Pekin komentuje decyzję Unii Europejskiej. "Zostaną podjęte wszelkie niezbędne środki"

shutterstock_1521764303
Europa stoi u progu wojny handlowej z Chinami
Źródło: Maciej Sokołowski/Fakty o Świecie TVN24 BiS
Resort handlu w Pekinie poinformował w środę, że "nie akceptuje" decyzji Unii Europejskiej o nałożeniu wysokich ceł na produkowane w Chinach samochody elektryczne i złoży skargę do Światowej Organizacji Handlu. Taryfy celne w wysokości od 7,8 do 35,3 procent na e-auta produkowane w Chinach zaczęły obowiązywać o północy z wtorku na środę.

Ministerstwo handlu Chin potępiło decyzję Brukseli, pisząc w oświadczeniu, że władze w Pekinie "nie zgadzają się ani nie akceptują" ceł i złożyły skargę w ramach mechanizmu rozstrzygania sporów w Światowej Organizacji Handlu (WTO).

"Zostaną podjęte wszelkie niezbędne środki w celu zdecydowanej ochrony uzasadnionych praw i interesów chińskich firm" - oświadczono.

Unijne cła na elektryki będą wynosić między 7,8 proc. a 35,3 proc. i będą nakładane w dodatku do już obowiązujących w UE ceł 10 proc. na importowane samochody. Wysokość opłaty zależy od tego, w jakim stopniu dana firma była subsydiowana i czy współpracowała z KE w dochodzeniu. W razie stwierdzenia zwiększenia lub zmniejszenia subsydiów wysokość ceł może zostać odpowiednio zmieniona.

Opłaty będą musiały uiszczać nie tylko chińskie firmy, ale także koncerny spoza Chin, które produkują w Państwie Środka - np. amerykańska Tesla ma zostać objęta cłem w wysokości 7,8 proc.

Siedziba chińskiego ministerstwa handlu
Siedziba chińskiego ministerstwa handlu
Źródło: xcarrot_007 / Shutterstock.com

Zaostrzenie relacji UE - Chiny

Chińska Izba Handlowa przy UE wezwała Brukselę i Pekin do "przyspieszenia rozmów w sprawie ustalenia cen minimalnych, a ostatecznie do zniesienia tych ceł".

Obserwatorzy zwracają uwagę, że Pekin może podjąć działania odwetowe, jak miało to miejsce m.in. na początku miesiąca po głosowaniu w UE, kiedy Komisja Europejska uzyskała zgodę na nałożenie ceł, Pekin już 8 października ogłosił, że nałoży tymczasowe "kaucje celne" na europejską brandy. Chiny prowadzą równocześnie dochodzenia antydumpingowe w sprawie przywozu m.in. wieprzowiny i produktów mlecznych z UE.

Komisja Europejska zapowiedziała, że będzie kontynuować negocjacje z Pekinem, aby znaleźć alternatywne rozwiązanie w kwestii e-aut.

Stanowisko UE wobec Pekinu zaostrzyło się w ciągu ostatnich pięciu lat. Bruksela postrzega Chiny jako potencjalnego partnera w niektórych kwestiach, ale także jako konkurenta i systemowego rywala w innych.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: