Dlaczego, tak jest? Katalogowa wielkość konsumpcji paliwa dotyczy tzw. cyklu NEDC (New European Driving Cycle, czyli Nowy Europejski Cykl Pomiarowy), który odbywa się w warunkach laboratoryjnych, zamiast w świecie rzeczywistym. W toku badania stawia się auto z zimnym silnikiem na rolkach, znajdujących się w laboratorium. Pojazd przejeżdża cztery dwustu sekundowe cykle, zachowując średnią prędkość 18,7 km/h oraz osiągając maksymalną prędkość 50 km/h.
Test jest rozplanowany w ten sposób, by auto pokonało dystans nieco ponad 4 kilometrów oraz stało z włączonym silnikiem przez cztery minuty, czyli około 20 proc. czasu trwania całego pomiaru w cyklu miejskim. Druga część próby to namiastka jazdy w trasie. Cykl również trwa 400 sekund, ale średnia prędkość wynosi tutaj 62,6 km/h, a maksymalna 120.
Obydwie części pomiarów są, delikatnie mówiąc, oderwane od rzeczywistości. Ani w mieście, ani w trasie nie jeździ się z takim prędkościami. W rzeczywistym świecie dochodzą opory powietrza, konieczność częstego hamowania i przyspieszania oraz jazdy po terenie o zmiennym nachyleniu.
Specjaliści Agencji Ochrony Środowiska (EPA) opublikowali w 2015 roku raport pt. Light-Duty Fuel Economy Trends (w oparciu o dane za 2014 rok), w którym spisali wyniki testów przeprowadzonych na samochodach 12 najpopularniejszych producentów. Eksperci zastosowali metodę odzwierciedlającą rzeczywiste zużycie paliwa i emisję CO2 . Znalazły się na niej m.in. mazda, subaru, ale też bardziej popularne hyundai, honda, nissan, kia, toyota.
W zestawieniu brakuje oczywiście aut Grupy VW. Powodem wykluczenia jest trwające śledztwo.
Dla użytkownika najważniejsze są informacje o realnym zużyciu paliwa. W tym wypadku najlepsze wyniki będą osiągały małe samochody miejskie. Z rankingu portalu AutoCentrum, który gromadzi dane o spalaniu od użytkowników wynika, że najmniej paliwa zużywają następujące modele: Suzuki Alto VI (silnik 1.0 68KM), Daihatsu Cuore IV (0.8 i 44KM), Peugeot 107 (1.0 12V 68KM), Daewoo Tico (0.8 41KM), Citroen C1 I (1.0 i 68KM). W każdym wypadku wartość ta wynosi ok. 5 litrów.
Na naszej liście nie znalazły się auta zasilane LPG oraz hybrydowe. Co prawda obydwa typy aut pozwalają zjechać z rachunkami za paliwo jeszcze niżej, niż ścisła czołówka poniższej listy ale kryterium doboru aut do zestawienia to silniki benzynowe zasilane paliwem płynnym.
Samochody elektryczne
Autor: jt/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock.com