Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przewiduje on obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców w przypadku przekroczenia tam dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu.
"Projekt przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego" - wskazano w komunikacie na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Jakość powietrza i hałas
Jak dodano, "ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach, konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu".
Czytaj także: Nowa naklejka na auto. Zmiany i kary dla kierowców
Jako uzasadnienie dla wprowadzanych przepisów przytoczono badania przeprowadzone przez naukowców ze Śląskiego Centrum Chorób Serca i Uniwersytetu Śląskiego.
Wykazały one, że "powstawanie zjawiska tzw. smogu ma wpływ na zwiększenie się liczby hospitalizacji i zgonów wśród obywateli. Szacuje się, że w 2019 roku odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu. Ponadto podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin, czyli tlenków azotu, powoduje częstsze występowanie zawałów serca (o 12 proc.), udarów mózgu (o 16 proc.), zatorowości płucnej (o 18 proc.) oraz migotania przedsionków serca (o 24 proc.)".
W komunikacie kancelarii premiera czytamy, że za sprawą zmiany przepisów poprawi się jakość powietrza, a także hałasu w dużych miastach. "Rozwiązania przełożą się na wzrost jakości życia Polek i Polaków" - napisano.
Obowiązkowe strefy czystego transportu
W miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., wprowadzony zostanie obowiązek ustanawiania stref czystego transportu, w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu.
Przekroczenie tego średniorocznego poziomu zanotowano do tej pory w 4 strefach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza, czyli w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach. Wielkość stref czystego transportu zostanie określona przez samorządy.
Zgodnie z obecnymi przepisami "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko na terenie gminy można ustanowić strefę czystego transportu" obejmującą drogi, których zarządcą jest gmina, do której zakazuje się wjazdu pojazdów samochodowych innych niż np. elektryczne czy napędzane wodorem.
Strefa czystego transportu funkcjonuje już w Warszawie - od 1 lipca 2024 roku, a na 1 lipca 2025 roku zaplanowano jej wdrożenie w Krakowie.
"Jeśli chodzi o komunikację miejską, od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania" - dodano we wtorkowym komunikacie kancelarii premiera.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Kancelaria premiera