Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała pozwolenie na użytkowanie dawnego odcinka drogi krajowej numer 18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa w województwie lubuskim. Trasa została dostosowana do parametrów autostrady. Przez najbliższe dwa tygodnie będziemy sukcesywnie likwidować utrudnienia i udostępniać drogę kierowcom - poinformowali drogowcy.
Ze względu na betonowe płyty i kiepski stan nawierzchni południowa część drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna - Golnice o długości ponad 70 km) bywa nazywana przez kierowców "najdłuższymi schodami Europy". Przebudowa została podzielona na cztery odcinki, z których jeden to właśnie fragment między węzłami Żary Zachód i Iłowa. Prace budowalne na pozostałych odcinkach mają się zakończyć w przyszłym roku.
A18 Żary Zachód - Iłowa
Umowa na roboty na tym odcinku została podpisana 14 listopada 2019 roku z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł.
GDDKiA poinformowała, że głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. "Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana, na jej miejscu położona została nowa, a jezdnia została poszerzona z 9,5 do 11 m" - czytamy w komunikacie.
Drogowcy przekazali, że w ramach inwestycji wybudowane zostały również trzy górne przejścia dla dużych zwierząt, trzy wiadukty i most w ciągu autostrady. Przebudowany został także węzeł autostradowy Żary Południe.
GDDKiA poinformowała w czwartek, że otrzymała pozwolenie na użytkowanie odcinka między węzłami Żary Zachód i Iłowa. "Przez najbliższe dwa tygodnie będziemy sukcesywnie likwidować utrudnienia i udostępniać drogę kierowcom w pełnym przekroju 2+2" - czytamy w komunikacie.
Zgodnie z zapowiedziami ruch między węzłami Żary Zachód i Iłowa będzie stopniowo puszczany po obu jezdniach w pełnym przekroju, w miarę postępu prac przy usuwaniu elementów czasowej organizacji ruchu, m.in. betonowych zapór rozdzielających kierunki jazdy. "Cała operacja będzie prowadzona pod ruchem i zajmie około dwóch tygodni" - przekazali drogowcy.
Drugi etap budowy autostrady
Przebudowa jezdni południowej DK18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady.
W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku.
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniu międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.
Prace budowlane trwają jeszcze na trzech pozostałych odcinkach o łącznej długości 50 km:
- granica państwa w Olszynie - Żary, - Iłowa - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego, - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice.
GDDKiA poinformowała, że wszystkie odcinki mają zostać ukończone jesienią przyszłego roku.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: fot. GDDKiA/Marek Pilaczyński