O zakup sieci supermarketów należących do niemieckiej grupy Tangelmann, starają się już Carrefour i Tesco - dowiedziała się"Rzeczpospolita". W grę wchodzi nawet miliard zł. Właściciel sieci na razie nie potwierdza informacji o rozmowach.
Pozycja Plusa w Polsce nie jest zbyt mocna - choć jest trzecią co do wielkości siecią dyskontową, na liście największych firm handlowych w Polsce firma plasuje się dopiero w trzeciej dziesiątce. Plany zakładały jednak znacznie mocniejszą pozycję. Niemcy zapowiadali, że otworzą w Polsce 1000 sklepów - na koniec sierpnia było ich jednak tylko 203 i przez rok sieć powiększyła się jedynie o ok. 20 placówek. Do Tengelmanna należy też sieć marketów budowlanych OBI - dzisiaj w Polsce działa ok. 30 takich sklepów. Firma nie chce jednak sprzedawać tej marki.
Ponad 200 sklepów Plus wypracowało w ubiegłym roku 1,4 mld zł przychodów. Z szacunków gazety wynika, że wartość sprzedaży może przekroczyć miliard zł. Ich podstawą jest wycena spółek handlowych notowanych na giełdzie, m.in. w Warszawie.
Strategia wyjścia
W ubiegłym roku na wyjście z polskiego rynku zdecydowała się francuska grupa Casino, właściciel sieci Geant i Leader Price, oraz holenderski Ahold prowadzący sklepy Albert i Hypernova. Obydwie spółki do ostatniego dnia przed ogłoszeniem transakcji dementowały informacje, że planują sprzedaż polskich sklepów.
Tengellmann, podobnie jak holenderski Ahold, zaczął rozliczać z realizacji planów swoje regionalne oddziały. Firma sprzedała już sklepy Plusa w Hiszpanii. Szuka nabywcy na punkty w Niemczech. Jak napisał tygodnik branżowy "Lebensmittel Zeitung", najpoważniejszymi kandydatami są grupa Rewe, znana z sieci Billa i Selgros, oraz Edeka. Sieć działa jeszcze w Grecji, Austrii, Portugalii, Rumunii, w Czechach i na Węgrzech.
Łatwiej kupić, niż zbudować Chętnych na przejęcie sieci w Polsce na pewno nie będzie brakowało. Wśród zainteresowanych wymieniane są Tesco i Carrefour - obydwie nie chcą się wypowiadać na temat transakcji. Do tej grupy zaliczana jest też sieć hipermarketów Real - byłaby to dla niej szansa wejścia w nowy format handlowy.
Nawet jeśli w oficjalnych wypowiedziach firmy nie chcą komentować ewentualnej transakcji, to problemów ze sprzedaniem Plusa nie będzie. Od 18 września obowiązuje nowa ustawa, znacznie utrudniająca powstawanie nowych sklepów o powierzchni ponad 400 mkw. Na każdy obiekt wymagana jest zgoda władz lokalnych poprzedzona szeregiem analiz i opracowań.
Trochę potrwa, zanim się okaże, jak urzędnicy w praktyce będą stosowali nowe uregulowania, jednak w branży handlowej, zwłaszcza wśród sieci, dominuje przekonanie,że ustawa znacząco utrudni rozbudowę sieci. Znacznie łatwiej będzie przejąć istniejące sklepy, niż powoli otwierać nowe obiekty.
Źródło: Rzeczpospolita
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl