Dni spadających samolotów

 
Wszyscy piloci mieli szczęścieWikipedia

Złe dni dla samolotów radzieckiej konstrukcji. W czwartek rozbił się azerski Su-25, a w piątek indyjski Mig-21. Na szczęście wszyscy piloci zdołali się na czas katapultować i przeżyli nie odnosząc poważnych obrażeń.

Su-25 Frogfoot rozbił się niedaleko miasta Kurdamir w Azerbejdżanie. Nie podano żadnych informacji na temat okoliczności wypadku, ani jego możliwych przyczyn.

Jak podaje rosyjska agencja Ria Novosti, azerskie siły powietrzne posiadają około tuzina Su-25, które pozostały w kraju po rozpadzie ZSRR. Maszyny są w kiepskim stanie technicznym z powodu braku pieniędzy na ich utrzymanie. W marcu 2010 rozbił się inny azerski Su-25. Wtedy pilot nie zdołał się katapultować i zginął we wraku.

"Latające trumny"

Indyjski Mig-21 z kolei rozbił się w stanie Madhya Prdesh, około 150 kilometrów od miasta Gwalior. Pilot szczęśliwie opuścił maszynę przed zderzeniem z ziemią.

Zaledwie dwa dni wcześniej, w środę, indyjskie lotnictwo straciło dwóch ze swoich najbardziej doświadczonych pilotów. Helikopter, którym lecieli, spadł na zabudowania w mieście Nashik.

Hindusi nie mogą się pochwalić historią bezpiecznych lotów. Tylko w ostatnich trzech latach rozbiło się 60 maszyn wojskowych, zginęło 43 członków załóg i pięć osób na ziemi. Na liście niebezpiecznych maszyn niechlubną pierwszą pozycję zajmują Migi-21 często określane jako "latające trumny". Hindusi stracili już łącznie 116 tych maszyn od momentu wprowadzenia ich do służby. W linii pozostaje około 200 z nich. Docelowo mają zostać zastąpione przez budowane w Indiach maszyny Tejas.

Źródło: tvn24.pl na podstawie kilku stron internetowych

Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia