Cztery litry na 100 kilometrów w ulotce, to nie to samo co osiem litrów w rzeczywistości - z rozbieżnymi danymi dotyczącymi spalania spotkał się chyba każdy użytkownik samochodu. Podawane przez producentów aut dane dotyczące spalania często odbiegają od rzeczywistości. A różnica dochodzi nawet do 50 proc. Podpowiadamy, które samochodu pozwolą nam zaoszczędzić na paliwie.
Dlaczego, tak jest? Katalogowa wielkość konsumpcji paliwa dotyczy tzw. cyklu NEDC (New European Driving Cycle, czyli Nowy Europejski Cykl Pomiarowy), który odbywa się w warunkach laboratoryjnych, zamiast w świecie rzeczywistym. W toku badania stawia się auto z zimnym silnikiem na rolkach, znajdujących się w laboratorium. Pojazd przejeżdża cztery dwustu sekundowe cykle, zachowując średnią prędkość 18,7 km/h oraz osiągając maksymalną prędkość 50 km/h.
Test jest rozplanowany w ten sposób, by auto pokonało dystans nieco ponad 4 kilometrów oraz stało z włączonym silnikiem przez cztery minuty, czyli około 20 proc. czasu trwania całego pomiaru w cyklu miejskim. Druga część próby to namiastka jazdy w trasie. Cykl również trwa 400 sekund, ale średnia prędkość wynosi tutaj 62,6 km/h, a maksymalna 120.
Obydwie części pomiarów są, delikatnie mówiąc, oderwane od rzeczywistości. Ani w mieście, ani w trasie nie jeździ się z takim prędkościami. W rzeczywistym świecie dochodzą opory powietrza, konieczność częstego hamowania i przyspieszania oraz jazdy po terenie o zmiennym nachyleniu.
Specjaliści Agencji Ochrony Środowiska (EPA) opublikowali w 2015 roku raport pt. Light-Duty Fuel Economy Trends (w oparciu o dane za 2014 rok), w którym spisali wyniki testów przeprowadzonych na samochodach 12 najpopularniejszych producentów. Eksperci zastosowali metodę odzwierciedlającą rzeczywiste zużycie paliwa i emisję CO2 . Znalazły się na niej m.in. mazda, subaru, ale też bardziej popularne hyundai, honda, nissan, kia, toyota.
W zestawieniu brakuje oczywiście aut Grupy VW. Powodem wykluczenia jest trwające śledztwo.
Dla użytkownika najważniejsze są informacje o realnym zużyciu paliwa. W tym wypadku najlepsze wyniki będą osiągały małe samochody miejskie. Z rankingu portalu AutoCentrum, który gromadzi dane o spalaniu od użytkowników wynika, że najmniej paliwa zużywają następujące modele: Suzuki Alto VI (silnik 1.0 68KM), Daihatsu Cuore IV (0.8 i 44KM), Peugeot 107 (1.0 12V 68KM), Daewoo Tico (0.8 41KM), Citroen C1 I (1.0 i 68KM). W każdym wypadku wartość ta wynosi ok. 5 litrów.
Na naszej liście nie znalazły się auta zasilane LPG oraz hybrydowe. Co prawda obydwa typy aut pozwalają zjechać z rachunkami za paliwo jeszcze niżej, niż ścisła czołówka poniższej listy ale kryterium doboru aut do zestawienia to silniki benzynowe zasilane paliwem płynnym.
Autor: jt/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock.com