Zacznijmy od skrótów i definicji.
MZK - Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Warszawie. Choć nie istnieją od 1994 roku, to ich skrót zakodowany jest w pamięci warszawiaków tak głęboko, że wciąż pojawia się, gdy zaczynają narzekać na punktualność i ceny biletów. MZK były państwowym przedsiębiorstwem odpowiadającym za cały transport w stolicy - a więc także za tramwaje i trolejbusy - w PRL (od 1964 do 1994 roku).
ZTM - Zarząd Transportu Miejskiego. Nie firma, a część urzędu miasta - powołana w 1992 roku jednostka, która odpowiada za organizację transportu. To tu układane są trasy autobusów, przygotowywane ich objazdy na czas remontów. Tu także planowane są zmiany w taryfie biletowej, zatwierdzane później przez Radę Warszawy. ZTM jest partnerem dla podwarszawskich gmin, które negocjują warunku udziału we wspólnym bilecie. ZTM organizuje też między innymi linie turystyczne, w tym tramwaj wodny i promy przez Wisłę, oraz rower publiczny (Veturilo).
WTP - Warszawski Transport Publiczny. Najbardziej efemeryczny ze wszystkich bytów związanych z miejskim transportem. WTP to nie instytucja, a marka - logo i system komunikacji wizualnej, który w założeniu został stworzony po to, by ułatwić pasażerom odróżnienie komunikacji miejskiej od prywatnej. Pod adresem www.wtp.waw.pl znajduje się strona z rozkładem jazdy komunikacji miejskiej.
MZA - Miejskie Zakłady Autobusowe, spółka z o.o. Firma, która powstała po likwidacji MZK i przejęła tabor autobusowy i trolejbusowy. W całości należy do miasta i jest największym przewoźnikiem autobusowym w Warszawie - realizuje około 75 procent przewozów.