Od 20 marca w całej Unii Europejskiej będzie stosowany nowy zharmonizowany zestaw etykiet dla pojazdów elektrycznych i stacji ładowania – poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Jakub Faryś, prezes PZPM podkreślił, że "takie działanie jest konieczne, ponieważ zarówno w Polsce, jaki i Europie rośnie popyt na samochody z napędami alternatywnymi".
Jak podał PZPM, nowe oznakowania spełniają wymogi dyrektywy Unii Europejskiej z 2014 r. dotyczące wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych.
Związek wskazał w komunikacie, że ujednolicone, wyraźne i czytelne etykiety pojawią się w widocznych miejscach obok gniazda na wszystkich nowo produkowanych pojazdach elektrycznych, np. samochodach osobowych, samochodach ciężarowych, motocyklach i motorowerach. "Europejskie przepisy wymagają, aby oznakowanie było umieszczane na nowych pojazdach wprowadzonych na rynek lub zarejestrowanych po raz pierwszy od dnia 20 marca 2021 roku. Producenci pojazdów nie zalecają umieszczania oznakowania na starszych pojazdach" – czytamy w broszurze informacyjnej przygotowanej przez branżę.
Odpowiednie oznaczenia będą również umieszczane na wszystkich elementach infrastruktury do ładowania, tj. na każdej wtyczce, na pojedynczych kablach do ładowania oraz na stacjach obok gniazda wyjściowego lub miejsca przechowywania przewodu podłączanego do pojazdu.
Nowe etykiety dla pojazdów
Jak zaznaczył prezes PZPM Jakub Faryś, ujednolicenie oznakowania pozwoli na łatwą identyfikację właściwej wtyczki i dopasowanie jej do ładowanego pojazdu, co pozwoli znacząco przyspieszyć proces ładowania. "Takie działanie jest konieczne, ponieważ zarówno w Polsce, jak i Europie rośnie popyt na samochody z napędami alternatywnymi" – wskazał.
Zgodnie z przepisami etykieta powinna mieć szerokość co najmniej 30 mm, a grubość linii zewnętrznej powinna wynosić co najmniej 3,2 punktu. Wszystkie interfejsy elektryczne mają kształt regularnego sześciokąta w ułożeniu poziomym. "Interfejs elektryczny jest oznaczony za pomocą symbolu. Symbol składa się z jednej litery zapisanej standardowym alfabetem łacińskim. Wielkość czcionki symbolu powinna być skalowalna do wielkości jego kształtu, przy czym minimalna wielkość powinna wynosić 3.2 punkty przy średnicy 30 mm" – wyjaśniono w broszurze.
Oznakowanie złącza pojazdowego i gniazda wejściowego ma mieć biały lub srebrny symbol na czarnym tle z białym lub srebrnym obramowaniem. W przypadku oznakowania wtyczki i gniazda wyjściowego będzie to czarny symbol na białym lub srebrnym tle z czarnym obramowaniem.
Samochody elektryczne w Polsce
Faryś poinformował, że w lutym br. wśród zarejestrowanych 820 zelektryfikowanych samochodów osobowych, 236 stanowiły pojazdy na baterie, a 582 – hybrydy typu plug-in. Zarejestrowano też dwa samochody na wodorowe ogniwa paliwowe. Zdaniem prezesa PZPM warunkiem utrzymania popytu na samochody z napędami elektrycznymi jest równoległy rozwój infrastruktury do ich ładowania. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego powstał w 1992 roku. Zrzesza 53 członków – producentów i przedstawicieli producentów pojazdów w Polsce.
Poniżej mapa punktów ładowania przygotowana przez Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych powstałe z inicjatywy Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA):
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock