Premium

MZA, ZTM, WTP, ITS, PKS... Kto wozi warszawiaków?

Zdjęcie: shutterstock

Ostatnie wypadki z udziałem autobusów firmy Arriva pokazały między innymi, że sami warszawiacy gubią się w natłoku trzyliterowych skrótów nazw firm i instytucji, które odpowiadają za to, by autobusy codziennie pojawiały się na swoich trasach. Zdziwienie wielu budzi nawet to, że po ulicach jeżdżą autobusy prywatnych firm. Wyjaśniamy, jak zorganizowany jest transport autobusowy w Warszawie.

Zacznijmy od skrótów i definicji.

MZK - Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Warszawie. Choć nie istnieją od 1994 roku, to ich skrót zakodowany jest w pamięci warszawiaków tak głęboko, że wciąż pojawia się, gdy zaczynają narzekać na punktualność i ceny biletów. MZK były państwowym przedsiębiorstwem odpowiadającym za cały transport w stolicy - a więc także za tramwaje i trolejbusy - w PRL (od 1964 do 1994 roku).

ZTM - Zarząd Transportu Miejskiego. Nie firma, a część urzędu miasta - powołana w 1992 roku jednostka, która odpowiada za organizację transportu. To tu układane są trasy autobusów, przygotowywane ich objazdy na czas remontów. Tu także planowane są zmiany w taryfie biletowej, zatwierdzane później przez Radę Warszawy. ZTM jest partnerem dla podwarszawskich gmin, które negocjują warunku udziału we wspólnym bilecie. ZTM organizuje też między innymi linie turystyczne, w tym tramwaj wodny i promy przez Wisłę, oraz rower publiczny (Veturilo).

Czytaj dalej po zalogowaniu

premium

Uzyskaj dostęp do treści premium za darmo i bez reklam