Grupa naukowc贸w przedstawi艂a kompletny ludzki genom

殴r贸d艂o:

Naukowcy opublikowali w czwartek pierwsz膮 kompletn膮 sekwencj臋 genomu cz艂owieka. Wiedza ta ma pom贸c w pe艂nym zrozumieniu ludzkiej genetyki oraz jej wp艂ywu na choroby i zmiany genetyczne w艣r贸d 7,9 miliarda ludzi na 艣wiecie. Wyniki pozwol膮 te偶 du偶o lepiej zrozumie膰 dzia艂anie chromosom贸w - na przyk艂ad ich dzielenie si臋.

Konsorcjum Telomere to Telomere (T2T) kierowane przez ekspert贸w z ameryka艅skiego National Human Genome Research Institute (NHGRI), University of California, Santa Cruz i University of Washington w Seattle przedstawi艂o prze艂omowe dokonanie z zakresu genetyki cz艂owieka. W sze艣ciu publikacjach na 艂amach magazynu naukowego "Science" i dodatkowych pracach w innych periodykach badacze opisali pe艂n膮, pozbawion膮 luk sekwencj臋 ludzkiego genomu.

- Opracowanie prawdziwie kompletnej sekwencji genomu cz艂owieka to niesamowite naukowe osi膮gni臋cie - m贸wi艂 dr Eric Green, dyrektor NHGRI. - Dostarcza pierwszego pe艂nego wgl膮du w nasz膮 matryc臋 DNA. Ta podstawowa informacja wspomo偶e wiele podejmowanych ju偶 wysi艂k贸w nad zrozumieniem funkcjonalnych r贸偶nic w genomie, co z kolei pomo偶e w genetycznych badaniach chor贸b - doda艂.

Grupa naukowc贸w przedstawi艂a kompletny ludzki genomShutterstock

Szansa na聽pe艂ne odczytanie genomu pojedynczych os贸b

Kompletny genom ma pozwoli膰 mi臋dzy innymi na dok艂adniejsze badanie r贸偶norodno艣ci genetycznej mi臋dzy lud藕mi. To informacje kluczowe dla zrozumienia wp艂ywu gen贸w na rozw贸j wielu chor贸b i dla wykorzystania genetyki w opiece zdrowotnej.

Badacze znale藕li ju偶 na przyk艂ad dwa miliony nowych wariant贸w, co pozwala lepiej pozna膰 wp艂yw ponad 600 istotnych dla powstawania chor贸b gen贸w. Wyniki pozwol膮 te偶 du偶o lepiej zrozumie膰 dzia艂anie chromosom贸w - np. ich dzielenie si臋.

W kolejnych latach relatywnie 艂atwo dost臋pne ma sta膰 si臋 pe艂ne odczytywanie genomu pojedynczych os贸b. - W przysz艂o艣ci, kiedy odczytamy sekwencj臋 czyjego艣 genomu, b臋dziemy w stanie okre艣li膰 wszystkie warianty obecne w jego DNA i wykorzysta膰 t臋 informacj臋 w pomocy medycznej - m贸wi艂 dr Adam Phillippy wsp贸艂przewodnicz膮cy konsorcjum.

- Doko艅czenie bada艅 sekwencji genomu cz艂owieka jest jak za艂o偶enie nowych okular贸w. Teraz, kiedy wszystko mo偶emy widzie膰 wyra藕nie, jeste艣my o krok bli偶ej zrozumienia, co to wszystko znaczy - doda艂 ekspert.

W s艂ynnym, opublikowanym dwie dekady temu Human Genome Project odczytano 92 procent genomu cz艂owieka. Poznane teraz osiem procent genomu to niema艂o - naukowcy podkre艣lili, 偶e genetycznego materia艂u wystarczy艂oby na ca艂y chromosom.

Jednocze艣nie odcinki te s膮 wyj膮tkowo trudne w badaniu, poniewa偶 zawieraj膮 wiele powtarzaj膮cych si臋 sekwencji. Wi臋kszo艣膰 odczytanego teraz DNA znajduje si臋 w pobli偶u specyficznych miejsc w chromosomach. Cz臋艣膰 le偶y niedaleko znajduj膮cych si臋 na ich ko艅c贸wkach telomer贸w zbudowanych z wielu powtarzaj膮cych si臋 fragment贸w DNA. Inne towarzysz膮 艣rodkowym cz臋艣ciom - centromerom.

Nowe techniki pozwalaj膮 na聽odczytywanie d艂u偶szych 艂a艅cuch贸w DNA

Autorzy dokonania czerpali z osi膮gni臋膰 Human Genome Project i bada艅 prowadzonych od tamtego czasu. W ostatnich latach powsta艂y nowe, du偶o doskonalsze narz臋dzia laboratoryjne i komputerowe. Nowe techniki pozwalaj膮 np. na odczytywanie d艂u偶szych 艂a艅cuch贸w DNA za jednym razem.

- Korzystaj膮c z metod czytania d艂ugich 艂a艅cuch贸w dokonali艣my prze艂omu w rozumieniu najtrudniejszych, bogatych w powtarzaj膮ce si臋 fragmenty odcink贸w ludzkiego genomu - zauwa偶y艂a dr Karen Miga z University of California, Santa Cruz.

Naukowcy stworzyli te偶 na przyk艂ad kom贸rki, kt贸re mia艂y po dwie identyczne kopie ka偶dego chromosomu. W naturze jest inaczej - kom贸rka ma dwie wersje ka偶dego chromosomu - od ojca i od matki.

- Od kiedy uzyskano pierwszy szkic ludzkiego genomu, okre艣lenie dok艂adnej sekwencji z艂o偶onych region贸w stanowi艂o wyzwanie. Jestem podekscytowany tym, 偶e nam si臋 uda艂o. Kompletna matryca zrewolucjonizuje spos贸b, w jaki my艣limy o genetycznych wariacjach, chorobach oraz ewolucji - m贸wi艂 dr Evan Eichler z University of Washington School of Medicine.

Autorka/Autor:asty,kw

殴r贸d艂o:聽PAP

殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock

Pozosta艂e wiadomo艣ci

Pogoda na jutro. Pi膮tek 03.05 przyniesie zmiany. W cz臋艣ci kraju pojawi膮 si臋 opady deszczu oraz burze. Nadal b臋dzie bardzo ciep艂o. Temperatura w centrum Polski dojdzie nawet do 26 stopni Celsjusza.

Pogoda na jutro - pi膮tek 03.05. Pojawi膮 si臋 opady deszczu i burze

Pogoda na聽jutro - pi膮tek 03.05. Pojawi膮 si臋 opady deszczu i聽burze

殴r贸d艂o:

W Bieszczadach, mi臋dzy szczytami Obnoga a Krzemie艅, w czwartek wybuch艂 po偶ar. Z ogniem walczy艂o prawie 100 os贸b, zar贸wno z ziemi, jak i z powietrza. W akcji bra艂 udzia艂 艣mig艂owiec Stra偶y Granicznej.

W Bieszczadach p艂on臋艂y po艂oniny. 艢mig艂owiec i prawie 100 os贸b w akcji

W聽Bieszczadach p艂on臋艂y po艂oniny. 艢mig艂owiec i聽prawie 100 os贸b w聽akcji

TVN24, tvnmeteo.pl, PAP

Pogoda na maj贸wk臋. D艂ugi weekend na razie cieszy s艂oneczn膮 i bardzo ciep艂膮, a nawet gor膮c膮 aur膮. Niestety w pi膮tek w pogodzie zaczn膮 si臋 zmiany. B臋dzie coraz cz臋艣ciej pada膰 i pojawi膮 si臋 burze. Ponadto na pocz膮tku nast臋pnego tygodnia si臋 och艂odzi. Sprawd藕 najnowsz膮 prognoz臋 pogody.

Pogoda na maj贸wk臋 2024. Nadchodzi zmiana pogody. Miejscami zrobi si臋 niebezpiecznie

Pogoda na聽maj贸wk臋 2024. Nadchodzi zmiana pogody. Miejscami zrobi si臋 niebezpiecznie

殴r贸d艂o:

Pogoda w kolejnych dniach d艂ugiego majowego weekendu mo偶e zrobi膰 si臋 niebezpieczna. W wielu regionach Polski nale偶y spodziewa膰 si臋 burz. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej przedstawi艂 prognoz臋 zagro偶e艅.

B臋dzie s艂ycha膰 grzmoty. Mieszka艅cy tych miejsc powinni zachowa膰 szczeg贸ln膮 ostro偶no艣膰

殴r贸d艂o:

Jeszcze tylko w pi膮tek narciarze b臋d膮 mogli je藕dzi膰 za szczytu Kasprowego Wierchu do Kot艂a G膮sienicowego w Tatarach - informuj膮 Polskie Koleje Linowe. Wyci膮g mia艂 by膰 czynny do niedzieli, ale z powodu pogody 艣niegu nie uda si臋 utrzyma膰 na trasie.

Ostatnia szansa na narty na Kasprowym Wierchu

Ostatnia szansa na聽narty na聽Kasprowym Wierchu

殴r贸d艂o:

Lawina b艂otna zesz艂a na dom w miejscowo艣ci Courmelles na p贸艂nocy Francji. Zgin臋艂a 57-letnia kobieta, a jej m膮偶 zosta艂 ranny.

Ziemia osun臋艂a si臋 na dom, nie 偶yje kobieta

Ziemia osun臋艂a si臋 na聽dom, nie聽偶yje kobieta

ENEX

W lagunie w rejonie gmin Obidos i Caldas da Rainha na zachodzie Portugalii zauwa偶ono co najmniej dwa rekiny. W艂adze ostrzeg艂y przed korzystaniem z lokalnych k膮pielisk.

Alarm w Portugalii. Rekiny wp艂yn臋艂y do laguny

Alarm w聽Portugalii. Rekiny wp艂yn臋艂y do聽laguny

殴r贸d艂o:

Obfite opady deszczu i powodzie nawiedzi艂y stan Rio Grande do Sul w Brazylii. Spowodowa艂y, 偶e poziom wody w rzekach gwa艂townie wzr贸s艂. To, jak niebezpieczna jest aura, wida膰 na nagraniu z miasta Santa Tereza.

Burmistrzyni wyg艂asza艂a apel, nagle za jej plecami woda porwa艂a most. Nagranie

Burmistrzyni wyg艂asza艂a apel, nagle za聽jej plecami woda porwa艂a most. Nagranie

ENEX, soumaisnoticias.com, lorena.r7.com

Ulewne opady deszczu zala艂y stolic臋 Turcji Ankar臋. W mie艣cie pod wod膮 znalaz艂y si臋 drogi - przekaza艂 w czwartek turecki portal Daily Sabah.

Deszcz podtopi艂 stolic臋 Turcji

PAP, dailysabah.com/

Ciep艂a, s艂oneczna aura sprawia, 偶e wi臋cej czasu wolnego sp臋dzamy w parkach, lasach i na 艂膮kach. W miejscach tych roi si臋 od kleszczy, kt贸re s膮 gro藕ne zar贸wno dla ludzi, jak i zwierz膮t. W艂a艣ciciele czworonog贸w powinni pami臋ta膰 o tym, 偶e kleszcze wyst臋puj膮 w艂a艣ciwie wsz臋dzie i s膮 gro藕ne przez ca艂y rok.

Mog膮 czyha膰 na ka偶dym trawniku. Uwa偶ajcie na swoje psy i koty

Mog膮 czyha膰 na聽ka偶dym trawniku. Uwa偶ajcie na聽swoje psy i聽koty

殴r贸d艂o:

Bilans ofiar 艣miertelnych zawalenia si臋 fragmentu autostrady w prowincji Guangdong na po艂udniu Chin wzr贸s艂 do 48 - przekaza艂y w czwartek chi艅skie media, powo艂uj膮c si臋 na komunikat lokalnych w艂adz.

Samochody spada艂y ze聽zbocza. Wzr贸s艂 bilans ofiar zawalenia si臋 autostrady

PAP, China Daily, BBC, AP, BBC

Sezon po偶arowy w Grecji rozpocz膮艂 si臋 najwcze艣niej w historii. Jest to spowodowane wysok膮 temperatur膮 powietrza i sk膮pymi opadami. W tym roku w艂adze planuj膮 podwoi膰 do oko艂o 1300 liczb臋 stra偶ak贸w w wyspecjalizowanych jednostkach gasz膮cych po偶ary.

Grecy szykuj膮 si臋 na bardzo trudne lato

Grecy szykuj膮 si臋 na聽bardzo trudne lato

殴r贸d艂o:

Nieco ponad dwa tygodnie po gwa艂townej burzy, kt贸ra nawiedzi艂a Zjednoczone Emiraty Arabskie, w kraju znowu mocno pada deszcz. Na lotnisku w Dubaju wyst臋puj膮 utrudnienia.

W Dubaju znowu mocno pada. Apel do podr贸偶uj膮cych na lotnisko

W聽Dubaju znowu mocno pada. Apel do聽podr贸偶uj膮cych na聽lotnisko

殴r贸d艂o:

Tornado przesz艂o we wtorek nad stanem Kansas. 呕ywio艂 przyczyni艂 si臋 do 艣mierci co najmniej jednej osoby i zniszczy艂 co najmniej 22 domy. To kolejna tr膮ba powietrzna, jaka nawiedzi艂a centralne Stany Zjednoczone w ci膮gu ostatnich dni.

Tornado "porwa艂o p贸艂nocn膮 po艂ow臋 miasta"

CNN, 13 WIBW

Zbli偶a si臋 szczyt eta Akwaryd贸w, roju meteor贸w zwi膮zanych z komet膮 Halleya. Chocia偶 te spadaj膮ce gwiazdy naj艂atwiej zaobserwowa膰 na p贸艂kuli po艂udniowej, w tym roku warto zerkn膮膰 w niebo tak偶e w Polsce - astronomowie przewiduj膮, 偶e tegoroczny deszcz mo偶e by膰 najsilniejszy od pocz膮tku wieku.

Ju偶 w weekend wyj膮tkowa noc spadaj膮cych gwiazd

Ju偶 w聽weekend wyj膮tkowa noc spadaj膮cych gwiazd

The Conversation, earthsky.org, PAP, tvnmeteo.pl

Ile godzin trwa艂 najd艂u偶szy w historii maraton grillowania? Ile wa偶y艂a najwi臋ksza porcja przygotowanego naraz mi臋sa wo艂owego, a ile mierzy艂a najd艂u偶sza wegetaria艅ska kie艂baska 艣wiata? Odpowiedzi na te i wiele innych pyta艅 dotycz膮cych grilla znajdziecie w poni偶szym artykule.

10 grillowych rekord贸w z ca艂ego 艣wiata

10 grillowych rekord贸w z聽ca艂ego 艣wiata

Guinness World Records

Turysta kopn膮艂 bizona w Parku Narodowym Yellowstone. W艂adze parku przekaza艂y, 偶e m臋偶czyzna zacz膮艂 zaczepia膰 stado zwierz膮t, b臋d膮c pod wp艂ywem alkoholu. Jak si臋 okaza艂o, w spotkaniu z bizonem turysta odni贸s艂 lekkie obra偶enia.

Turysta kopn膮艂 bizona. Zwierz臋 nie pozosta艂o d艂u偶ne

Turysta kopn膮艂 bizona. Zwierz臋 nie聽pozosta艂o d艂u偶ne

CNN, National Park Service

Trwa ewakuacja setek mieszka艅c贸w indonezyjskiej wyspy Tagulandang po tym, jak we wtorek dosz艂o do kolejnego wybuchu wulkanu Ruang. W艂adze obawiaj膮 si臋, 偶e materia艂 wulkaniczny wpadaj膮cy do oceanu mo偶e wywo艂a膰 tsunami. Erupcja ma wp艂yw na ruch lotniczy w regionie.

Musz膮 ucieka膰 z wyspy po wybuchu wulkanu. Z obawy przed tsunami

Musz膮 ucieka膰 z聽wyspy po聽wybuchu wulkanu. Z聽obawy przed tsunami

殴r贸d艂o:

Maj贸wka wielu z nas kojarzy si臋 z grillowaniem na 艂onie natury z rodzin膮 i bliskimi. Jak przestrzega jednak doktor Aleksandra Szyma艅ska, specjalistka chor贸b wewn臋trznych ze Szpitala Miejskiego nr 4 w Gliwicach, grillowanie t艂ustych mi臋s i kie艂bas nie jest zdrow膮 form膮 przygotowywania jedzenia. S膮 pewne grupy os贸b, kt贸re powinny takich potraw unika膰.

Kto powinien unika膰 potraw z grilla?

Kto powinien unika膰 potraw z聽grilla?

殴r贸d艂o:

W Afganistanie w prowincji Wardak w ostatnich dniach spad艂 艣nieg. Opady nawiedzi艂y ten region w porze kwitnienia drzew owocowych, przynosz膮c ogromne straty blisko dw贸m tysi膮com rodzin.

"Nigdy nie widzieli艣my takich opad贸w 艣niegu o tej porze roku"

"Nigdy nie聽widzieli艣my takich opad贸w 艣niegu o聽tej聽porze roku"

殴r贸d艂o:

Pogoda w g贸rach zawsze wymaga szczeg贸lnej ostro偶no艣ci. Dobitnie pokazuje to nagranie schodz膮cej lawiny w rejonie Czarnego Stawu, przed kt贸r膮 ucieka艂 turysta. W Tatrach wci膮偶 obowi膮zuje drugi stopie艅 zagro偶enia lawinowego.

Lawina goni艂a turyst臋 pod Rysami. Nagranie

Lawina goni艂a turyst臋 pod聽Rysami. Nagranie

殴r贸d艂o:

W 艣rod臋, 1 maja, rozpoczyna si臋 d艂ugi weekend majowy. Warto w wolne dni pami臋ta膰 o kilku zagro偶eniach, kt贸re na nas czyhaj膮 na 艂onie natury. W lasach i parkach roi si臋 od kleszczy, kt贸re mog膮 przenosi膰 miedzy innymi gro藕n膮 dla cz艂owieka borelioz臋. W bieszczadzkich lasach mo偶na natkn膮膰 si臋 za艣 na nied藕wiedzie, a w Tatrach - na 偶mije.

Sp臋dzasz maj贸wk臋 na 艂onie natury? Sprawd藕, na co nale偶y uwa偶a膰

Sp臋dzasz maj贸wk臋 na聽艂onie natury? Sprawd藕, na聽co nale偶y uwa偶a膰

tvnmeteo.pl, GIS

Obserwacje naukowe prowadzone przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Hubble鈥檃 zosta艂y wstrzymane. Jak poda艂a NASA, powodem jest usterka 偶yroskopu.

Teleskop Hubble鈥檃 ma problem. Wstrzymano obserwacje

NASA, PAP

Trzech tajkonaut贸w wr贸ci艂o we wtorek na Ziemi臋. Tym samym zako艅czy艂a si臋 ich sze艣ciomiesi臋czna misja na chi艅skiej stacji kosmicznej Tiangong. - Jestem dumny z mojej ojczyzny - powiedzia艂 Tang Hongbo, jeden z tajkonaut贸w.

P贸艂roczna misja dobieg艂a ko艅ca. Tajkonauci wr贸cili na Ziemi臋

P贸艂roczna misja dobieg艂a ko艅ca. Tajkonauci wr贸cili na聽Ziemi臋

Reuters, PAP, AP

Bilans ofiar 艣miertelnych powodzi i lawin b艂otnych, kt贸re nawiedzi艂y w poniedzia艂ek miasto Mai Mahiu w 艣rodkowej Kenii, wzr贸s艂 do 48. Trwaj膮 poszukiwania kilkudziesi臋ciu zaginionych.

Powodzie w Kenii. "To jaki艣 z艂y sen, najczarniejszy moment"

Powodzie w聽Kenii. "To jaki艣 z艂y sen, najczarniejszy moment"

殴r贸d艂o:

Mg艂awica Ko艅ski 艁eb zosta艂a zaobserwowana okiem Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Po raz pierwszy uda艂o si臋 uchwyci膰 fragment mg艂awicy w tak wysokiej rozdzielczo艣ci. Jak t艂umacz膮 badacze, jest to idealny obiekt do bada艅 ewolucji mi臋dzygwiezdnej materii.

Naukowcy zobaczyli kultowy kosmiczny krajobraz z bliska

Naukowcy zobaczyli kultowy kosmiczny krajobraz z聽bliska

PAP, ESA, NASA JPL

G艂贸wny Inspektorat Ochrony 艢rodowiska (GIO艢) podsumowa艂 jako艣膰 powietrza w Polsce za rok 2023. Z raportu wynika mi臋dzy innymi, 偶e st臋偶enie py艂u zawieszonego PM10 zmniejszy艂o si臋 w ubieg艂ym roku o oko艂o 13 procent w por贸wnaniu do roku 2022. Sprawd藕, co jeszcze pokazuje analiza ekspert贸w.

Jakim powietrzem oddychali艣my? GIO艢 podsumowa艂 2023 rok

殴r贸d艂o:

Cztery zebry uciek艂y z przyczepy i zak艂贸ci艂y ruch na drodze stanowej numer 90 w mie艣cie North Bend w stanie Waszyngton. Cz臋艣膰 zosta艂a z艂apana na jednej z posesji.

"Mia艂am tu mn贸stwo nied藕wiedzi, ale jak dot膮d 偶adnych zeber"

"Mia艂am tu mn贸stwo nied藕wiedzi, ale聽jak dot膮d 偶adnych zeber"

ENEX, independent.co.uk, fox13seattle.com

Zwierz臋ta morskie zamieszkuj膮ce wybrze偶a stanu Sao Paulo s膮 zatrute kokain膮. Brazylijscy naukowcy przekazali, 偶e narkotyk mo偶e zaburza膰 prawid艂owy rozw贸j oraz rozmna偶anie ma艂偶y i w臋gorzy. Walka z tym zanieczyszczeniem jest bardzo trudna z uwagi na nielegalny charakter jego dystrybucji.

Owoce morza z tej cz臋艣ci Brazylii "s膮 zatrute kokain膮"