Japończycy są zbyt trzeźwi. Władze ogłosiły konkurs, by młodzi pili więcej alkoholu

Japonia chce, by młodzi pili więcej alkoholu
Japonia zachęca młodych, by pili więcej alkoholu
Źródło: Reuters Archive

Japoński główny urząd podatkowy ogłosił konkurs "Sake Viva!", który ma pomóc znaleźć sposoby na zachęcenie Japończyków do picia większej ilości alkoholu. Powodem są pieniądze - malejące spożycie alkoholu sprawia, że coraz niższe są dochody państwa z akcyzy. Konkurs spotkał się jednak z mieszanymi reakcjami - krytycy zwrócili uwagę, że to promocja szkodliwych nawyków.

Spadek spożycia alkoholu w Japonii trwa od wielu lat. Młode pokolenia Japończyków piją mniej alkoholu niż ich rodzice, a jednocześnie postępuje starzenie się społeczeństwa - niemal 1/3 Japończyków ma 65 lat lub więcej. Dodatkowo pandemia COVID-19 zniechęciła do popularnego wcześniej wychodzenia na drinka na mieście.

Japonia zachęca do picia

Trend coraz mniejszego spożycia alkoholu negatywnie wpływa jednak na dochody osiągane z akcyzy ze sprzedaży m.in. sake, tradycyjnego alkoholu produkowanego z ryżu. Z tego powodu japoński główny urząd podatkowy rozpoczął konkurs "Sake Viva!", który ma zachęcić Japończyków do częstszego picia alkoholu i wspomożenia w ten sposób krajowej gospodarki.

ZOBACZ TEŻ: 10-latka ekspertką od sake

"Sake Viva!" jest skierowany do Japończyków w wieku 20-39 lat. W jego ramach zgłaszane mają być pomysły biznesowe w jaki sposób można zwiększyć popyt na alkohol wśród ludzi w tym przedziale wiekowym. Chodzi nie tylko o wzrost sprzedaży sake, ale też piwa, wina czy whiskey.

Organizatorzy konkursu są otwarci na wszelkie pomysły: nie tylko kampanii reklamowych i promocyjnych, ale też wykorzystania nowoczesnych technologii, np. sztucznej inteligencji. Pomysły mogą być zgłaszane do końca września.

ZOBACZ TEŻ: Lampka wina dla zdrowego serca? To mit! Naukowcy alarmują: nie ma bezpiecznej dawki

Japończycy nie piją

Jak zauważa BBC, konkurs "Sake Viva!" spotkał się z mieszanymi reakcjami w japońskich mediach. Pojawiła się krytyka, że w praktyce to państwowa promocja niezdrowych nawyków. Jednocześnie jednak szybko zaczęły się pojawiać coraz bardziej kreatywne pomysły konkursowe, m.in. wykorzystanie wizerunku znanych aktorek do stworzenia hostess w wirtualnych klubach.

Jak wynika z oficjalnych danych, spożycie alkoholu w Japonii spadło z 100 litrów napojów alkoholowych na osobę w 1995 roku do 75 litrów w 2020 roku. Jednocześnie udział dochodów z akcyzy spadł z 5 proc. w 1980 roku do zaledwie 1,7 proc. w 2020 roku.

ZOBACZ TEŻ: Polacy piją coraz więcej. Alarmujący wzrost spożycia

Czytaj także: