Oksytocyna, "hormon miłości", lekiem na "złamane" serce? Obiecujące wyniki badań naukowców

livescience.com, tvnmeteo.pl
Testy pozwalające ocenić ryzyko zawału serca
Testy pozwalające ocenić ryzyko zawału sercaTVN24
Testy pozwalające ocenić ryzyko zawału sercaTVN24

Hormon oksytocyna, nazywany "hormonem miłości", może pomóc uzdrowić serce "złamane" dosłownie, czyli takie, które przebyło zawał - wynika z eksperymentu naukowców z Uniwersytetu Stanowego Michigan. W badaniu przeprowadzonym na danio pręgowanych (rybki słodkowodne popularne w akwariach) i komórkach ludzkich specjaliści odkryli, że hormon ten wspiera regenerację tkanki serca po zawale.

U zbadanych słodkowodnych ryb z gatunku danio pręgowany hormon oksytocyna pomagał sercu zastąpić uszkodzone i martwe kardiomiocyty, czyli komórki mięśniowe, które napędzają skurcze serca. Wczesne wyniki, uzyskane na komórkach ludzkich wskazują, że oksytocyna może stymulować podobne efekty u ludzi, jeśli zostanie dostarczona w odpowiednim czasie i dawce.

Wyniki badań naukowców z Uniwersytetu Stanowego Michigan zostały opublikowane 30 września w czasopiśmie "Frontiers in Cell and Developmental Biology".

CZYTAJ TEŻ: Jak rozpoznać zawał serca. Kampania "Nie zawal"

Zawał sercaShutterstock

Jak odbudować serce po zawale. Z pomocą może przyjść oksytocyna

Jak zauważyli badacze, serce ma ograniczoną zdolność naprawy lub wymiany uszkodzonej albo martwej tkanki. Ale w kilku badaniach prowadzonych już wcześniej na zwierzętach wykazano, że po urazie takim jak zawał serca podzbiór komórek znajdujących się w zewnętrznej warstwie tkanek, zwanej nasierdziem, uzyskuje nową "tożsamość". Komórki te migrują w głąb, do warstwy tkanki serca, gdzie znajdują się mięśnie, i przekształcają się w komórki macierzyste, z których następnie może powstać kilka typów komórek serca, w tym w kardiomiocyty.

Proces ten został w dużej mierze zbadany na zwierzętach i istnieją przesłanki sugerujące, że może on zachodzić również u dorosłych ludzi. Niestety, jeśli proces ten zachodzi u człowieka, to zdaje się przebiegać niedostatecznie efektywnie i w zbyt małej liczbie komórek, aby w wystarczającym stopniu zregenerować tkanki po zawale serca. Naukowcy są zdania, że w odbudowie serca po urazie mogłoby pomóc "zachęcanie" większej ilości komórek nasierdzia do przekształcania się właśnie w kardiomiocyty.

I dlatego właśnie badacze z Uniwersytetu Stanowego Michigan poddali ludzkie komórki w laboratorium działaniu kilkunastu hormonów wytwarzanych przez mózg, w tym oksytocyny. Wyniki osiągnięte w przypadku tej ostatniej okazały się obiecujące.

Zespół przeprowadził następnie eksperymenty na danio pręgowanych. To ryby znane z imponującej zdolności do regeneracji swych tkanek, w tym mózgu, kości i serca. Zespół stwierdził, że w ciągu trzech dni od urazu serca, mózgi ryb zaczęły pompować oksytocynę "jak szalone", produkując jej do 20 razy więcej niż przed urazem. Hormon ten następnie kierował się ku sercu, podłączał się do receptorów i rozpoczynał proces przekształcania komórek nasierdzia w nowe kardiomiocyty.

CZYTAJ TEŻ: Ryba akwariowa potrafi zregenerować serce po zawale. I może nas tego nauczyć

Ludzkie serce - symulacja komputerowaShutterstock

Pobudzanie serca

Co wynika z badania? Eksperymenty dostarczają wczesnych wskazówek, że oksytocyna może odgrywać kluczową rolę w naprawie serca po urazie, a wzmacniając jej "naturalne" działanie można by opracować nowe metody leczenia, przyspieszające rekonwalescencję pacjentów po zawałach serca i zmniejszające ryzyko wystąpienia niewydolności serca.

- Teraz musimy przyjrzeć się oksytocynie u ludzi po zwale serca - przekazał jeden z głównych autorów badania Aitor Aguirre, adiunkt na Wydziale Inżynierii Biomedycznej Uniwersytetu Stanowego Michigan - Ogólnie rzecz biorąc, aby iść naprzód, niezbędne są badania przedkliniczne na zwierzętach i badania kliniczne na ludziach - uzupełnił.

PAP/Maria Samczuk, Maciej Zieliński

Oksytocyna - co to jest

Oksytocyna, hormon wytwarzany w mózgu, w podwzgórzu, bywa potocznie nazywana "hormonem miłości" lub "przytulania" ze względu na to, jaką rolę pełni w funkcjonowaniu więzi międzyludzkich. Wiąże się ją z empatią, zaufaniem, budowaniem relacji. Udowodniono już wcześniej, że jej poziom często wzrasta w pierwszym okresie romantycznych związków i generalnie wtedy, gdy ludzie przytulają się do siebie, uprawiają seks, przeżywają orgazm.

Związek ten pełni również wiele innych funkcji w organizmie człowieka, takich jak wywoływanie skurczów podczas porodu i wspieranie laktacji, co czyni z niego substancję bardzo ważną dla położnictwa.

Autorka/Autor:dd//rzw

Źródło: livescience.com, tvnmeteo.pl

Pogoda na jutro - piątek 1.03. Noc zapowiada się pogodnie, ale prognozowane są mgły. Dzień przyniesie sporo słońca, a na termometrach zobaczymy nawet 18 stopni Celsjusza. Aura wpłynie korzystnie na nasze samopoczucie.

Pogoda na jutro - piątek, 1.03. Mglista i chłodna noc, ale dzień nam to wynagrodzi

Pogoda na jutro - piątek, 1.03. Mglista i chłodna noc, ale dzień nam to wynagrodzi

Weekend zapowiada się wiosennie. W całej Polsce temperatura przekroczy 10 stopni Celsjusza, a miejscami termometry mogą pokazać nawet 18 stopni. Lokalnie pojawią się opady, ale niewielkie.

Weekend nie wszędzie będzie pogodny

Weekend nie wszędzie będzie pogodny

Teksas zmaga się z największym pożarem roślinności w swojej historii. Jak przekazali strażacy, żywioł został opanowany zaledwie w trzech procentach. Zginęła jedna osoba.

"Jej dom zniknął. Nie miała szans na to, żeby się wydostać"

"Jej dom zniknął. Nie miała szans na to, żeby się wydostać"

statesman.com, cbsaustin.com, CNN

Luty był średnio o 6 stopni Celsjusza cieplejszy niż zazwyczaj. Jak wynika z danych IMGW, miesiąc pobił już dotychczasowy rekord ustanowiony w 1990 roku. W środę anomalia temperatury sięgnęła miejscami 10 st. C.

Mapa Polski jest miejscami nie czerwona, tylko bordowa. To "ewenement"

Mapa Polski jest miejscami nie czerwona, tylko bordowa. To "ewenement"

IMGW, Kontakt 24, tvnmeteo.pl

Grupa fizyków z powodzeniem wykryła słabe przyciąganie grawitacyjne maleńkiej cząsteczki. Ma to nam pomóc zrozumieć, czym jest grawitacja kwantowa. Naukowcy planują dalsze eksperymenty, chcąc zejść do poziomu rządzonego przez mechanikę kwantową, by lepiej zrozumieć naturę grawitacji i prawa rządzące Wszechświatem.

Ten pomiar grawitacji pobił rekord. "Jesteśmy o krok bliżej"

Ten pomiar grawitacji pobił rekord. "Jesteśmy o krok bliżej"

PAP, EurekAlert, University of Southampton

Przegotowanie kranówki pomaga w pozbyciu się z niej mikroplastiku - informują chińscy naukowcy. Najskuteczniej proces ten przebiega w twardej wodzie, zawierającej wyższą zawartość węglanu wapnia.

Jak pozbyć się mikroplastiku z kranówki? Badacze opracowali prostą metodę

Jak pozbyć się mikroplastiku z kranówki? Badacze opracowali prostą metodę

Pogoda we Włoszech w ostatnich dniach była niebezpieczna. Miejscami padał intensywny deszcz, a w górach - śnieg. W Trydencie-Górnej Adydze lawina porwała narciarzy, jeden z nich zginął. W innych regionach kraju po ulewach rzeki wystąpiły z brzegów, a strażacy śmigłowcem i pontonami ratowali uwięzionych ludzi.

Potężne opady deszczu i śniegu we Włoszech

Potężne opady deszczu i śniegu we Włoszech

Reuters, ENEX, ANSA

Katowice zmagają się z problemem zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu. Na bardzo słabą jakość powietrza skarżą się mieszkańcy domów położonych w sąsiedztwie autostrady A4. Jak tłumaczył Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego, to nie tylko problem stolicy Śląska - normy dla tego gazu przekraczane są w każdym dużym mieście.

Dwutlenek azotu dusi mieszkańców Katowic

TVN24, GIOŚ

Frytki to najbardziej przyjazne bioróżnorodności danie. W badaniu uwzględniającym ponad 150 potraw z całego świata, naukowcy z Singapuru przeanalizowali to, które z nich mają wpływ na największą liczbę gatunków zwierząt. Wśród najbardziej "obciążających" środowisko dań znalazło się wiele potraw mięsnych, ale też kilka opcji wegetariańskich i wegańskich.

Chcesz zapobiec wymieraniu gatunków? Jedz frytki

PLOS

Szwajcaria chce globalnej dyskusji na temat technologii umożliwiających wpływanie na ziemski klimat, zwłaszcza ograniczających ilość światła słonecznego docierającego do naszej planety. Debata ma mieć miejsce na trwającej w Kenii szóstej Sesji Zgromadzenia ONZ ds. Środowiska. Technologie te jednak wywołują ogromne kontrowersje i dzielą naukowców.

Szwajcaria proponuje zasłonięcie Słońca. Kontrowersyjny pomysł dzieli naukowców

Guardian, tvn24.pl

Misja IM-1 może zostać uznana za sukces - przekazała w środę NASA. Chociaż lądowaniu sondy Odyseusz towarzyszył szereg problemów technicznych, naukowcom udało się odebrać dane z umieszczonych na jej pokładzie instrumentów pomiarowych. Producent lądownika ma nadzieję, że sprzęt nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

Połamał nogi, ale przesłał dane. "Przeprowadziliśmy bardzo udaną misję"

Połamał nogi, ale przesłał dane. "Przeprowadziliśmy bardzo udaną misję"

NASA, space. com, Reuters

Rekordowa liczba pożarów została zanotowana w lutym w brazylijskiej części Amazonii. Naukowcy przekazali, że płomienie zaobserwowano tam prawie trzy tysiące razy - to najwyższa wartość od momentu rozpoczęcia pomiarów. Winę za to ponosi susza, która od miesięcy nawiedza ten rejon świata.

W Amazonii padł smutny rekord. Tak wielu pożarów jeszcze tam nie było

W Amazonii padł smutny rekord. Tak wielu pożarów jeszcze tam nie było

PAP, CAMS, Correio Braziliense

Sonda DART, która niemal półtora roku temu, w pierwszym teście obrony planetarnej, uderzyła w asteroidę Dimorphos, nie pozostawiła na niej krateru uderzeniowego, ale prawdopodobnie zmieniła jej kształt - twierdzą naukowcy na łamach pisma "Nature Astronomy". Przeprowadzili setki symulacji, aby odtworzyć skutki tej celowej kolizji.

Sonda uderzyła w asteroidę. Zmieniła ją w "zupełnie inne ciało"

Sonda uderzyła w asteroidę. Zmieniła ją w "zupełnie inne ciało"

CNN, space.com, tvnmeteo.pl

Gwałtowne burze i tornada przeszły w środę przez stany Illinois, Ohio i Michigan w USA. Wielu ludzi zostało pozbawionych prądu, a z utrudnieniami musieli liczyć się pasażerowie korzystający z chicagowskiego lotniska O'Hare.

Tornada, wichury i grad wielkości piłek golfowych. Żywioł niszczył domy i wyrywał drzewa z korzeniami

Tornada, wichury i grad wielkości piłek golfowych. Żywioł niszczył domy i wyrywał drzewa z korzeniami

Reuters, BBC

We wschodniej Australii nie ustają pożary buszu. Ogień zagraża co najmniej 30 tysiącom mieszkańców stanu Wiktoria, a rozprzestrzenianiu się żywiołu sprzyja silny, porywisty wiatr. Mieszkańcy coraz to nowych regionów zachęcani są do ewakuacji.

Katastrofalne zagrożenie pożarowe. Suche burze mogą pogorszyć sytuację

PAP, Reuters, ABC News

Intensywne opady deszczu na północy Hiszpanii doprowadziły do wylania kilku rzek. W niektórych miejscowościach ulice znalazły się pod wodą. Największe problemy występują w Kraju Basków, Kastylii i Leonie oraz w regionie Nawarra.

Wylewają rzeki w Hiszpanii. Zalania i podtopienia

Wylewają rzeki w Hiszpanii. Zalania i podtopienia

ENEX, elmundo.es, 20minutos.es

Trzeci stopień zagrożenia lawinowego obowiązuje w wysokich partiach Tatr. Jak wyjaśnili ratownicy, wzrost zagrożenia ma związek z bardzo dużym ociepleniem, odczuwalnym także wysoko w górach. Eksperci apelują o ostrożność podczas wycieczek.

W Tatrach panują "nietypowe" warunki. Uważajcie na siebie

W Tatrach panują "nietypowe" warunki. Uważajcie na siebie

TPN, TOPR

Silny boczny wiatr uniemożliwił w poniedziałek lądowanie na lotnisku Heathrow w Londynie. Na nagraniu widać, jak podmuchy miotają samolotem linii British Airways, a pilot decyduje się na przerwanie próby lądowania.

Wiatr miotał samolotem, pilot przerwał lądowanie. Nagranie

BBC, Reuters, FlightRadar 24

Niezwykle wysoka temperatura, jaką przyniósł nam tegoroczny luty, przyniosła spore ożywienie wśród roślin i zwierząt. Przyroda zbudziła się do życia także w ogrodzie prezenterki tvnmeteo.pl Doroty Gardias, która na antenie TVN24 zaprezentowała pierwsze w tym roku okazy rabarbaru.

Wiosna w lutym. W ogrodzie Doroty Gardias wyrósł już rabarbar

Wiosna w lutym. W ogrodzie Doroty Gardias wyrósł już rabarbar

TVN24, tvnmeteo.pl

Do środkowej Europy, w tym do Polski, napływa wyjątkowo ciepłe powietrze. We wtorek na południu kraju temperatura przekraczała aż 19 stopni Celsjusza, a w kilku miastach odnotowano rekordy. W Warszawie było cieplej niż w stolicy Hiszpanii.

Posypały się rekordy, Warszawa była cieplejsza od Madrytu

Posypały się rekordy, Warszawa była cieplejsza od Madrytu

tvnmeteo.pl, IMGW, wetteronline.de

Meksykański wulkan Popocatepetl znów się przebudził, wyrzucając w powietrze kłęby pyłu i dymu. Z tego powodu niektóre linie lotnicze zdecydowały się na odwołanie lotów ze stołecznego lotniska. W regionie ogłoszono alert ostrzegający przed aktywnością wulkaniczną.

77 wyziewów z krateru. Alert w Meksyku

77 wyziewów z krateru. Alert w Meksyku

PAP, El Pais, CENAPRED

Pierwszy bocian przyleciał do wsi Krutyń na Mazurach - poinformował we wtorek w mediach społecznościowych Mazurski Park Krajobrazowy. To ptak, który od trzech lat zjawia się w tej miejscowości wcześniej niż inne bociany.

Do mazurskiej wsi przyleciał bocian. Wcześniej niż rok temu

Do mazurskiej wsi przyleciał bocian. Wcześniej niż rok temu

Metalową bliznę zauważono na powierzchni białego karła WD 0816-310. Dawniej obiekt ten był wielkości naszego Słońca, jednak zakończył swoje życie pochłaniając otaczające go planety i planetoidy. To właśnie ten proces pozostawił po sobie unikatowy ślad.

Po kosmicznym kanibalizmie na powierzchni gwiazd pozostaje blizna

Po kosmicznym kanibalizmie na powierzchni gwiazd pozostaje blizna

ESO

Dzud - zjawisko uniemożliwiające wypas zwierząt - opanował około 80 procent terenu Mongolii. Do tej pory przyczynił się on do śmierci ponad 2,9 milionów sztuk bydła. Wszystko wskazuje na to, że przez zmiany klimatyczne do podobnych katastrof będzie dochodziło coraz częściej.

"Biel i żelazo" zabiły prawie trzy miliony zwierząt

"Biel i żelazo" zabiły prawie trzy miliony zwierząt

PAP, Daily Sabah

Osuwisko całkowicie pogrzebało wioskę w środkowej Boliwii. Do zdarzenia doszło, gdy woda przelała się przez tamę pobliskiego zbiornika wodnego. To nie jedyne miejsce w kraju, gdzie obfite opady deszczu

Fale błota pochłonęły całą miejscowość. "Co zrobić, gdy straciliśmy wszystko?"

Fale błota pochłonęły całą miejscowość. "Co zrobić, gdy straciliśmy wszystko?"

Reuters, opinion.com.bo, urgente.bo