Pod koniec marca 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było 10 tysięcy 701 samochodów osobowych z napędem elektrycznym - wynika z najnowszego Licznika Elektromobilności.
Na koniec marca 2019 roku liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych wynosiła 4987.
W pierwszym kwartale 2020 roku liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in wyniosła 1705 sztuk. To o 86 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku - wynika z najnowszej edycji Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Według Licznika, z 10,7 tys. elektrycznych samochodów osobowych, które pod koniec marca br. jeździły po polskich drogach, 57 proc. (6056 sztuk) stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles), a pozostałą część (4645 sztuk) - hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 578 sztuk, natomiast autobusów elektrycznych do 248 sztuk. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lutego osiągnęła liczbę 6584 sztuk.
Stacje ładowania
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Według PSPA, pod koniec marca br. w Polsce funkcjonowało 1114 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2067 punktów), z których 31 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Według danych w Liczniku, w ciągu ostatniego miesiąca zainstalowano 21 nowych stacji. Zaznaczono, że mimo iż w pierwszym kwartale br. sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła w porównaniu do ubiegłego roku, to w marcu pojawiły się pierwsze oznaki wyhamowania rynku, wywołane pandemią. W porównaniu do lutego br. liczba instalacji nowych stacji ładowania spadła o ponad połowę oraz zmniejszyła się liczba rejestracji samochodów elektrycznych.
Wcześniej rząd zapowiadał, że w 2025 roku w Polsce będzie jeździł milion aut elektrycznych. Kwestia ta znalazła się w rządowym Planie Rozwoju Elektromobilności, przyjętym w marcu 2017 roku.
Możliwości realizacji tej deklaracji są jednak kwestionowane przez ekspertów. Jak ocenił w ub. roku prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) Alfred Franke, barier do pokonania jest zbyt dużo, byśmy w najbliższym czasie mogli mówić o milionie aut elektrycznych. Bardziej realna prognoza to 300 tysięcy elektryków.
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock