SKM planuje inwestycje na Pomorzu. Będzie budować własną linię

SKM inwestuje bo chce przewozić coraz więcej pasażerów
SKM inwestuje bo chce przewozić coraz więcej pasażerów
Źródło: SKM Trójmiasto

Nawet miliard złotych może kosztować wydłużenie linii SKM z Rumi do Wejherowa – to jedna z inwestycji, które planuje Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Dodatkowo planowany jest zakup nowego taboru, najprawdopodobniej 10 pociągów i budowa centrum zarządzania informacją pasażerską.

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zamierza wydłużyć linię 250 z Rumi do Wejherowa. Byłaby to kontynuacja istniejącej już linii własnej SKM na trasie Gdańsk Główny-Rumia.

Jak podała SKM najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest budowa dwóch torów, które będą prowadziły w kierunku Wejherowa. - Koszt wydłużenia linii nr 250 może wynieść ok. miliarda złotych – poinformowała Katarzyna Wierzbowska, naczelnik Wydziału Inwestycji i Rozwoju PKP SKM w Trójmieście.

Inwestycja miałaby zostać zrealizowana do 2020 roku. Dodatkowo w tym samym czasie SKM planuje jeszcze dwie inne inwestycje.

Kupią 10 pociągów i stworzą centrum monitoringu

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zamierza kupić 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi swojej linii oraz zmodernizować bazę SKM w Gdyni Cisowej, co może kosztować około 200-220 mln zł.

Trzeci projekt, który w nadchodzących latach planuje zrealizować SKM dotyczy stworzenia centrum zarządzania informacją pasażerską i centrum monitoringu. Takie centrum może powstać w budynku dworca podmiejskiego w Gdyni Głównej. - Centrum będzie monitorować wszystkie przystanki, zarządzać informacją pasażerską, będzie punktem informacyjnym, z którym pasażerowie będą mogli kontaktować się bezpośrednio z peronów poprzez słupki informacyjne – tłumaczyła Katarzyna Wierzbowska.

Planowane jest też wyposażenie wszystkich peronów na trasie SKM w urządzenia informacji pasażerskiej, w systemy kamer. Mają być zmodernizowane perony, które nie zostały wyremontowane do tej pory, m.in. dworzec podmiejski Gdynia Główna.

Dofinansowanie z UE może wynieść nawet 70 proc.

Na razie nie wiadomo jakie będą dokładne koszty planowanych inwestycji. - Wszystkie projekty będą rozpatrywane w wariantach; nie ma studium wykonalności dla tych planów, więc nie wiadomo, jaki dokładnie będzie koszt – wyjaśniła Wierzbowska.

Spółka zakłada, że dofinansowanie unijne planowanych projektów może wynieść ok. 70 proc.

Przez ostanie 6 lat wydali na inwestycje 316 mln zł

Planowane inwestycje są kontynuacją projektu "Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście", który zrealizowano w latach 2007-2013.

Jak podaje spółka, w ramach tego projektu o wartości ok. 316 mln zł (ponad 66 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie z UE) zbudowano system sterowania ruchem kolejowym, zbudowano linię światłowodową na trasie Gdańsk Główny – Rumia, powstały systemy ogrzewania rozjazdów i sterowania oświetleniem. Zmodernizowano 22 zespoły trakcyjne. Przebudowane zostały też perony na przystankach: Gdańsk Politechnika, Wrzeszcz, Żabianka, Sopot Wyścigi, Sopot i Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Zbudowano też przystanek SKM Gdańsk Śródmieście (ma być oddany do użytku 1 kwietnia br.) oraz wydłużono o około 1 kilometr linię SKM z Gdańska Głównego w kierunku Tczewa.

W ub. roku SKM przewiozła 37,5 mln podróżnych

- SKM rozwija się aby być przewoźnikiem sprawnym i odpowiadającym na potrzeby podróżnych - tłumaczył Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

W ub. roku SKM przewiozła 37,5 mln podróżnych, o ok. pół miliona więcej niż rok wcześniej. W najlepszym, 2009 r. przewieziono ok. 40 mln osób. - W międzyczasie było realizowanych bardzo wiele inwestycji na kolei, które m.in. spowodowały zmniejszenie kursów pociągów np. przez 2,5 roku pociągi SKM nie dojeżdżały do Tczewa i do Pruszcza Gdańskiego i tych podróżnych utraciliśmy - wyjaśnił. Dodał, że kursy do Tczewa przywrócono i podróżni "powoli wracają do kolei" ale "ten rynek trzeba odbudowywać".

Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski podkreślił, że dla samorządu w najbliższych latach zintegrowanie systemu transportowego, kolejowego i drogowego w regionie będzie najważniejszą sprawą. Uważa, że "jedną z bolączek województwa jest utrudniony dostęp do rynku pracy z głębi regionu do aglomeracji trójmiejskiej".

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: ws/kv / Źródło: PAP

Czytaj także: