Firmy ubezpieczeniowe będą mogły sprawdzać, czy numer PESEL klienta wykupującego ubezpieczenie OC jest zastrzeżony. Jeśli będzie, firma będzie mogła odmówić zawarcia umowy - wynika z założeń projektu autorstwa Ministerstwa Finansów. Ma to ograniczyć zawieranie umów na podstawie skradzionych danych osobowych.
Projekt zmian planowanych w nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o ewidencji ludności opublikowano w czwartek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Projektowana nowela zakłada umożliwienie zakładom ubezpieczeniowym sprawdzania, czy numer PESEL klienta wykupującego ubezpieczenie OC jest zastrzeżony.
By ograniczyć przestępstwa
"Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami zakład ubezpieczeń oferujący ubezpieczenia obowiązkowe nie ma możliwości odmówienia zawarcia takiej umowy. W związku z tym, proponuje się modyfikację przepisu, w taki sposób, że w przypadku zastrzeżenia numeru PESEL, zakład ubezpieczeń będzie mógł odmówić zawarcia umowy ubezpieczenia" - wskazało Ministerstwo Finansów.
"Celem projektowanych zmian jest ograniczenie sytuacji, w których dochodzi do zawierania umów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów, przy użyciu skradzionych danych osobowych" - czytamy w informacji.
"Wzrastająca liczba kradzieży numerów PESEL z różnych ewidencji sprawiła, że przestępcy zaczęli je wykorzystywać do zawierania obowiązkowej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, która to umowa jest zawierana na skradzione dane osobowe" - dodano.
Oszustwo polega na kupowaniu polis OC na skradzione dane osobowe, a następnie opłaceniu tylko pierwszej raty. Zapłaty kolejnych towarzystwo ubezpieczeniowe dochodzi od osoby figurującej na umowie. Firma nie ma bowiem prawa w takiej sytuacji wypowiedzieć obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu.
Zastrzeganie PESEL
Zastrzeżenie swojego numeru PESEL jest możliwe od 17 listopada 2023 roku. Możliwość ta najpierw pojawiła się w serwisie mObywatel.gov.pl, a później – 10 stycznia 2024 roku – weszła też do aplikacji. Od 1 czerwca wszystkie instytucje finansowe (banki, instytucje kredytowe), a także notariusze mają obowiązek sprawdzenia statusu numeru PESEL, zanim między innymi udzielą pożyczki czy sprzedadzą sprzęt na raty.
W listopadzie 2024 roku Ministerstwo Cyfryzacji przekazało, że z usługi skorzystało ponad 5 milionów Polaków.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock