Trzy tygodnie temu weszły w życie przepisy uchwały o wrocławskim parku kulturowym. W centrum miasta widać już pierwsze efekty - powoli z ulic znikają reklamy i banery, które zaśmiecały miejski krajobraz.
Specjalny zespół, działający przy wrocławskim magistracie dba o to, aby reklamy stopniowo znikały z centrum stolicy Dolnego Śląska. Pracownicy wysyłają pisma informujące zarządców budynków o nowych przepisach oraz o konieczności usunięcia nielegalnych reklam.
Widoczne zmiany
Urząd Wrocławia opublikował przykładowe zdjęcia z centrum miasta, które pokazują, że bez banerów reklamowych wygląda ono znacznie lepiej.
Na ogrodzeniu budynku Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego, od strony ul. Grodzkiej, wisiały banery reklamowe. Władze uczelni dały jednak dobry przykład i wszystkie banery usunęły.
Elewacja kamienicy przy pl. Solnym i ul. Gepperta była szczelnie zakryta olbrzymią reklamą. Po interwencji zespołu ds. parku kulturowego można podziwiać kamienicę w całej okazałości.
Także Świdnicka stała się bardziej reprezentacyjną ulicą, po tym, jak wyczyszczone zostały witryny dużych i małych sklepów. Na skrzyżowaniu ulic Widok i Kazimierza Wielkiego zniknęła olbrzymia reklama, która odsłoniła wyjątkowo ozdobioną ścianę.
Park kulturowy
A wszystko dzięki parkowi kulturowemu. Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami to określony obszar powoływany w celu ochrony krajobrazu kulturowego oraz zachowania wyróżniających się krajobrazowo terenów z zabytkami nieruchomymi charakterystycznymi dla miejscowej tradycji budowlanej i osadniczej. Pierwsze miasto, które zastosowało to rozwiązanie, to Kraków.
Wrocław ochroną objął obszar ok. 210 hektarów, uznany za pomnik historii, czyli Stare Miasto, Wyspy Odrzańskie, Ogród Botaniczny, Ostrów Tumski, park Słowackiego, Promenadę Staromiejską, a także plac Kościuszki. Teraz każdy jest zobowiązany do dbałości o historyczne i krajobrazowe walory tego miejsca i do zachowania jego charakteru.
Autor: zuza/b / Źródło: wrocław.pl
Źródło zdjęcia głównego: wrocław.pl