Bariery ochronne są bez wątpienia bardzo ważnym elementem systemu bezpieczeństwa dróg. Podobnie jak lekarz, który powinien kierować się zasadą „primum non nocere”, czyli przede wszystkim nie szkodzić pacjentowi, tak bariera nie powinna stwarzać zagrożenia dla użytkowników dróg. Ten przekaz dotyczy zatem producentów, projektantów i wykonawców barier ochronnych. Jeśli na danym odcinku drogi umieszczono taką barierę, straty w wyniku ewentualnego wypadku nie powinny być większe od tych, które wystąpiłyby w przypadku braku tego rodzaju zabezpieczenia.
Na wielu odcinkach bariery są wręcz niezbędne, aby w przypadku zjechania ze swojego pasa zminimalizować skutki zdarzenia. Często ratuje to ludzkie zdrowie a nawet życie. Bariery nierzadko stanowią więc ostatnią deskę ratunku dla tych, którzy popełnili za kierownicą fatalny błąd. Bariery ustawione w pasie dzielącym kierunki jazdy ograniczają z kolei możliwość zderzeń czołowych. A te, które ustawione są na zewnętrznych krawędziach drogi, chronią pojazdy przez zjechaniem z wysokiego nasypu lub przed wjechaniem np. na drzewo rosnące blisko jezdni.
W momencie kolizji bariera ochronna powinna powodować możliwie niewielkie uszkodzenia pojazdu, nie utrudniające kierowcy panowania nad samochodem. Energia uderzenia powinna być w znacznej mierze pochłonięta przez konstrukcję bariery ochronnej. Na drogach można zatem stosować tylko takie bariery, które w testach zderzeniowych udowodniły swoją skuteczność. Jednocześnie muszą one być w każdym aspekcie (fizycznym, technicznym i technologicznym) identyczne z tymi, które poddawane były testom zderzeniowym.
Bariery ochronne ustawia się zazwyczaj tam, gdzie jest to racjonalnie uzasadnione. Działanie to poprzedzone jest więc gruntowną analizą zagrożeń występujących na danym odcinku drogi. Jeśli okazuje się, że badane miejsce jest niebezpieczne i bariery mogą pomóc w zminimalizowaniu liczby ofiar wypadków czy ilości strat pokolizyjnych, inżynierowie przystępują do oceny, jakiego rodzaju bariery pomogą poprawić bezpieczeństwo w badanym miejscu.
Innym rozwiązaniem pomagającym poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego są barierowe poduszki zderzeniowe, czyli osłony energochłonne. To rozwiązanie, które stosowane jest np. na początkach barier ochronnych. Poduszki należą do czynnych pasywnych urządzeń bezpieczeństwa drogowego, czyli takich, które po kolizji dają szansę na zminimalizowanie skutków zderzenia.
Artykuł sponsorowany
Źródło zdjęcia głównego: archiwum GDDKiA