Polski autobus elektryczny zdobył międzynarodowy tytuł "Bus of the Year". Kosztuje majątek, co zrekompensować mają niskie koszty eksploatacji, ekologiczne korzyści i komfort jazdy pasażerów. Autobusy ma kilka miast, ale testują już inne metropolie, także poza granicami kraju.
Solaris Urbino 12 electric zdeklasował m.in. Mercedesa napędzanego gazem ziemnym CNG, oraz elektryczne Ebusco, Irizara i Van Hool. Konkurs „Bus of The Year” organizowany przez ACE (Association of Commercial Vehicle Editors) odbywa się nieprzerwanie od 1989 roku.
Na tę chwilę Solaris Urbino 12 electric regularnie kursuje na liniach w Innowrocławiu, Jaworze, Krakowie, Ostrołęce i Warszawie. Koszt zakupu takiego autobusu to około 2 milionów złotych. To dwa razy więcej, niż jego spalinowy odpowiednik. Jednak pięciokrotnie niższe koszty eksploatacji pojazdu elektrycznego powodują, że inwestycja zwraca się szybko.
Elektryczny autobus
Stowarzyszenie Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych wyróżniło polski autobus o 2 niezależnych systemach zasilania. Solaris Urbino 12 electric urzekł jury między innymi możliwością naładowania baterii prosto z sieci energetycznej, a także opcją poboru energii ze znanych z trolejbusów pantografów.
Uczestnikom konkursu przyglądano się tak ze strony kierowcy, jak i z perspektywy pasażera. Jury poszukiwało pojazdu najlepszego pod względem parametrów eksploatacyjnych oraz najlepszego z perspektywy pasażerów.
Na ocenę ekspertów miały też wpływ testy eksploatacyjne, które odbywały się w Brukseli. W ramach prób sprawdzano między innymi jak autobus przyspiesza, jaki jest poziom drgań i hałasu oraz ile potrzebuje na zatrzymanie się. Jednym ze składników werdyktu poszczególnych członków jury były ich subiektywne wrażenia z jazdy.
Autor: jt / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: solarisbus.com | Solaris