Ostatni zbudowany Tu-154M będzie woził ministra obrony Rosji

Rosyjskie lotnictwo ma już kilka Tu-154Wikipedia CC BY SA | Kirill Naumenko

Ostatni Tu-154M, wyprodukowany w zakładach lotniczych Awiakor w Samarze, będzie oficjalnym samolotem ministra obrony Federacji Rosyjskiej Siergieja Szojgu - podał dziennik "Izwiestija".

Według gazety, resort obrony Rosji przejmie maszynę w najbliższych dniach na wojskowym lotnisku Czkałowski, 30 km na północny wschód od Moskwy. Nowy Tu-154M zastąpi starszy egzemplarz tej maszyny służącej w lotnictwie, której kończy się resurs, czyli dopuszczalny okres eksploatacji.

Rzeczony Tu-154M jest ostatnim wyprodukowanym samolotem tego typu. Zakłady w Samarze w 2012 roku wstrzymały produkcję z powodu braku zamówień, ale deklarują gotowość do jej wznowienia w przyszłości, jeśli będą chętni na nowe Tu-154M.

Hit przemysłu ZSRR

Tu-154 były wytwarzane od 1968 roku. Ich seryjną produkcję zakończono w 1998 roku. Samoloty Tu-154M weszły do użytku w 1984 roku. Seryjnie były produkowane do 2006 roku. Łącznie zbudowano 935 maszyn Tu-154 różnych modyfikacji. W ostatnich latach były one jeszcze produkowane w krótkich seriach w zakładach w Samarze.

Obecnie w aktywnej służbie cywilnej i wojskowej w różnych krajach pozostaje jeszcze 118 samolotów Tu-154M, w tym 56 w Rosji. Jedna taka maszyna jest wciąż w posiadaniu Polski. Została już jednak wycofana z eksploatacji i wystawiona na sprzedaż. W 2008 roku z eksploatacji tych samolotów zrezygnował największy rosyjski przewoźnik wewnętrzny S7. W 2009 roku Tu-154 z użytkowania wycofały linie lotnicze Rossija i Aerofłot.

Ogółem doszło do 67 katastrof Tu-154, w których zginęło 2736 osób. Do tej najgłośniejszej w Polsce doszło 10 kwietnia 2010 roku pod Smoleńskiem. Rozbił się tam samolot, którym polska delegacja państwowa leciała do Katynia na uroczystości upamiętniające 70. rocznicę mordu NKWD na polskich oficerach. W katastrofie zginęło 96 osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński.

Autor: mk//tka / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia CC BY SA | Kirill Naumenko