TVN Meteo | Nauka

Trzęsienie na Marsie. Jest najsilniejszym, jakie zarejestrowano na innej planecie niż Ziemia

TVN Meteo | Nauka

Autor:
anw/dd
mars.nasa.gov, Science Alert
Łazik Zhurong gotowy na marsjańską zimę
Łazik Zhurong gotowy na marsjańską zimęReuters
Mars

Należący do NASA lądownik InSight zarejestrował trzęsienie ziemi na Marsie, które miało magnitudę 5 w skali używanej na Ziemi. To najsilniejsze wstrząsy, jakie do tej pory odnotowano na jakiejkolwiek innej planecie niż nasza.

Lądownik InSight zarejestrował w środę (4 maja), w 1222. solu misji (czyli marsjańskim odpowiedniku ziemskiej doby), trzęsienie na Czerwonej Planecie. Miało ono magnitudę 5 w skali używanej na Ziemi. Na naszej planecie zostałoby zaklasyfikowane jako umiarkowane, powodujące jedynie niewielkie szkody. Jest to jednak górna granica siły trzęsień, które naukowcy odkrywają na Marsie, ze względu na mniejszą aktywność sejsmiczną.

Tym samym pobity został poprzedni rekord trzęsienia na Marsie o magnitudzie 4,2, które Insight zarejestrował 25 sierpnia 2021 roku.

- Odkąd ustawiliśmy nasz sejsmometr w grudniu 2018 roku, czekaliśmy na "ten wielki" wstrząs - mówił geofizyk planetarny Bruce Banerdt z Laboratorium Napędu Odrzutowego (JPL) w Kalifornii i kierownik misji InSight. - To trzęsienie z pewnością dostarczy widoków na planetę jak żadne inne. Naukowcy będą analizować te dane, aby dowiedzieć się nowych rzeczy o Marsie przez następne lata - dodał.

Spektrogram trzęsienia ziemi na MarsieNASA/JPL-Caltech/ETH Zurich

Aktywność sejsmiczna na Marsie

Naukowcy z NASA na razie nie wiedzą, co wywołało trzęsienie ziemi na Marsie, ani nie znają dokładnej lokalizacji wstrząsów, ale już teraz budzi ono żywe zainteresowanie. Od momentu wylądowania na Czerwonej Planecie w listopadzie 2018 roku lądownik Insight wykrył ponad 1300 trzęsień.

Ponieważ trzęsienia Marsa nie są zazwyczaj tak gwałtowne jak trzęsienia na Ziemi, są trudniejsze do wykrycia, a inne wibracje - na przykład od wiatru - mogą zakłócać odczyty. Mając to na uwadze, InSight jest wyposażony w bardzo czuły sejsmometr o nazwie Seismic Experiment for Interior Structure.

Zdaniem badaczy, aktywność wulkaniczna również generuje fale sejsmiczne na Marsie, a eksperci wciąż identyfikują nowe wzorce w danych, które Insight i jego sejsmometr już zarejestrowały i przesłały na Ziemię. Mając to na uwadze, można się spodziewać, że w przyszłości usłyszymy o wiele więcej na temat danych zebranych przez InSight 4 maja 2022 roku, ale na razie jasne jest, że trzęsienie jest rekordowe - i znacznie powyżej średniej dla tego, czego normalnie można by się spodziewać na Marsie.

MarsPAP

Lądownik InSight

InSight to bezzałogowy lądownik, który został wysłany na Marsa w ramach programu Discovery. Ma on przeprowadzić badania geofizyczne Czerwonej Planety, w szczególności sejsmologiczne, aby lepiej zrozumieć jej ewolucję i powstanie. Misja rozpoczęta 5 maja 2018 roku, początkowo planowana na dwa lata, została przedłużona.

Na pokładzie lądownika znajduje się sejsmometr, który rejestruje zdarzenia związane z aktywnością wnętrza Marsa, a także upadki meteorytów na powierzchnię planety. InSight wylądował na powierzchni Czerwonej Planety 26 listopada 2018.

Wizja artystyczna lądownika InSightNASA