Zaświadczenie o braku zaległości w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych można uzyskać przez internet za pomocą serwisu Biznes.gov.pl - podało we wtorek Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Resort zaznaczył, że usługa jest bezpłatna.
"Jako przedsiębiorca możesz niejednokrotnie potrzebować zaświadczenia o tym, że nie masz zaległości w ZUS. Taka informacja jest potrzebna m.in. gdy starasz się o kredyt lub startujesz w przetargach publicznych. Teraz uzyskasz takie zaświadczenie przez internet, korzystając z serwisu Biznes.gov.pl. Usługa wydania zaświadczenia jest bezpłatna. Na dokument będziesz czekać nie dłużej niż 7 dni" - czytamy we wtorkowym komunikacie MPiT.
"To kolejny krok"
W informacji zaznaczono, że zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek to jedno z najbardziej popularnych zaświadczeń, które ZUS wydaje przedsiębiorcom.
Do tej pory elektroniczny wniosek o takie zaświadczenie można było do tej pory złożyć przez Platformę Usług Elektronicznych - PUE ZUS. Teraz złożenie wniosku i odbiór zaświadczenia są możliwe także przez serwis Biznes.gov.pl. "Na Biznes.gov.pl oferujemy już bardzo popularną usługę 'niezalegania w podatkach'. Dołączenie usługi 'niezalegania w ZUS' przybliża nas do realizacji postulatu 'cyfrowego jednego okienka'. To także kolejny krok w rozwoju portalu oraz uproszczeniu życia małych i średnich przedsiębiorców" – mówi, cytowana w komunikacie, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. "Chcemy by jak najwięcej naszych usług było dostępnych przez internet także za pośrednictwem innych instytucji państwa i przy jak najszerszym wykorzystaniu wszelkich stron administracji publicznej. Usługi ZUS muszą być dostępne dla naszych klientów na wyciągnięcie ręki - dodała prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
Przedsiębiorcy mogą już za pośrednictwem serwisu https://t.co/WGKfbOZg5u otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w @zus_pl.Ta bezpłatna usługa przybliża nas do realizacji postulatu ”cyfrowego jednego okienka” - mówi minister @JEmilewicz.
— Ministerstwo Rozwoju (@MinRozwoju) 19 listopada 2019
Więcejhttps://t.co/JoWSz7EO5k pic.twitter.com/711hLil133
Jak złożyć wniosek?
MPiT informuje, że do zrealizowana usługi przez internet przedsiębiorca potrzebuje Profilu Zaufanego lub e-dowodu, by zalogować się do serwisu Biznes.gov.pl.
"Jeśli jeszcze nie masz profilu na PUE ZUS, założysz go w jednym z kroków usługi. Dane w Twoim wniosku będą w znacznej części wypełnione, co jest dużym ułatwieniem. Będziesz potrzebował dopisać tylko cel uzyskania zaświadczenia, liczbę egzemplarzy i miejscowość, z której składasz wniosek. Tak przygotowany dokument podpiszesz Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym i trafi on do realizacji w ZUS" - czytamy w komunikacie. "Odpowiedź z ZUS pojawi się na Biznes.gov.pl, o czym powiadomimy Cię e-mailem lub SMS-em. Twoje zaświadczenie będzie gotowe do odebrania po zalogowaniu się do konta Biznes.gov.pl, w zakładce 'Moje sprawy'. Dokument możesz też odebrać na portalu PUE ZUS, w skrzynce odbiorczej" - podano.
Autor: mp / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock