierdzą tanie linie lotnicze Wizz Air w swoim komunikacie. Decyzją PPL Etiuda ma zostać zamknięta w kwietniu 2009 r.
"Wizz Air jest zbulwersowany faktem, że PPL zamknie terminal Etiuda i tym samym od 1 kwietnia 2009 r. podwoi opłaty narzucone na linie lotnicze obecnie operujące z tego terminalu" - czytamy w komunikacie przewoźnika.
Zgodnie z planami Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL), od 1 kwietnia 2009 r. terminal Etiuda zostanie zlikwidowany. Ruch pasażerski zostanie przeniesiony do terminalu 1 i 2. Pasażerowie zapłacą o 30 zł więcej za bilet lotniczy.
Terminal Etiuda obsługiwał od 2004 r. pasażerów tanich linii lotniczych. Pierwotnie miał on być rozwiązaniem tymczasowym, stworzonym do obsługi pasażerów do czasu zakończenia budowy terminalu 2. Od października ub.r. Etiuda obsługuje tylko odloty. Przyloty zostały przeniesione do terminalu 1 i terminalu 2. Z Etiudy odprawiani są pasażerowie 6 tanich przewoźników, m.in. Wizz Air, EasyJet i Norwegian.
"Wizz Air postrzega plany PPL jako (...) wrogie posunięcie wymierzone przeciwko Polsce i Polakom. Miliony obywateli Polski, którzy obecnie doświadczają korzyści finansowych w postaci niskich opłat, ucierpią na skutek podwyżki opłat bez szans na zniżki. Co więcej, w konsekwencji planów PPL setki ludzi straci pracę" - napisano w komunikacie.
PPL: Były skargi pasażerów
Jak podawali wcześniej przedstawiciele PPL, decyzja przedsiębiorstwa była spowodowana licznymi skargami pasażerów, dotyczącymi funkcjonowania Etiudy. - W sytuacji, kiedy oddaliśmy do użytku Terminal 2, stwierdziliśmy, że nie możemy utrzymywać już Etiudy - mówił wcześniej dyrektor PPL Michał Marzec.
Z informacji Wizz Air wynika, że ogólne obłożenie na warszawskim lotnisku spadło w listopadzie br. o 14 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem zeszłego roku. W tym samym czasie obłożenie w liniach lotniczych Wizz Air w Warszawie wzrosło o 12 proc., czyli o 4,5 tys. pasażerów. Jak podał przewoźnik, stanowi to najwyższy wzrost wśród wszystkich linii lotniczych.
Od lat planowane jest uruchomienie portu lotniczego dla tanich linii lotniczych w podwarszawskim Modlinie, na dawnym lotnisku wojskowym. Inwestycja wciąż jednak pozostanie w sferze koncepcji.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24