Zakłócenia GPS nad Bałtykiem. Niemcy podają źródło

Źródło:
Reuters, PAP
Z Polski leciał samolot z brytyjskim ministrem. Rosjanie zakłócili sygnał GPS maszyny
Z Polski leciał samolot z brytyjskim ministrem. Rosjanie zakłócili sygnał GPS maszynyMaciej Woroch/Fakty TVN
wideo 2/3
Z Polski leciał samolot z brytyjskim ministrem. Rosjanie zakłócili sygnał GPS maszynyMaciej Woroch/Fakty TVN

Jest bardzo prawdopodobne, że to Rosja stoi za serią zakłóceń sygnału GPS w rejonie Morza Bałtyckiego - oświadczyło w czwartek niemieckie ministerstwo obrony. Jako źródło problemu resort wskazał obwód królewiecki.

- Utrzymujące się zakłócenia w globalnym systemie nawigacji satelitarnej są najprawdopodobniej pochodzenia rosyjskiego i wynikają z zakłóceń w widmie elektromagnetycznym, w tym pochodzących z obwodu kaliningradzkiego - powiedział agencji Reuters rzecznik niemieckiego ministerstwa, potwierdzając doniesienia serwisu informacyjnego "t-online".

Rzecznik odmówił podania dokładnego charakteru zakłóceń, nie ujawnił również, w jaki sposób Berlin dokonał swojej oceny, powołując się na "względy bezpieczeństwa wojskowego".

Berlin uważa, że źródło zagłuszania GPS znajduje się w obwodzie królewieckim.

Zakłócenia sygnału GPS w samolocie brytyjskiego ministra obrony

W zeszłym miesiącu brytyjskie media donosiły, że Rosja zakłóciła sygnał GPS w samolocie, którym brytyjski minister obrony Grant Shapps leciał do Polski i z niej wracał.

CZYTAJ WIĘCEJ: Rosja miała zakłócić GPS w samolocie brytyjskiego sekretarza obrony. "Szalenie nieodpowiedzialne" Jak informowały media, w czasie gdy samolot przelatywał w pobliżu rosyjskiego obwodu królewieckiego, sygnał GPS był zakłócany przez około 30 minut. W efekcie telefony komórkowe nie mogły połączyć się z internetem, a piloci byli zmuszeni do korzystania z alternatywnych metod określania lokalizacji samolotu. To samo zdarzyło się wieczorem w drodze powrotnej.

Obawy branży lotniczej

Sprzęt zakłócający GPS może być obsługiwany przez samoloty, w tym bezzałogowe, ale zwykle jest przenoszony na pojazdach naziemnych.

Branża lotnicza wyraziła zaniepokojenie wzrostem zakłóceń GPS w związku z konfliktami w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie.

Zakłócanie sygnałów GPS może wpływać na działanie komercyjnych samolotów pasażerskich, ale zazwyczaj nawigacja odbywa się w inny sposób - zauważa agencja Reutera.

Autorka/Autor:momo/kab

Źródło: Reuters, PAP

Źródło zdjęcia głównego: Mariusz Jasłowski