Japonia. Nowy gatunek orchidei. Kwiat wygląda, jakby był zrobiony ze szkła

CNN, tvnmeteo.pl
Spiranthes hachijoensis
Spiranthes hachijoensisKobe University's Division of Biodiversity, Ecology and Speciation

Gatunek orchidei - do tej pory nieznany, choć należący do jednej z najbardziej popularnych rodzin storczyków - odkryli botanicy w Japonii. Tajemnice tych roślin, o delikatnych kwiatach wyglądających jak zrobione ze szkła, naukowcy badali przez 10 lat. Opisują je jako "botaniczne klejnoty".

Badacze odkryli w Japonii nowy gatunek orchidei, o tak delikatnych i kruchych kwiatach, że wyglądają jak zrobione ze szkła. Opisując swój sukces w czasopiśmie naukowym "Journal of Plant Research" podkreślili, że to ważne przypomnienie, by nie ulegać złudzeniu, że "wszystko już wiemy", bo kolejne takie niespodzianki mogą kryć się tuż pod naszym nosem.

- Różnorodność rodziny storczykowatych jest naprawdę zdumiewająca. Nowe odkrycia wzmacniają potrzebę badania i ochrony tych botanicznych klejnotów - przyznał Justin Kondrat ze Smithsonian Gardens Orchid Collection, niebędący członkiem zespołu, który badał nowy gatunek.

Łodyga z drobnymi kwiatkami

Storczyki z rodzaju kręczynek (Spiranthes) bywają nazywane "damskimi warkoczami" ze względu na swe podobieństwo do tej fryzury. Cechują się pojedynczą łodygą, którą porastają drobniutkie, dzwonkowate kwiatki. Nauka zna około 50 gatunków należących do tego rodzaju. Znajdowano je w regionach o umiarkowanym lub tropikalnym klimacie na terenie Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. W Japonii znane są od setek lat. Dotychczas uważano, że w kraju tym występowały trzy główne gatunki storczyków tego rodzaju: S. australis, S. sinensis i S. hongkongensis, przy czym pierwszy z nich ma charakter endemiczny.

I właśnie w tej - wydawało się - świetnie zbadanej rodzinie odkryto nowy gatunek. Rośliny wypatrzono w prefekturze Tokio na terenie wulkanicznej wyspy Hachijo-jima na Morzu Filipińskim. Z powodu tej lokalizacji zdecydowano się na nazwę Spiranthes hachijoensis.

Spiranthes hachijoensisMasayuki Ishibashi/Katsumi Iwahori KS246 , KYO/Kobe University's Division of Biodiversity, Ecology and Speciation
Google Maps

Później występowanie tych roślin stwierdzono także w regionach Kanto, Kiusiu, Sikoku i Chubu.

Jak odkryto nowy gatunek orchidei

Zaczęło się od tego, że w 2012 roku Kenji Suetsugu z Uniwersytetu w Kobe badał rośliny z gatunku - jak uważał - S. australis. Zorientował się jednak, że ich łodyga jest gładka, zamiast pokryta włoskami. Zaobserwował także, że kwiaty pojawiły się wcześniej niż zazwyczaj u S. australis.

- To skłoniło nas do dalszych badań - powiedział Suetsugu.

Przez 10 lat on i inni badacze poszukiwali bezwłosych storczyków oraz analizowali ich cechy fizyczne, genetykę i sposoby rozmnażania. Jak wyjaśnił naukowiec, ponieważ populacje storczyków z tego rodzaju często pokrywają się geograficznie i mogą wyglądać podobnie, "ważne jest kompleksowe zrozumienie ich rozmieszczenia i ekologii, by móc odróżnić unikalne cechy nowego gatunku".

Spiranthes hachijoensisMasayuki Ishibashi/Kyoko Kaneda & Mayumi Sugiura Ss205-4 , KYO/Kobe University's Division of Biodiversity, Ecology and Speciation

Jak donoszą autorzy badań, kwiaty S. hachijoensis mają kolor "od purpurowo-różowego do białego", a ich płatki - 3 do 4 milimetrów długości, mniej niż inne gatunki Spiranthes. Nie mają także struktury umożliwiającej samozapylenie. Pod względem morfologicznym roślina jest blisko spokrewniona z S. hongkongensis i S. nivea, ale drobne różnice fizyczne i analiza genetyczna potwierdziły jej wyjątkowość.

- Byliśmy podekscytowani, że udało nam się zidentyfikować nowy gatunek Spiranthes - powiedział Suetsugu. Podkreślił, że odkrycia dokonano w ramach najbardziej znanego rodzaju storczyka w Japonii, pielęgnowanego w tym kraju przez wieki. Dodał, że o tych kwiatach wspomniano w najstarszej japońskiej antologii poezji z 759 roku.

Spiranthes hachijoensisMasayuki Ishibashi/Kobe University's Division of Biodiversity, Ecology and Speciation

Konieczność ochrony

Zidentyfikowanie nowych gatunków roślin w Japonii to rzadkie wydarzenie, gdyż flora tego kraju jest na ogół szeroko udokumentowana i zbadana.

- Odkrycie nowych gatunków w zwykłych miejscach podkreśla konieczność wytrwałych poszukiwań - stwierdził Suetsugu. - Podkreśla również ciągłą potrzebę badań taksonomicznych i genetycznych, aby dokładnie ocenić różnorodność gatunków - dodał.

Na świecie znanych jest około 28 tysięcy gatunków storczyków. W szybkim tempie tracą jednak swe naturalne siedliska, co może utrudnić takie odkrycie jak to z prefektury tokijskiej. Po prostu - naukowcy mogą nie zdążyć.

Autorka/Autor:kw//rzw

Źródło: CNN, tvnmeteo.pl

Źródło zdjęcia głównego: Masayuki Ishibashi/Katsumi Iwahori KS246 , KYO/Kobe University's Division of Biodiversity, Ecology and Speciation

Nadchodzące dni przyniosą pochmurną aurę i opady deszczu, a lokalnie także deszczu ze śniegiem. Będą takie miejsca, gdzie maksymalna temperatura za dnia wyniesie zaledwie 4 stopnie Celsjusza.

Pogoda na weekend: miejscami tylko kilka stopni, pojawią się zimowe opady

Pogoda na weekend: miejscami tylko kilka stopni, pojawią się zimowe opady

IMGW wydał alarmy pierwszego stopnia przed przymrozkami. Synoptycy ostrzegają przed spadkiem temperatury przy gruncie do -5 stopni Celsjusza. Sprawdź, gdzie należy uważać.

Alerty IMGW. Temperatura mocno spadnie

Pogoda na jutro, czyli na środę 17.04. W nocy możliwe są przymrozki. W dzień przelotnie popada deszcz, a termometry pokażą maksymalnie 13 stopni Celsjusza.

Pogoda na jutro - środa, 17.04. Zimna noc, w dzień przelotnie popada deszcz

Pogoda na jutro - środa, 17.04. Zimna noc, w dzień przelotnie popada deszcz

Chociaż mamy połowę kwietnia, to w polskich lasach pojawiły się już grzyby. I to takie, których występowanie przypada zwykle na początek maja. - Wegetacja rozpoczęła się już trzy-cztery tygodnie wcześniej niż zwykle - przekazał w rozmowie z tvnmeteo.pl Wiesław Kamiński, grzyboznawca. Jakie grzyby można już spotkać?

"Jeszcze nie było takiej sytuacji, żeby sezon wiosennych grzybów zaczął się tak wcześnie"

"Jeszcze nie było takiej sytuacji, żeby sezon wiosennych grzybów zaczął się tak wcześnie"

Gwałtowna pogoda nawiedziła Dubaj, największe miasto w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Żywioł spowodował, że na miejscowym lotnisku występują utrudnienia.

Powódź błyskawiczna w Dubaju. Problemy na lotnisku

Powódź błyskawiczna w Dubaju. Problemy na lotnisku

Sytuacja powodziowa w Rosji i Kazachstanie jest bardzo trudna. Poziom wody w rzekach cały czas rośnie. Ewakuowano łączne 200 tysięcy osób. Żywioł zniszczył tysiące domów.

Ewakuowano 200 tysięcy osób. "Natychmiast udajcie się w bezpieczne miejsca"

Ewakuowano 200 tysięcy osób. "Natychmiast udajcie się w bezpieczne miejsca"

Ciepły początek kwietnia spowodował, że na tatrzańskich szlakach możemy natknąć się na jedyny jadowity gatunek węża w Polsce, czyli żmiję zygzakowatą. Jad może być niebezpieczny dla dzieci, osób starszych lub uczulonych, dlatego kiedy dojdzie do ukąszenia, zawsze należy zadzwonić po pomoc.

Żmije zygzakowate. "Gdy je zobaczymy, oddalmy się, pozostawiając je w spokoju"

Żmije zygzakowate. "Gdy je zobaczymy, oddalmy się, pozostawiając je w spokoju"

Po wyjątkowo ciepłym początku kwietnia do Polski powróciła zimowa aura. Śnieg spadł we wtorek rano na północy kraju. Ochłodzenie może trwać nawet do końca kwietnia.

Załamanie pogody. Wróciły opady śniegu

tvnmeteo.pl, Kontakt 24, TVN24

Pożar wybuchł w zoo w Eupatorii w nocy z poniedziałku na wtorek. Ogród zoologiczny położony jest na anektowanym przez Rosję ukraińskim Krymie. Jak podał portal Krym.Realii, tamtejsza filia Radia Swoboda, w wyniku żywiołu zginęło ponad 200 zwierząt.

Pożar w zoo na Krymie. Zginęło ponad 200 zwierząt

Pożar w zoo na Krymie. Zginęło ponad 200 zwierząt

PAP, novinite.com, Krym.Realii

Co najmniej 19 osób zginęło w wyniku gwałtownych powodzi w Omanie. Większość ofiar to dzieci - podał w poniedziałek dziennik "Times of Oman", powołując się dane władz w Maskacie. Ewakuowano ponad tysiąc osób ze szkół.

Kataklizm w Omanie. Nie żyje 19 osób, większość to dzieci

Kataklizm w Omanie. Nie żyje 19 osób, większość to dzieci

PAP, Reuters, "Times of Oman"

Kawałek metalu, który 8 marca spadł na dom Alejandra Otero w Naples na Florydzie, pochodził z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) – potwierdziła w poniedziałek NASA. Obiekt uszkodził dach budynku i przebił się przez jego dwa piętra.

Kawałek metalu przebił dwa piętra domu. NASA ujawnia, skąd pochodzi kosmiczny śmieć

ABC News, TVN24.pl

W samolot Polskich Linii Lotniczych LOT nad Szczecinem uderzył piorun. Maszyna musiała zawrócić do Warszawy.

Piorun uderzył w samolot LOT

Piorun uderzył w samolot LOT

Ląduje w filiżance wielu z nas każdego dnia, a niektórzy nie wyobrażają sobie bez niej poranka. Badacze z Uniwersytetu w Buffalo, którzy przyjrzeli się przeszłości kawy, ustalili właśnie, że jej najpopularniejszy gatunek zaczął pojawiać się na pierwszych krzewach już ponad pół miliona lat temu.

Naukowcy obliczyli, ile lat ma najpopularniejsza kawa na świecie

Naukowcy obliczyli, ile lat ma najpopularniejsza kawa na świecie

Rozpoczęło się czwarte światowe blaknięcie raf koralowych. Jak potwierdzili badacze z amerykańskiej Narodowej Służby Oceaniczno-Atmosferycznej, doszło do niego w ponad połowie wodnych ekosystemów. Chociaż proces ten do tej pory był odwracalny, naukowcy obawiają się, że tym razem stracimy wiele raf.

Rafy koralowe blakną przez stres cieplny. "Przekroczyliśmy punkt krytyczny"

Rafy koralowe blakną przez stres cieplny. "Przekroczyliśmy punkt krytyczny"

Reuters, NOAA

Nowy gatunek mrówki, nazwany na cześć Lorda Voldemorta, czarnego charakteru z serii "Harry Potter", został odkryty w Australii. Jak tłumaczyli badacze, którzy wpadli na jego ślad, owad ma sporo wspólnego z Mrocznym Panem - ma smukłe i wydłużone ciało, a swoje dnie spędza w ciemnościach.

Oto mrówka Lorda Voldemorta. "Przerażający łowca w ciemności"

Oto mrówka Lorda Voldemorta. "Przerażający łowca w ciemności"

University of Western Australia

Charakterystyczny ślad na powierzchni Plutona przypominający serce najprawdopodobniej powstał w wyniku zderzenia z innym ciałem niebieskim. Doszło do niego, gdy karłowata planeta była jeszcze młoda. Nietypowy sposób kolizji wyjaśnia zarówno kształt, jak i na pozór niemożliwe położenie struktury.

Naukowcy rozwiązali tajemnicę serca na Plutonie

Naukowcy rozwiązali tajemnicę serca na Plutonie

The University of Arizona

Nawałnice nawiedziły w weekend Pakistan. Jak przekazały lokalne władze, gwałtowna aura przyczyniła się do śmierci ponad 40 osób. Ponad połowa z nich zginęła w wyniku rażenia piorunem. W południowo-zachodnich częściach kraju wprowadzono stan wyjątkowy.

W trzy dni w wyniku rażenia piorunem zmarło prawie 30 osób

W trzy dni w wyniku rażenia piorunem zmarło prawie 30 osób

PAP, Times of India

Kazachstan zmaga się z największą od 80 lat powodzią. Żywioł pustoszy ogromne obszary kraju, niesie ze sobą także ryzyko rozprzestrzenienia się niebezpiecznych chorób zakaźnych, między innymi wąglika. Dzieje się tak dlatego, że woda podmywa miejsca, w których składowane były szczątki zabitych i chorych zwierząt - podał w poniedziałek portal spik.kz.

Wody powodziowe podmywają siedliska wąglika

PAP, spik.kz, tass.com, kt.kz

Po gorącym, a miejscami nawet upalnym weekendzie, w Chorwacji nastąpi diametralna zmiana aury. W tym tygodniu miejscami ma pojawić się śnieg, poza tym powieje silny wiatr - donosi w poniedziałek dziennik "Jutarnji list".

W Chorwacji jest upalnie. Lada moment miejscami spadnie śnieg

W Chorwacji jest upalnie. Lada moment miejscami spadnie śnieg

Ochłodzenie odczujemy zaraz po weekendzie, ale najzimniej będzie nieco później. Czy w najbliższym czasie możemy liczyć na powrót ciepła? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni, przygotowaną przez prezentera tvnmeteo.pl Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni: nadciąga zimno, jakiego dawno nie widzieliśmy

Pogoda na 16 dni: nadciąga zimno, jakiego dawno nie widzieliśmy

W górach Tàrbena, które położone są w hiszpańskiej prowincji Alicante, wybuchł w niedzielę pożar, który jak dotąd strawił 800 hektarów ziem. Trzeba było ewakuować 180 osób.

Pożar w górach w Alicante. Zarządzono ewakuację

Pożar w górach w Alicante. Zarządzono ewakuację

Reuters, elconfidencial.com

Argentyna zmaga się z największą epidemią dengi w historii kraju. W ostatnich miesiącach z jej powodu zmarło prawie 200 osób. Choroba ta roznoszona jest przez komary i według lokalnych mediów władze z nadzieją czekają teraz na dostawę preparatów owadobójczych z Polski.

Argentyna walczy z największą w historii epidemią. Czeka na pomoc z Polski

Argentyna walczy z największą w historii epidemią. Czeka na pomoc z Polski

Na Kontakt 24 otrzymaliśmy nagranie tańczących żurawi. Temu niezwykłemu spektaklowi przyglądał się z oddali jeleń. - Taniec ptaków jest po prostu niesamowity. Widać, jak skoordynowane są ich ruchy. Robią wszystko identycznie - opowiada pan Dawid, autor nagrania.

"Żurawie tańczyły, a jeleń stał obok i tylko podziwiał". Nagranie

"Żurawie tańczyły, a jeleń stał obok i tylko podziwiał". Nagranie

tvnmeteo.pl, Kontakt 24

Tegoroczny sezon pożarowy w Kanadzie może być "katastrofalny", podobnie jak zeszłoroczny - poinformowały władze tego kraju. Zdaniem ekspertów wpływ na ilość, siłę i zasięg pożarów, które mogą wybuchnąć w tym roku, mają ponadprzeciętnie wyższa temperatura powietrza i zjawisko El Niño.

To może być kolejny "katastrofalny" sezon pożarowy

To może być kolejny "katastrofalny" sezon pożarowy

W wyniku powodzi, które nawiedziły Kenię, zginęło co najmniej 13 osób - poinformowało w piątek biuro Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Koordynacji Pomocy Humanitarnej. Żywioł zmusił do przesiedlenia około 15 tysięcy osób. W Tanzanii również zmagają się z powodzią.

Autobus szkolny utonął w zalanym wodą wąwozie

Autobus szkolny utonął w zalanym wodą wąwozie

Choć to dopiero pierwsza połowa kwietnia, to drzewa w wielu miejscach są już zielone, zakwitły kasztanowce, magnolie, tulipany. Widać też żółte dywany rzepaku. Taki "wybuch" wiosny może nas cieszyć, jednak należy pamiętać, że może mieć też negatywne konsekwencje. Jak podkreśla Maja Popielarska, prezenterka tvnmeteo.pl i prowadząca programu "Nowa Maja w ogrodzie" w HGTV, niemal wszystko kwitnie w jednej chwili, a to "zaburza pracę owadów zapylających, które później będą mieć mniej pokarmu".

Wiosna "dostała zadyszki". Niektóre rośliny kwitną miesiąc wcześniej

tvnmeteo.pl, TVN24, IMGW

Pod koniec maja w szkockim jeziorze Loch Ness rozpoczną się kolejne poszukiwania słynnego potwora. O pomoc została poproszona amerykańska agencja kosmiczna. - Mamy nadzieję, że eksperci z NASA mogą dysponować zaawansowaną technologią obrazowania do skanowania jeziora. Musielibyśmy usiąść i porozmawiać z nimi o tym, jak ją tu sprowadzić - powiedziała Aimee Todd z Loch Ness Centre. W tym roku mija 90 lat od pierwszej zorganizowanej ekspedycji w celu wyjaśnienia tajemnicy.

Będą szukać potwora z Loch Ness. Proszą NASA o pomoc

Będą szukać potwora z Loch Ness. Proszą NASA o pomoc

Ptak naśladował dźwięk syreny policyjnej w angielskim hrabstwie Oxfordshire. Zwierzęciu udało się niemal idealnie odwzorować charakterystyczny odgłos towarzyszący przejazdowi auta na sygnale. Jak potwierdzili funkcjonariusze w mediach społecznościowych, to wcale nie spóźniony żart primaaprilisowy.

Ptak zaśpiewał jak syrena policyjna