"K...a, no gdzie on jest". MAK publikuje rozmowy z wieży

Aktualizacja:
MAK opublikował rozmowy z wieży
MAK opublikował rozmowy z wieży
TVN24
MAK opublikował rozmowy z wieżyTVN24

Międzypaństwowy Komitet Lotniczy bardzo szybko wypełnił swoje zapowiedzi publikacji rozmów wieży z pilotami prezydenckiego samolotu, który 10 kwietnia 2010 r. rozbił się pod Smoleńskiem. Materiały zostały zamieszczone na stronie internetowej MAK. Tutaj i na stronie tvn24.pl/dokumenty znajdziesz tłumaczenie stenogramów.

CZYTAJ PAKIET DOKUMENTÓW WS. KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ

Publikację materiałów zapowiedział we wtorek szef komisji technicznej MAK Aleksiej Morozow. To odpowiedź na prezentację polskich ekspertów, jaka odbyła się dzisiaj w Warszawie. Konferencja komisji dotyczyła pracy rosyjskich kontrolerów w momencie katastrofy prezydenckiego samolotu Tu-154M.

Rozmowa z wieży kontroli lotów od 10:36:50 do 10:40:50. Zapis z tzw. otwartego mikrofonu. (TVN24)
Rozmowa z wieży kontroli lotów od 10:36:50 do 10:40:50. Zapis z tzw. otwartego mikrofonu. (TVN24)TVN24

Obiektywne informowanie

Zapisy poprzedza oświadczenie przewodniczącego komisji technicznej MAK (Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego), w którym napisano, że materiały są publikowane w związku z doniesieniami w mediach, które powołują się na ministra spraw wewnętrznych i administracji Polski Jerzego Millera, a dotyczą opublikowania przez stronę polską zapisów rozmów kontrolerów lotów.

W oświadczeniu zaznaczono też, że zapisy są publikowane ”w celu obiektywnego informowania społeczności międzynarodowej”.

Zamieszczone na stronie MAK zapisy rozmów zarejestrowanych przez magnetofony na wieży w Smoleńsku obejmują: 1. zapisy tzw. otwartego mikrofonu, 2. zapisy rozmów telefonicznych, 3. zapisy rozmów radiowych.

Transkrypcja rozmów telefonicznych na SKP od 09:40:29 do 09:41:12 (TVN24)
Transkrypcja rozmów telefonicznych na SKP od 09:40:29 do 09:41:12 (TVN24)TVN24

Dramatyczne nagrania - ostatnia faza lotu

Materiały znalazły się na stronie MAK po godzinie 20. Opublikowane dokumenty są w języku rosyjskim. Podzielone są na kilka części w formacie PDF. Rosjanie opublikowali 80 stron.

Opublikowane dokumenty mają dramatyczny wydźwięk. Oto fragment zamieszczonych przez MAK dokumentów przedstawiający sytuację na wieży w ostatnich sekundach lotu Tu-154 i tuż po jego upadku.

10:32:52 DYSP: (niezrozumiałe.) ostateczną decyzję (niezrozumiałe) jeśli odchodzi na zapasowe, to łączenie z RDC (rejonowe centrum dyspozycyjne) i tam mu powiedzą, czy Witebsk, czy Mińsk.

Rozmowa z wieży kontroli lotów of od 10:32:52 do 10:36:41. Zapis z  tzw. otwartego mikrofonu. (TVN24)
Rozmowa z wieży kontroli lotów of od 10:32:52 do 10:36:41. Zapis z tzw. otwartego mikrofonu. (TVN24)TVN24

10:33:06 Krasn: Dobrze, ja, Anatolij Iwanowicz, przyjąłem.

10:33:12 Krasn: Słuchaj, ten meteo, jest jakiś niepoczytalny, czy co?

10:33:14 KL: Podaje teraz 800 metrów.

10:33:21 Krasn: Jakie tam 800…

10:33:28 Krasn: … o teraz 800 metrów, a tu w ogóle, spójrz,… choćby tam, metrów 200-300, na pewno jest, a tam metrów 200 maksimum.

10:33:37 NO: Jeszcze by zamarł.

10:33:39 KL: PLF 1-0-1, wysokość 500?

10:33:45 101: Podchodzimy 500

10:33:52 Krasn: Towarzyszu generale, podchodzi do trawersu. Wszystko włączone, i reflektory w trybie dziennym, wszystko gotowe.

10:34:02 Krasn: W trybie dziennym, w trybie dziennym, i z prawej, i z lewej.

10:34:06 Krasn: Nie zrozumiałem, no z lewej, na progu i z lewej i z prawej stoją.

10:34:12 Krasn: Oczywiście, w trybie dziennym, oczywiście.

10:34:22 Krasn: No tak, zrozumiałem, dobrze, dobrze.

10:34:33 Krasn: Słuchaj, nie widzę tego reflektora, jak on wygląda.

10:34:35 KL: Jaki, normalnie, normalnie.

10:34:38 Krasn: I ten też podnieś.

10:34:43 Krasn: Właśnie nie wiem, czy mu mówić o tych reflektorach czy nie.

10:34:50 KL: PLF 1-0-1, zajęliście 500?

10:34:54 101: Zająłem 500 metrów.

10:34:56 KL: 500 metrów, na lotnisku wojskowym wykonywaliście lądowanie?

10:35:02 101: Tak, oczywiście.

10:35:04 KL: Reflektory w trybie dziennym, z lewej i prawej na próg pasa.

10:35:10 101: Przyjąłem.

10:35:13 KL: 1-0-1, wykonujcie trzeci, odległość 19.

10:35:19 101: Wykonujemy trzeci, polski 101.

10:35:22 KL: Polski 101, i od 100 metrów bądź gotowy do odejścia na drugi krąg.

10:35:29,5 101: Tak jest.

10:35:31 Krasn: O co chodzi, proszę mówić.

10:35:39 KL: W ogóle się zrobiło…

10:35:43 Krasn: No, wiesz, zadzwoń przynajmniej na ”Południowy””, czy są przynajmniej jakieś ślady poprawy?

10:36:04 Krasn: Zadzwońmy do miasta.

10:36:06 Krasn: … 62-84-21

10:36:24 Krasn: Dzień dobry, pułkownik Krasnokucki, ”Północny”… jaką macie pogodę?

10:36:32 Krasn: Też macie mgłę?

10:36:33 Krasn: Zaczęło się poprawiać, dobrze zrozumiałem?

10:36:39 Krasn: Zrozumiałem.

10:36:41 Krasn: Zaczęły się przejaśnienia, 600, było 200, zrobiło się 600.

10:36:50 Krasn: Olegu Nikołajewiczu, na 4 zakręcie, kontrolne podejście i dalej wyjście, przy odejściu w strefę Mińska, albo Witebsk albo Mińsk, zapasowy mu określa.

10:37:00 Krasn: … tak, (mgła – red.) siadła w ogóle, 200 metrów widoczność, nawet mniej, z tym kursem.

10:37:19 Krasn: 150 całkowicie osiadła, i pogarsza się coraz bardziej.

10:37:23 101: Wykonujemy czwarty, polski 101.

10:37:26 KSL: 101, wykonujcie czwarty.

10:37:32 Krasn: Jeszcze gorzej się zrobiło, spójrz, Pasza.

10:37:35 Krasn: Nie podejdzie.

10:37:42 Krasn: Najważniejsze, daj mu na drugi krąg, na drugi krąg i koniec, a dalej, sam podjął decyzję, niech sam decyduje.

10:38:17 Krasn: Pojawił się, tu jest ścieka.

10:38:26 Krasn: Nie, nie, w porządku, w porządku.

10:38:51 Krasn: Waleriju Iwanowiczu, odległość 12… nie, nie, metrów 200 widać, dokąd ma podchodzić.

10:39:09 KSL: 101, odległość 10, wejście w ścieżkę.

10:39:30 KSL: 8 na kursie, ścieżce.

10:39:34 101: Podwozie klapy wypuszczone, polski 101.

10:39:37 PRP (Pomocnik Kierownika Lotów): Pas wolny.

10:39:40 Kl: Lądowanie warunkowo, 120, 3 metry.

10:39:50 KSL: Podchodzicie do dalszej, na kursie, ścieżce, odległość 6.

10:39:54 101: (niezrozumiałe, po polsku) (w polskiej transkrypcji: Nawigator: Czterysta metrów.)

10:40:01 NO: (niezrozumiałe)

10:40:14 KSL: 4, na kursie, ścieżce.

10:40:17 101: Na kursie, ścieżce.

10:40:27 KSL: 3, na kursie, ścieżce.

10:40:28 Krasn: Reflektory włącz.

10:40:31 KL: Reflektory włączcie.

10:40:34 101: Włączone.

10:40:39 KSL: 2, na kursie, ścieżce.

10:40:50 KL: (niezrozumiałe)

10:40:53 KSL: Horyzont, 101.

10:40:55: Kierownik Lotu (KL): Kontrola wysokości, horyzont.

10:40:59: KL: Ile można czekać?

10:41:02: KL: Odejście na drugi krąg.

10:41:07: KL: Odejście na drugi krąg.

10:41:09: KL: Gdzie on jest?

10:41:11: Odejście na drugi krąg.

10:41:14: KL: K...a, no gdzie on jest?

10:41:16: Kierownik Strefy Lądowania: Ch.. go wie, gdzie on jest.

10:41:18: KL: 101.

10:41:20: KL: K...a mać.

10:41:24: Płk Nikołaj Krasnokutski: Moim zdaniem, k...a

10:41:31: KL: K...a

10:41:34: KL: 101.

10:41:38: Kranoskutski: K...a!

10:41:44: KL: 101.

10:41:48: Krasnokucki: K...a, rzucajcie tam straż, dokąd k...a!

10:42:16: Krasn: K...a mać.

10:42:18: Krasn: No, k...a.

10:42:21: KL: 101, PLF.

10:42:22: Krasn: K...a!

10:42:30: KL: PLF, 101.

10:42:38: Nieznana osoba (NO): Dowiedz się przynajmniej, doleciał czy nie do radiolatarni, gdzie on jest.

10:42:42: NO: Przeszedł obok radiolatarni?

10:42:45: NO: Już, przeleciał obok bliższej radiolatarni, bardziej po lewej… obok drogi, gdzieś.

10:42:48: KL: PLF, 101

10:42:49: Juin: Obok bliższej spadł, bardziej na lewo przy drodze.

10:42:56: NO: Na drugi krąg zaczął odchodzić a potem spadł.

10:43:03: KL: K...a!!!

ROZMOWY ZAREJESTROWANE PRZEZ OTWARTY MIKROFON Z WIEŻY KONTROLI LOTÓW

ROZMOWY ZAREJESTROWANE PRZEZ RADIOSTACJĘ Z WIEŻY KONTROLI LOTÓW

ROZMOWY ZAREJESTROWANE PRZEZ TELEFON Z WIEŻY KONTROLI LOTÓW

BEZPOŚREDNIE PRZYCZYNY KATASTROFY WEDŁUG MAK - PRZECZYTAJ RAPORT MAK PO POLSKU - tvn24.pl/dokumenty

TAK ROZBIŁ SIĘ PREZYDENCKI SAMOLOT

ROZMOWY KONTROLI LOTÓW ZE SMOLEŃSKA Z ZAŁOGĄ IŁ-76 i TU-154

kj/tr

Źródło: PAP, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: TVN24