Krakowska firma NoLabel wygrała konkurs na cztery prezentacje multimedialne i filmy dla Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. - Bardzo dobrze wpisały się w atmosferę projektu scenograficznego wystawy - tłumaczy jeden z jurorów.
Do konkursu ogłoszonego przez muzeum zgłosiły się trzy firmy. Zadaniem było opracowanie prezentacji multimedialnej "Zamach na Heydricha", multimedialnej mapy "Wrzesień 1939" oraz filmów: "Powstanie Warszawskie" i "Od wojny do wolności".
"Wpisali się w atmosferę projektu wystawy"
- Prace zgłoszone przez firmę NoLabel najlepiej odpowiadały założeniom konkursu pod względem merytorycznym i artystycznym. Bardzo dobrze wpisały się w atmosferę projektu scenograficznego wystawy, który przygotowała belgijska pracowania Tempora – tłumaczy jeden z członków jury, artysta grafik Andrzej Pągowski.
- W zwycięskiej pracy najbardziej podobała mi się etiuda filmowa o Powstaniu Warszawskim. Umiejętnie konstruowała klimat emocjonalny poszczególnych faz powstańczego zrywu: od początkowej euforii, poprzez determinację żołnierzy AK i cierpienia ludności cywilnej w trakcie długich tygodni walk, po gorycz końcowej klęski – podsumowuje dyrektor Muzeum II Wojny Światowej Paweł Machcewicz, który zatwierdził werdykt jury.
Zdjęcia z prezentacji krakowskiej firmy NoLabel, która wygrała konkurs:
Przygotują filmy i prezentacje na wystawę główną
Za zwycięstwo w konkursie NoLabel otrzyma 55 tys. zł. - Firma zostanie też zaproszona do negocjacji warunków umowy z wolnej ręki na wykonanie pozostałych blisko 250 filmów i prezentacji multimedialnych dla muzeum na wystawie głównej - mówi kierowniczka działu informacji i promocji Anna Kądziela-Grubman. - To standardowa procedura, więc NoLabel może się juz przygotowywać do współpracy z nami. Ich praca będzie polegała na uzupełnieniu projektu scenograficznego wystawy, który przygotowała belgijska pracowania Tempora. Uzupełnią ją filmami, dżwiękami i prezentacjami - dodaje.
Planowane jest wykonanie: 118 stanowisk interaktywnych, 65 stanowisk filmowych, 18 miejsc z nagraniami dźwiękowymi i 40 miejsc z zapętlonymi pokazami slajdów.
Jury poza pierwszych miejscem dla firmy NoLabel przyznało również wyróżnienie w wysokości 10 tyś. zł dla firmy Qumak z Warszawy.
"Czeka nas dużo pracy"
- Chcieilibyśmy zacząć jak najszybciej, czeka nas bardzo dużo pracy. Mamy na swoim koncie dużo wiekszych projektów, także jestśmy świetnie przygotowani - mówi Wojtek Florczyk z firmy NoLabel.
Krakowska firma zajmuje się projektowaniem i wykonaniem ekspozycji interaktywnych. W 2010 r. zrealizowała zawartość multimediów wystawy w Rynku Podziemnym w Krakowie. W 2011 r. wygrała konkursy na koncepcje przestrzenne wystaw stałych w Hali Stulecia oraz Sali Makiety Domu Eskenów w Toruniu.
Rok 2012 r. to kolejne realizacje wystaw na Wzgórzu Zamkowym i Muzeum Narodowym w Kielcach, a także wystawy "O Obrotach" w Centrum Nowoczesności Młyn w Toruniu, PGE "Giganty Mocy" w Bełchatowie i "Piwnice pod Fortuną" w Lublinie. Krakowska firma tworzyła też projekty dla Muzeum Historycznego w Warszawie, Muzeum "Apteka Pod Orłem" w Krakowie oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Obecnie realizują projekt "Info-Box" dla Gdyni.
Jedna z największych ekspozycji na świecie
Główna wystawa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku ma zająć ok. 7 tys. m kw. powierzchni i będzie jedną z największych tego typu ekspozycji na świecie. Ma w nowoczesny sposób prezentować II wojnę światową zarówno z perspektywy ówczesnej wielkiej polityki, jak i przeżyć zwykłych ludzi. Ekspozycja ma pokazywać nie tylko losy Polaków, ale też doświadczenia innych narodów.
Zobacz wizualizację wystawy głównej Muzeum II Wojny Światowej:
Poza wystawą stałą w gdańskim muzeum znajdzie się także około tysiąca metrów powierzchni na wystawy czasowe. Oprócz funkcji wystawienniczych muzeum ma pełnić rolę ośrodka edukacji, kultury i nauki. Placówka będzie prowadzić badania naukowe i działalność wydawniczą oraz pełnić funkcję centrum spotkań krajowych i międzynarodowych.
Zdjęcia projektu scenograficznego wystawy głównej Muzeum II Wojny Światowej przygotowane przez belgijską pracowanię Tempora:
Budowa przy ul. Wałowej
Muzeum II Wojny Światowej powstaje przy ulicy Wałowej w Gdańsku na położonej nad Motławą działce o powierzchni 1,7 ha. Budowa placówki rozpoczęła się w sierpniu ub.r., a jej otwarcie planuje się na 2015 r. Prace mają w sumie kosztować 358 mln zł. Pieniądze na ten cel zagwarantował polski rząd w ramach wieloletniego programu "Budowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku".
Autorem projektu siedziby muzeum jest Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni, które w 2010 r. wygrało międzynarodowy konkurs. Zgodnie z założeniami architektów duża część obiektu ma znaleźć się pod ziemią. W sierpniu ub.r. ruszyły prace budowlane przy tzw. suchym wykopie - zanurzonej w ziemi betonowej wannie, w której znajdzie się podziemna część muzeum, w tym wystawa główna.
Tak będzie wyglądało Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku:
Autor: aja/ws/b / Źródło: PAP, TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku