Są kolejne zdjęcia z teleskopu Jamesa Webba. Wśród nich obraz umierającej gwiazdy

tvnmeteo.pl, NASA, PAP
Start misji Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba
Start misji Kosmicznego Teleskopu Jamesa WebbaNASA
Teleskop Jamesa Webba

Światło dzienne ujrzały kolejne kolorowe zdjęcia przesłane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Kilkanaście godzin wcześniej zaprezentowane zostało pierwsze zdjęcie, ukazujące jak dotąd najgłębszy i najbardziej szczegółowy obraz Wszechświata.

Pierwsze kolorowe zdjęcie z Teleskopu Jamesa Webba NASA pokazała w nocy z poniedziałku na wtorek polskiego czasu. Było to ujęcie gromady galaktyk SMACS 0723. We wtorek po południu zaprezentowany został zestaw kolejnych obrazów Wszechświata.

W pierwszej kolejności pokazano widmo atmosfery egzoplanety WASP-96 b. Egzoplaneta to planeta krążąca wokół innej gwiazdy niż Słońce. Naukowcy obserwowali tranzyt egzoplanety przed swoją gwiazdą i wykorzystali tę okazję do wyłuskania widma atmosfery planety. W widmie widać między innymi oznaki występowania pary wodnej w atmosferze WASP-96 b i dzięki temu będzie można ustalić, jak dużo jej tam jest.

Od tej egzoplanety dzieli nas dystans 1150 lat świetlnych. Jej masa to około połowy masy Jowisza. Odkryto ją w 2014 roku.

Widmo atmosfery egozplanety WASP-96 b krążącej wokół gwiazdy oddalonej od nas o 1150 lat świetlnychNASA, ESA, CSA, STScI

Podczas wtorkowego wydarzenia zaprezentowane zostało zdjęcie, na którym widać Mgławicę Pierścień Południowy (NGC 3132). To mgławica planetarna nazywana również Rozerwaną Ósemką. Jest obłokiem gazu wokół umierającej gwiazdy. Jak informuje NASA, teleskop Jamesa Webba jako pierwszy ujawnił, że gwiazda ta jest pokryta pyłem. Dzięki niemu naukowcy będą w stanie dokładniej zbadać mgławice planetarne.

Mgławica Pierścień Południowy ma prawie pół roku świetlnego średnicy, a od nas dzieli ją dystans około dwóch tysięcy lat świetlnych.

Mgławica planetarna Pierścień Południowy (NGC 3132, znana też jako Rozerwana Ósemka), czyli obłok gazu wokół umierającej gwiazdyNASA, ESA, CSA, STScI

Na poniższej fotografii widać Kwintet Stefana, czyli grupę pięciu galaktyk. W rzeczywistości jednak tylko cztery galaktyki znajdują się blisko siebie (290 milionów lat świetlnych od nas), a piąta jest w pobliżu jedynie wizualnie na niebie (40 mln lat świetlnych od nas).

NASA podaje, że zdjęcie składa się z ponad 150 milionów pikseli i z niemal 1000 osobnych plików graficznych. Dzięki temu można dostrzec nigdy wcześniej niewidziane szczegóły w tej grupie galaktyk. Nowe zdjęcie przedstawia szczegółowo, w jaki sposób oddziaływanie pomiędzy galaktykami pobudza wzajemnie procesy formowania się gwiazd i w jaki sposób galaktyki zostają zaburzone.

Kwintet Stefana, czyli grupa galaktyk znajdująca się 290 milionów lat świetlnych od nasNASA, ESA, CSA, STScI

Ostatnia fotografia z pierwszych kolorowych zdjęć wykonanych przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, jaką zaprezentowano, przedstawia obszar gwiazdotwórczy NGC 3324 w Mgławicy Carina, a dokładnie jego krawędź. Zdjęcie ukazuje niewidoczne wcześniej obszary narodzin gwiazd.

Jak zauważa NASA, ujęcie to przypomina krajobraz gór i dolin przy rozgwieżdżonym wieczornym niebie. Mgławica ta jest jedną z największych i najjaśniejszych mgławic. Znajduje się około 7600 lat świetlnych od nas w konstelacji Kila.

Mgławica Carina, czyli jedna z największych i najjaśniejszych mgławic na niebieNASA, ESA, CSA, STScI

Obrazy i widma, jakie zostały ukazane, wybrał międzynarodowy komitet złożony z przedstawicieli NASA, Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej (CSA) oraz Space Telescope Science Institute (STScI).

Pierwsze zdjęcie z teleskopu Webba

Pierwsze zdjęcie pokazano na birefingu w Białym Domu. Wraz z NASA w wydarzeniu brał udział prezydent USA Joe Biden i wiceprezydent Kamala Harris. Jak podkreśliła amerykańska agencja kosmiczna, "to najgłębsze i najbardziej szczegółowe zdjęcie Wszechświata, które do tej pory wykonano (...) Pokazuje światło galaktyk, któremu dotarcie do nas zajęło wiele miliardów lat".

Obraz nazwano Pierwszym Głębokim Polem Webba. Przedstawia gromadę galaktyk SMACS 0723 odległą od nas o 4,5 miliarda lat świetlnych. Gromada działa jako soczewka grawitacyjna, zaburzając i powiększając obrazy galaktyk znajdujących się daleko za nią.

Szef NASA Bill Nelson powiedział, że co najmniej jedna ze słabych, starszych wiązek światła pojawiających się na "tle" zdjęcia - złożonym z obrazów o różnych długościach fal świetlnych - pochodzi sprzed ponad 13 miliardów lat. - To tylko niewielka część Wszechświata - dodał Nelson.

Pokazany obraz został utworzony z obserwacji o łącznym czasie ekspozycji 12,5 godziny. W zakresie fal podczerwonych udało się uzyskać głębokość przewyższającą Głębokie Pola Hubble'a z wielotygodniowymi ekspozycjami, co pokazuje możliwości Teleskopu Jamesa Webba.

- Zdjęcia z teleskopu Webba przypominają światu, jak wielkich rzeczy może dokonać Ameryka - powiedział prezydent Biden.

Pierwsze zdjęcie z teleskopu Jamesa Webba. Gromada galaktyk SMACS 0723NASA, ESA, CSA, STScI

Teleskop Jamesa Webba znajduje się 1,5 miliona kilometrów od nas

Teleskop Jamesa Webba to najbardziej zaawansowany i najpotężniejszy teleskop kosmiczny, jaki kiedykolwiek zaprojektowano. Przełomowe obserwatorium stworzone zostało przez naukowców z NASA, Europejskiej Agencji Kosmicznej i Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej.

Budowa ważącego ponad 6,3 tony teleskopu kosztowała 10 miliardów dolarów. Został wystrzelony 25 grudnia 2021 roku. Znajduje się w punkcie L2, czyli orbicie oddalonej od naszej planety o 1,5 miliona kilometrów, a więc prawie cztery razy dalej niż Księżyc. Urządzenie posiada zwierciadło o średnicy 6,5 metra i prowadzi obserwacje w podczerwieni. Jest nazywany następcą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, który działa od ponad 30 lat

Teleskop Jamesa WebbaPAP/Reuters/Adam Ziemienowicz
Zwierciadło teleskopu Jamesa WebbaPAP/Reuters/Adam Ziemienowicz

Autorka/Autor:ps

Źródło: tvnmeteo.pl, NASA, PAP

Źródło zdjęcia głównego: NASA, ESA, CSA, STScI

Czwartkowe burze były aktywne w prawie całym kraju. Do godziny 18 strażacy interweniowali ponad 200 razy, głównie w północnej i środkowej Polsce. Wiał silny wiatr, lał deszcz, lokalnie pojawiły się opady dużego gradu. Materiały otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Burze, oberwania chmury i gradobicia nad Polską. Ponad 200 interwencji

Burze, oberwania chmury i gradobicia nad Polską. Ponad 200 interwencji

PAP, Kontakt 24, tvnmeteo.pl, TVN24

Trudna aura panowała w czwartek na mazurskich jeziorach. Siła wiatru sięgała 7 w skali Beauforta, co utrudniało sterowanie jachtami nawet doświadczonym żeglarzom i stwarzało spore niebezpieczeństwo. W okolicach Mostu Sztynorckiego doszło do tragicznego wypadku.

Silny wiatr na Mazurach. Seria groźnych wypadków, nie żyje żeglarz

Silny wiatr na Mazurach. Seria groźnych wypadków, nie żyje żeglarz

Morska mgła pojawiła się w Karwii (Pomorskie) w godzinach popołudniowych. Synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek tłumaczyła, że zjawisko to powstaje w bardzo specyficznych warunkach. Może ono być również bardzo niebezpieczne.

Biało nad Bałtykiem. To zjawisko może być groźne

Biało nad Bałtykiem. To zjawisko może być groźne

Sieć Obserwatorów Burz, tvnmeteo.pl

Gdzie jest burza? W czwartek 30.05 w wielu regionach kraju pojawiają się wyładowania atmosferyczne. Grzmi i błyska się w kolejnych miejscach. Śledź aktualną sytuację pogodową na tvnmeteo.pl.

Gdzie jest burza? Pod wieczór wciąż grzmi i silnie wieje

Gdzie jest burza? Pod wieczór wciąż grzmi i silnie wieje

Pogoda na jutro, czyli na piątek 31.05. W nocy pogoda w przeważającej części Polski się poprawi - tylko lokalnie może popadać lub zagrzmieć. W dzień na terenie całego kraju czeka nas jednak kolejna dawka burz z gradem i ulewami. Termometry pokażą do 26 stopni Celsjusza.

Pogoda na jutro - piątek 31.05. Nocą lokalnie zagrzmi i popada. W dzień wróci grad

Pogoda na jutro - piątek 31.05. Nocą lokalnie zagrzmi i popada. W dzień wróci grad

Alert RCB trafił do mieszkańców kolejnych obszarów Polski. W Boże Ciało pogoda może być niebezpieczna w zachodniej oraz w południowej części kraju. Eksperci radzą też, jak przygotować się na nadejście burzy.

Alert RCB w dziesięciu województwach

Alert RCB w dziesięciu województwach

tvnmeteo.pl, RCB

Kolejne dni przyniosą nam dalszą dominację ciepłego, wilgotnego powietrza znad Morza Śródziemnego. Jego władza nad Polską zacznie jednak słabnąć, a opady deszczu i burze - powoli zanikać. Wraz ze względnym spokojem do naszego kraju zawita jednak niższa temperatura.

Pogoda na 5 dni. Jak długo potrwa gorąca aura

Pogoda na 5 dni. Jak długo potrwa gorąca aura

Na lotnisku Dallas-Fort Worth w Teksasie doszło we wtorek do groźnego zdarzenia. Podczas burzy silny wiatr przesunął samolot pasażerski, stojący na płycie lotniska. Jedno ze skrzydeł prawie uderzyło w rozwinięty rękaw dla pasażerów. Widać to na nagraniu.

Wiatr przesuwa samolot. Nagranie

Reuters, poweroutage.us

Kleszcz afrykański pojawił się w Europie, w tym między innymi w Niemczech i na Słowacji. Trwają poszukiwania tego groźnego pajęczaka w Polsce. Z badań wynika, że 60 procent naszego kraju ma warunki odpowiednie dla życia kleszcza Hyalomma. - Mało prawdopodobne, by u nas ich nie było - stwierdziła profesor Anna Bajer z Uniwersytetu Warszawskiego.

"Po napiciu stają się wręcz monstrualne. Mało prawdopodobne, by u nas ich nie było"

"Po napiciu stają się wręcz monstrualne. Mało prawdopodobne, by u nas ich nie było"

Wyraźny, jasny punkt był widoczny w nocy z wtorku na środę na polskim niebie. Jak się okazuje, był on powiązany z początkiem bardzo ważnej misji Europejskiej Agencji Kosmicznej. Materiał otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Tajemnicze światło przemknęło po polskim niebie. Czym było?

Tajemnicze światło przemknęło po polskim niebie. Czym było?

O kosmosie i astronautyce, tvnmeteo.pl

W Indiach i Bangladeszu rośnie liczba ofiar śmiertelnych cyklonu Remal, który w niedzielę uderzył w oba te kraje. Zniszczone są dziesiątki tysięcy domów. Straty w sektorze rybołówstwa w Bangladeszu sięgają blisko 15 miliardów dolarów - podały lokalne media.

Wzrosła liczba zabitych po przejściu cyklonu. "Jeden z najdłuższych w historii kraju"

Wzrosła liczba zabitych po przejściu cyklonu. "Jeden z najdłuższych w historii kraju"

Naukowcy korzystają ze sztucznej inteligencji w poszukiwaniu rodzaju żeńskiego dla sagowca Encephalartos woodii (E. woodii) w lasach Republiki Południowej Afryki. Choć to gatunek istniejący jeszcze przed dinozaurami, na całym świecie odkryto tylko jeden męski okaz, a obecnie znane egzemplarze są jego klonami.

Sztuczna inteligencja szuka partnerki dla "najbardziej samotnej rośliny świata"

PAP, BBC, University of Southampton

Na jednym z poznańskich osiedli zauważono rzadki gatunek ptaka - orłosępa brodatego. Ptak ten zazwyczaj nie występuje w Polsce. Dzięki specjalnemu nadajnikowi wiemy, że ten osobnik wykluł się dwa lata temu we Francji, skąd też przyleciał. Gatunek ten jest wpisany do Czerwonej księgi gatunków zagrożonych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody.

Potężny ptak wylądował nagle na parapecie. Wiadomo, skąd przyleciał. Nagranie

Potężny ptak wylądował nagle na parapecie. Wiadomo, skąd przyleciał. Nagranie

tvn24.pl, ptakipolski.pl

Z raportu opublikowanego we wtorek przez Komisję Europejską wynika, że tylko 55 procent kąpielisk w Polsce jest bardzo dobrej jakości. To najgorszy wynik w Unii Europejskiej.

Polska ma najbrudniejsze kąpieliska w UE. Raport

Polska ma najbrudniejsze kąpieliska w UE. Raport

We wtorek na zachodzie kraju przechodziły burze. Towarzyszyły im nie tylko silne porywy wiatru, intensywne opady deszczu i gradobicia. W okolicach miejscowości Smolec na Dolnym Śląsku pojawił się zalążek trąby powietrznej.

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Zalążek trąby powietrznej pojawił się na Dolnym Śląsku

Sieć Obserwatorów Burz, tvnmeteo.pl

Zorze polarne mogą powrócić w czerwcu na nasze niebo. Aktywny region słoneczny AR3664, odpowiedzialny za silną burzę magnetyczną z początku maja, już wkrótce znów zwróci się w stronę Ziemi. Co istotne, w obserwacjach pomoże nam także Księżyc.

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Jest szansa na powrót zorzy polarnej do Polski. Wiemy, kiedy się jej spodziewać

Live Science, Z głową w gwiazdach, tvnmeteo.pl

Strażacy walczą z szybko rozprzestrzeniającym się pożarem lasu w okolicach miasta Kearny w południowej Arizonie. Zniszczone zostały dwa budynki, część mieszkańców ewakuowano.

Zniszczone budynki, ewakuacje. Ogień szybko się rozprzestrzenia

Reuters, abc15.com, tvnmeteo.pl

Na orbitę okołoziemską został wyniesiony satelita EarthCARE - podała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Głównym celem misji jest badanie wpływu chmur i aerozoli na ochładzanie oraz ogrzewanie ziemskiej atmosfery, co ma pozwolić na lepsze zrozumienie zmian klimatu na Ziemi.

ESA wystrzeliła satelitę do obserwacji Ziemi

ESA wystrzeliła satelitę do obserwacji Ziemi

We wtorek różnica temperatury pomiędzy Piłą a Toruniem, które są od siebie oddalone o około 140 kilometrów, wyniosła prawie 14 stopni. Zapytaliśmy o to Tomasza Wasilewskiego, prezentera tvnmeteo.pl.

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

W Toruniu prawie upał, a 140 kilometrów dalej ziąb. Co się stało w Pile?

tvnmeteo.pl, IMGW

15 osób zginęło na skutek osunięcia się zbocza kamieniołomu w Indiach. Osuwisko zostało spowodowane przez ulewy związane z cyklonem Remal, który nadciągną nad południową Azję.

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

Osunięcie ziemi w kamieniołomie. Nie żyje 15 osób

PAP, Reuters, Times of India tvnmeteo.pl

Niedźwiedź wtargnął do domku w Arizonie, w którym przebywał 15-letni chłopiec, i zaatakował go, uderzając i drapiąc. Tylko dzięki reakcji starszego brata nie doszło do tragedii. Po ataku zwierzę miało "usiąść na werandzie na kanapie i się rozglądać".

Niedźwiedź wszedł do domu i zaatakował nastolatka. Potem usiadł na kanapie

Niedźwiedź wszedł do domu i zaatakował nastolatka. Potem usiadł na kanapie

NBC News, AZGFD

Osuwisko, które przyczyniło się do śmierci nawet dwóch tysięcy osób, zagraża kolejnym tysiącom mieszkańców Papui-Nowej Gwinei. W kraju ogłoszono stan klęski żywiołowej, zaś akcję poszukiwawczo-ratunkową mają wesprzeć australijscy ratownicy.

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

Osuwisko przysypało całe wioski. "Skały i ziemia wciąż się poruszają"

PAP, postcourier.com.pg, tvnmeteo.pl

Tajfun Ewiniar szaleje na Pacyfiku. W południowych prowincjach Filipin, w które uderzył jako burza tropikalna, żywioł przyczynił się do śmierci co najmniej siedmiu osób i wywołał niszczycielskie powodzie. Zjawisko nabiera intensywności, a w ciągu kilku dni może dotrzeć do Japonii.

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

Na Filipinach zabił siedem osób. Ewiniar idzie na Japonię

PAP, The Straits Times

Pakistan doświadcza ekstremalnej fali upałów. Temperatura na południu kraju wzrosła powyżej 52 stopni Celsjusza, co jest wartością bliską rekordu ciepła w skali całego kraju - podał tamtejszy departament meteorologiczny. Setki osób trafiają do szpitali z objawami udaru cieplnego.

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

Temperatura sięgnęła 52 stopni w cieniu

W Dżibuti we wschodniej Afryce w ubiegłym tygodniu do środowiska uwolniono zmodyfikowane genetycznie komary, które mają pomóc w walce z malarią. To już kolejna taka próba na świecie i zapowiadane są kolejne. Od 2019 roku na całym świecie do środowiska trafił ponad miliard komarów GMO - wynika z danych amerykańskiego Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC).

Wypuszczono już ponad miliard komarów GMO

"Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie. Kwiaty tego gatunku charakteryzują się niezbyt przyjemnym dla ludzkiego nosa zapachem zgniłego mięsa. Pełni on jednak bardzo ważną rolę w rozmnażaniu się rośliny.

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

Jest piękna, ale śmierdzi jak zepsute mięso. "Smocza lilia" zakwitła w Łańcucie

PAP, rhs.org.uk

Meksykańskie miasto Puebla nawiedziła potężna burza gradowa. Ulice zasypała miejscami półtorametrowa warstwa lodu. Do zjawiska doszło nagle, podczas trwającej w kraju fali upałów.

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Takie widoki na ulicach w trakcie fali upałów

Reuters, El Pais

Trwa sezon burzowy. W czasie wyładowań atmosferycznych najbezpieczniej jest przebywać wewnątrz budynku. Jednak nawet jeśli zostajemy w domu, warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Jak przygotować się na burzę?

Ładujesz telefon w czasie burzy? Zobacz, czego lepiej nie robić