Japończycy są zbyt trzeźwi. Władze ogłosiły konkurs, by młodzi pili więcej alkoholu

Źródło:
BBC
Japonia zachęca młodych, by pili więcej alkoholu
Japonia zachęca młodych, by pili więcej alkoholuReuters Archive
wideo 2/4
Japonia zachęca młodych, by pili więcej alkoholuReuters Archive

Japoński główny urząd podatkowy ogłosił konkurs "Sake Viva!", który ma pomóc znaleźć sposoby na zachęcenie Japończyków do picia większej ilości alkoholu. Powodem są pieniądze - malejące spożycie alkoholu sprawia, że coraz niższe są dochody państwa z akcyzy. Konkurs spotkał się jednak z mieszanymi reakcjami - krytycy zwrócili uwagę, że to promocja szkodliwych nawyków.

Spadek spożycia alkoholu w Japonii trwa od wielu lat. Młode pokolenia Japończyków piją mniej alkoholu niż ich rodzice, a jednocześnie postępuje starzenie się społeczeństwa - niemal 1/3 Japończyków ma 65 lat lub więcej. Dodatkowo pandemia COVID-19 zniechęciła do popularnego wcześniej wychodzenia na drinka na mieście.

Japonia zachęca do picia

Trend coraz mniejszego spożycia alkoholu negatywnie wpływa jednak na dochody osiągane z akcyzy ze sprzedaży m.in. sake, tradycyjnego alkoholu produkowanego z ryżu. Z tego powodu japoński główny urząd podatkowy rozpoczął konkurs "Sake Viva!", który ma zachęcić Japończyków do częstszego picia alkoholu i wspomożenia w ten sposób krajowej gospodarki.

ZOBACZ TEŻ: 10-latka ekspertką od sake

"Sake Viva!" jest skierowany do Japończyków w wieku 20-39 lat. W jego ramach zgłaszane mają być pomysły biznesowe w jaki sposób można zwiększyć popyt na alkohol wśród ludzi w tym przedziale wiekowym. Chodzi nie tylko o wzrost sprzedaży sake, ale też piwa, wina czy whiskey.

Organizatorzy konkursu są otwarci na wszelkie pomysły: nie tylko kampanii reklamowych i promocyjnych, ale też wykorzystania nowoczesnych technologii, np. sztucznej inteligencji. Pomysły mogą być zgłaszane do końca września.

ZOBACZ TEŻ: Lampka wina dla zdrowego serca? To mit! Naukowcy alarmują: nie ma bezpiecznej dawki

Japończycy nie piją

Jak zauważa BBC, konkurs "Sake Viva!" spotkał się z mieszanymi reakcjami w japońskich mediach. Pojawiła się krytyka, że w praktyce to państwowa promocja niezdrowych nawyków. Jednocześnie jednak szybko zaczęły się pojawiać coraz bardziej kreatywne pomysły konkursowe, m.in. wykorzystanie wizerunku znanych aktorek do stworzenia hostess w wirtualnych klubach.

Jak wynika z oficjalnych danych, spożycie alkoholu w Japonii spadło z 100 litrów napojów alkoholowych na osobę w 1995 roku do 75 litrów w 2020 roku. Jednocześnie udział dochodów z akcyzy spadł z 5 proc. w 1980 roku do zaledwie 1,7 proc. w 2020 roku.

ZOBACZ TEŻ: Polacy piją coraz więcej. Alarmujący wzrost spożycia

Autorka/Autor:mm

Źródło: BBC

Źródło zdjęcia głównego: VTT Studio / Shutterstock