W 1918 roku, gdy I wojna światowa dobiegała końca, jednostki odpowiedzialne za obronę terytorium Francji przed nalotami, rozpoczęły budowę kopii Paryża. Chodziło o zmylenie niemieckich lotników.
Samoloty nie miały jeszcze wtedy radarów, więc Francuzi liczyli, że budując "miasto", rozświetlone w nocy, odciągną Niemców z kursu na prawdziwy Paryż.
Pod naciskiem sekretariatu rządowego ds. aeronautyki oraz jednostki obrony powietrznej, na początku 1918 podjęto decyzję o przygotowaniu symulacji Paryża - pisze "Le Figaro". Trzeba było znaleźć w pobliżu francuskiej stolicy rejon o podobnym ukształtowaniu terenu, a zarazem niezamieszkały. Ostatecznie wyznaczono trzy lokalizacje.
Zwrócono się o pomoc do inżyniera Fernanda Jacopozziego, autora iluminacji m.in. na wieży Eiffla i Polach Elizejskich. Jako pierwsza powstała kopia Dworca Wschodniego - budynki, tory kolejowe, pociągi. Przygotowano oświetlenie, które z powietrza, w nocy dawało wyobrażenie dworca kolejowego.
Prace zakończono już jednak po ostatnim nalocie niemieckim na Paryż we wrześniu 1918. Nie zdążono sprawdzić skuteczności imitacji paryskiego dworca, bo wkrótce wojna dobiegła końca.
Źródło: newsru.com
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu