Około ćwierć miliarda euro ma kosztować budowa drugiego morskiego terminalu kontenerowego w gdańskim porcie. Budowa ma się rozpocząć mniej więcej za 2 lata. Nowy terminal powinien zostać ukończony w 2016 roku.
W poniedziałek przedstawiciele spółki DCT Gdańsk SA i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA podpisali umowę przedwstępną, dotyczącą wydzierżawienia 27 ha terenu pod budowę terminalu. Przed podpisaniem ostatecznej umowy, dokument przedwstępny musi jeszcze zaakceptować większościowy właściciel portu - ministerstwo skarbu.
Ćwierć miliarda euro
- Budowa nowego terminalu będzie kosztować ok. 250 mln euro, czyli więcej niż kosztowała budowa działającego już terminala – powiedział Boris Wenzel, prezes DCT Gdańsk.
Dzięki rozbudowie zdolność przeładunkowa terminalu może wzrosnąć do 4 mln TEU. TEU to pojemność standardowego kontenera. Dzięki inwestycji do portu w Gdańsku będą mogły wpływać największe statki, mające 400 m długości i ponad 70 m wysokości, mogące przewozić 18 tysięcy TEU.
- Jeżeli uda się zrealizować plany inwestycyjne, to terminal w Gdańsku będzie mógł przeładowywać połowę tego, co obecnie przeładowuje się w porcie w Hamburgu - poinformował Adam Żołnowski, Dyrektor DCT Gdańsk SA ds. strategii i rozwoju.
Nie będzie pirsu
Nowy terminal będzie inny niż obecnie działający. Nie będzie budowany w formie pirsu wychodzącego w morze, ale będzie budowany wzdłuż plaży. - To pozwoli na obniżenie kosztów inwestycji, a także da możliwość skorzystania z istniejącej infrastruktury portowej, na przykład z falochronu - wyjaśnił Żołnowski.
Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem DCT. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.
Koń pociągowy
- DCT to koń pociągowy gdańskiego portu - ocenia prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Jerzy Melaniuk. - Przede wszystkim ruch statków i przeładunki generują przychody, bo wpłyniecie jednego statku do portu to jest ok 35 tys. euro przychodu dla portu i dla spółek, których działalność związana jest z portem – dodał prezes.
Terminal DCT w Gdańsku w 2012 r. przeładował prawie 897 tys. TEU, o ponad 30 procent więcej niż w 2011 r. - Jest duża szansa, że w 2013 r. terminal przeładuje ponad milion TEU, a do 2015 r. terminal mógłby przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie – stwierdził Adam Żołnowski. Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r. a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 r.
Prezes odchodzi
Podczas poniedziałkowej konferencji poinformowano także, że dotychczasowy prezes zarządu DCT Gdańsk SA Boris Wenzel kończy pracę w Gdańsku. - Złożyłem rezygnację ze stanowiska. Przenoszę się do Hiszpanii i będę zarządzał grupą terminali - powiedział Wenzel. Na razie nie wiadomo, kto będzie nowym prezesem DCT Gdańsk.
Tutaj powstanie nowy terminal:
Autor: md//kv / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: dctgdansk.pl