Inteligentny asystent prędkości będzie montowany we wszystkich nowych typach pojazdów w Unii Europejskiej od 2022 roku - poinformowała Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Zdaniem dyrektora wykonawczego Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu Antonio Avenoso "to duży krok naprzód w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego".
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego powołała się na informacje Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), która podała, że kraje członkowskie UE zatwierdziły normy techniczne dotyczące inteligentnego asystenta prędkości (ISA). Jak wskazano, otwiera to drogę do zainstalowania tej technologii we wszystkich nowych modelach pojazdów sprzedawanych w Unii Europejskiej od przyszłego roku.
Zmiany w wyposażeniu samochodów
Wymagania pozwalają na zamontowanie kilku różnych rodzajów systemów ISA. Zgodnie z prawem, każdy rodzaj systemu musi być przewidywalny i umożliwiać kierowcy wyłączenie systemu na czas trwania bieżącej podróży. Najbardziej podstawowy z dozwolonych systemów obejmuje jedynie ostrzeżenie dźwiękowe, które rozpoczyna się kilka chwil po przekroczeniu przez pojazd dozwolonej prędkości i rozbrzmiewa przez maksymalnie pięć sekund.
"Ponad 20 lat po tym, jak po raz pierwszy przetestowano tę technologię, wspaniale jest widzieć, że inteligentny asystent prędkości w końcu pojawi się we wszystkich nowych pojazdach w UE. To duży krok naprzód w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego" - stwierdził, cytowany w komunikacie, dyrektor wykonawczy ETSC Antonio Avenoso.
Projekt wymagań stwierdza, że producenci samochodów będą musieli raportować zbiorcze, anonimowe dane na temat tego, jak systemy ISA są używane i czy są wyłączane przez kierowców. "Dwa lata po wejściu w życie przepisów powinno być możliwe sprawdzenie, w oparciu o rzeczywiste dane, które systemy są najbardziej skuteczne. Ma być to dobrą okazją do wyciągnięcia wniosków i skutecznego zareagowania w celu udoskonalenia technologii w przyszłości" - zaznaczyła ETSC.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock