Obraz "Bretonki nad morzem" autorstwa Władysława Wankiego, który był m.in. uczniem Jana Matejki, zakupiło Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku. Dzieło wzbogaci kolekcję marynistyczną placówki, liczącą blisko tysiąc obrazów, rysunków i akwarel. Imprezjonistyczne płótno warte jest ponad 40 tys. zł.
Prezentacja nowego nabytku odbędzie się w muzeum we wtorek o godz. 12.00. To pierwsza praca Wankiego w zbiorach Centralnego Muzeum Morskiego. Zakup wartego ponad 40 tys. złotych olejnego płótna wsparło w znacznej części Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wrażenia artysty z Bretanii
Precyzyjna data powstania Bretonek nad morzem nie jest do końca znana. Historycy sztuki oceniają, że Wankie namalował to płótno między 1910 a 1920 rokiem. Obraz o wymiarach 50 na 70 centymetrów należy do grupy prac powstałych pod wpływem wrażeń artysty z pobytu w Bretanii (Francja).
- Głównym motywem tego odrębnego nurtu w twórczości artysty są płaskie, piaszczyste plaże i pracujące na nich rybaczki w bretońskich strojach - poinformowała kustosz działu sztuki marynistycznej w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, Monika Jankiewicz-Brzostowska.
Bogactwo efektów
Monika Jankiewicz-Brzostowska podkreśliła, że obrazy bretońskie Wankiego zwracają uwagę bogactwem efektów kolorystycznych i świetlnych, specyficznym sposobem kadrowania wzorem impresjonistów sugerującym przypadkowość ujęcia prezentowanego motywu, a także nieuchwytnym nastrojem ciszy i skupienia podkreślającym harmonijny związek człowieka ze światem natury.
Uczeń Matejki
Władysław Wankie (1860-1925 urodził się i zmarł w Warszawie) malował głównie sceny rodzajowe, pejzaże, a także kompozycje symboliczne. Uczył się w stolicy u Wojciecha Gersona oraz w Krakowie u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. W latach 1882-1903 przebywał w Monachium. Był tam związany z grupą polskich malarzy skupionych wokół Józefa Brandta.
W Niemczech rozpoczął też działalność w dziedzinie krytyki artystycznej - współpracował z krakowskim czasopismem Sztuka i innymi polskimi periodykami m.in. z Wędrowcem i Tygodnikiem Ilustrowanym.
Wpływ wybrzeża
W II połowie lat 80. XIX wieku odwiedził wybrzeże Bałtyku, co wpłynęło na zmianę tematyki i stylu jego malarstwa. Zapewne w 1888 r. nawiązał bliższą znajomość z Aleksandrem Gierymskim, pod wpływem którego zaczął przywiązywać większą wagę do studiów plenerowych.
Na przełomie 1893 i 94 roku Wankie odwiedził Holandię, dłuższy czas spędził również w Bretanii, w rybackiej osadzie Cancale nad zatoką Mont St-Michel. W 1903 artysta powrócił do kraju i zamieszkał w Warszawie. Dwa lata później został członkiem Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Był jednym z twórców i wieloletnim prezesem Stowarzyszenia Pro Arte.
Autor: ws//kv / Źródło: PAP, TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: Centralne Muzeum Morskie