Blisko 80 procent reklam spożywczych promuje niezdrowe jedzenie. Ekspert wskazał powód

Źródło:
Trouw, PAP
Dużo, tłusto i słodko. Alarmujące dane o diecie Polaków
Dużo, tłusto i słodko. Alarmujące dane o diecie PolakówFakty TVN
wideo 2/3
Dużo, tłusto i słodko. Alarmujące dane o diecie PolakówFakty TVN

Około 80 procent wszystkich reklam żywności w Holandii promuje niezdrowe odżywianie - wynika z badania agencji badawczej Panteia, którego wyniki opublikował we wtorek portal "Trouw". Jak podkreślają autorzy raportu, zła dieta każdego roku odpowiada w Niderlandach za niemal 13 tysięcy zgonów i generuje koszty opieki zdrowotnej w wysokości 6 miliardów euro. 

Panteia szacuje, że każdego roku producenci żywności, supermarkety i punkty gastronomiczne wydają na reklamy żywności w Holandii średnio prawie 2 miliardy euro. Niemal 80 procent tych reklam promuje niezdrowe produkty spożywcze, takie jak mrożony fast-food, chipsy, słodycze, słodzone napoje bezalkoholowe czy napoje o niewielkiej zawartości alkoholu.

Zdaniem współautora badania Henriego Fauna, taki podział wydatków reklamowych spowodowany jest faktem, iż "zysk na przetworzonej żywności jest większy niż na owocach czy warzywach". - Większa marża oznacza większy budżet na reklamę - wyjaśnia na łamach "Trouw".

80 procent reklam żywności w Holandii promuje niezdrowe odżywianie

Zdaniem Fauna "rolnicy, hodowcy i hurtownicy owoców i warzyw nie mają wystarczającej siły komercyjnej, by reklamować się na dużą skalę". Do skali promocji niezdrowej żywności dodatkowo przyczynia się fakt, iż obowiązujący w Holandii kodeks reklamowy "został opracowany przez samą branżę" - podkreśla współautor opracowania, wyjaśniając, że narzuca on ograniczenia promocji niezdrowego jedzenia wyłącznie w przypadku reklamy skierowanej do dzieci poniżej 13. roku życia.

Do dzieci kierować można wyłącznie przekazy reklamowe dotyczące produktów spełniających konkretne warunki, ale i tu można mieć zastrzeżenia. - Kryteria te również zostały opracowane przez branżę - stwierdza w rozmowie z "Trouw" Faun, zaznaczając, że w jego opinii nie odpowiadają one w pełni zasadom zdrowego żywienia. Jako przykład nieścisłości w tym względzie podaje chipsy, które obecnie, ze względu na obniżenie zawartości soli, można promować bez ograniczeń wiekowych.

ZOBACZ TEŻ: Warzywa i owoce "na receptę". Wielka Brytania testuje nowy program

80 procent reklam żywności w Holandii promuje niezdrowe odżywianie.Shutterstock

Odpowiedzialna za przygotowanie badania agencja Panteia alarmuje, że niezdrowa żywność odpowiada każdego roku za 8,1 procent zachorowań na choroby ciężkie w Holandii i generuje koszty opieki zdrowotnej w wysokości 6 miliardów euro. Przyczynia się także do 12,9 tysięcy zgonów rocznie. "Nieprawidłowe żywienie polegające na nadmiernym spożyciu kalorii i/lub nieprawidłowym składzie diety zwiększa ryzyko przewlekłych chorób niezakaźnych, w tym głównie otyłości, chorób układu krążenia, cukrzycy i nowotworów" - podkreśla polskie Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. Jak zaznacza na swojej stronie, do zachorowań na powyższe choroby w dużym stopniu przyczynia się nadmierne spożycie cukrów, tłuszczy i soli.

ZOBACZ TEŻ: Spożywanie tych produktów zwiększa ryzyko wystąpienia aż 34 rodzajów nowotworu. Wyniki badań

Autorka/Autor:jdw//az

Źródło: Trouw, PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock