Zaskakujące właściwości smug kondensacyjnych

Smuga kondensacyjna na niebie
Scenariusze zmian klimatu
Źródło: TVN24
Smugi kondensacyjne tworzone przez samoloty chłodzą Ziemię w ciągu dnia, a w nocy zatrzymują jej ciepło - twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Karola III w Madrycie. Wnioski z badań mogą pomóc w zrozumieniu wpływu smug na ocieplenie klimatu.

Smugi kondensacyjne to charakterystyczne białe chmury tworzące się za lecącym samolotem. Powstają, gdy gorące spaliny spotykają się z zimnym, wilgotnym powietrzem. Smugi potrafią utrzymywać się w powietrzu nawet przez kilkanaście godzin.

Zespół naukowców z Uniwersytetu Karola III w Madrycie postanowił dokładnie zbadać właściwości smug kondensacyjnych i ich wpływ na ocieplenie klimatu. Wyniki opublikowano w połowie września w serwisie arXiv.

Smuga kondensacyjna na niebie
Smuga kondensacyjna na niebie
Źródło: Shutterstock

Chłodzą w dzień, grzeją w nocy

W badaniu, przy pomocy sztucznej inteligencji, przeanalizowano około 700 tysięcy smug kondensacyjnych z obrazów satelitarnych obejmujących Europę, Afrykę Północną oraz otaczające oceany. Zdjęcia obejmowały dwa tygodniowe okresy w styczniu 2023 i 2024 roku.

Wyniki sugerują, że smugi wytworzone przez samoloty w ciągu dnia odbijają światło słoneczne z powrotem w przestrzeń kosmiczną, co daje efekt chłodzący. Jednocześnie utrudniają wypromieniowywanie ciepła w kosmos, ale ma to o wiele mniejsze znaczenie niż ograniczanie dopływu ciepła ze Słońca.

Z kolei w nocy, gdy Słońce nie świeci smugi kondensacyjne tylko blokują wypromieniowywanie ciepła przez nagrzaną powierzchnię Ziemi, co sprzyja globalnemu ociepleniu.

Większość przypadków zaobserwowanych w badaniu, 62 proc., to smugi, które utworzyły się w nocy, dlatego efekt netto wszystkich smug kondensacyjnych jest ocieplający. Jednak badanie dotyczyło tylko półkuli północnej zimą, kiedy to noce są dłuższe niż dnie.

Smuga kondensacyjna na niebie
Smuga kondensacyjna na niebie
Źródło: Shutterstock

Wnioski z badań

Zdaniem naukowców loty odbywające się w ciągu dnia mogą ograniczyć wpływ emisji dwutlenku węgla na globalne ocieplenie. Z drugiej strony niektóre smugi potrafią utrzymywać się przez kilkanaście godzin, co oznacza, że w nocy ich działanie byłoby negatywne.

Innym sposobem na ograniczenie wpływu smug mogłoby być takie kierowanie samolotów, aby omijały one obszary z wyjątkowo wilgotnym powietrzem, w którym powstają smugi kondensacyjne - lecąc wyżej lub niżej. Wiązałoby się to jednak z wydłużeniem trasy lotu i zwiększeniem zużycia paliwa.

Zespół planuje powtórzyć badanie w innych porach roku, aby sprawdzić, czy i jak zmieni się ogólny wpływ smug na klimat.

Czytaj także: