Polskie i światowe media straciły niebieski znaczek weryfikacyjny na Twitterze, potwierdzający autentyczność ich kont. Nie jest on już widoczny przy największych stacjach telewizyjnych, portalach internetowych i tytułach prasowych, m.in. przy CNN, BBC czy Politico. W Polsce nie ma go m.in. TVN24, Wirtualna Polska i "Rzeczpospolita". Na platformie trwa usuwanie znaczków przy kontach tych użytkowników, którzy za niego nie zapłacili.
W czwartek Twitter rozpoczął proces usuwania niebieskich znaczków potwierdzających autentyczność kont w przypadku użytkowników, którzy nie wykupili subskrypcji Twitter Blue. Znaczek stracili więc już celebryci, m.in. Kim Kardashian, Bill Gates, Lady Gaga, Beyonce, Robert Lewandowski czy Cristiano Ronaldo, a także instytucje rządowe, w tym polskie ministerstwa i Kancelaria Prezydenta RP. Znaczek tracą również media.
Media straciły niebieski znaczek na Twitterze
Wśród światowych mediów, które straciły oznaczenie potwierdzające ich autentyczność na Twitterze, są m.in. CNN, BBC, "The Guardian", NBC News czy Fox News. "New York Times" stracił oznaczenie już wcześniej po tym, jak zapowiedział, że nie będzie wnosić za niego comiesięcznej opłaty w wysokości ośmiu dolarów. Płacenia odmówił także portal Politico, który również nie posiada już znaczka.
Znaczek straciły również największe polskie media, w tym TVN24, Onet, Wirtualna Polska, "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", Radio Zet czy Radio TOK FM.
Z kolei znaczka nie straciły np. "The Washington Post", "Bloomberg", "Forbes" czy "The Wall Street Journal" - przy ich profilach zauważyć można złoty znaczek, co wskazuje, że zdecydowały się wnieść opłatę za weryfikację.
Jednocześnie platforma usunęła znaczki, określające niektóre media jako finansowane przez państwo. Znaczek taki został dodany m.in. do profilu amerykańskiego radia NPR, kanadyjskiej stacji CBS i brytyjskiego BBC. Nadawcy oprotestowali takie oznaczenia, a NPR zapowiedziało, że jeśli znaczek nie zostanie usunięty, to przestanie korzystać z Twittera.
Nowe zasady na Twitterze
Po tym, jak Elon Musk przejął Twittera w październiku ubiegłego roku, zdecydował o zmianie zasad przyznawania niebieskiego znaczka weryfikacyjnego. Od 2009 roku służył on jako potwierdzenie wiarygodności danego konta i miał przeciwdziałać podszywaniu się pod znane osoby i instytucje na tej platformie. Obecnie niebieski znaczek można wykupić - kosztuje on osiem dolarów, w Polsce 36 zł miesięcznie. Na Twitterze zauważyć można też złote znaczki, które wykupować mogą instytucje, np. media. Z kolei szare znaczki zarezerwowane są dla instytucji rządowych.
Choć zmiany były zapowiadane od wielu miesięcy, ich wdrożenie wywołało na Twitterze olbrzymi chaos. Niektóre konta traciły znaczki, a po kilku godzinach je odzyskiwały. W przypadku papieża Franciszka nastąpiło to po paru godzinach.
Źródło: tvn24.pl, wirtualnemedia.pl, Twitter
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock