Poznań jak Nowy Jork. Na dawnej linii kolejowej chcą stworzyć park linearny

Tak w założeniu ma wyglądać nowy poznański park
Poznań chce utworzyć park na wzór High Line w Nowym Jorku
Źródło: Adobe Stock, Miasto Poznań

Park linearny może powstać na terenie po dawnych torach "kolei berlińskiej" na poznańskim Górczynie. Taka koncepcja znalazła się w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. "Tego typu założenia tworzy się na terenach, które pełniły niegdyś funkcje komunikacyjne, np. High Line, czyli dawna estakada kolejowa w Nowym Jorku" - piszą urzędnicy.

Projekt miejscowego planu obejmuje obszar Górczyna od wschodu i południa ograniczony torami kolejowymi, od zachodu ul. Głogowską, a od północy ul. Krauthofera.

Obszar objęty planem
Obszar objęty planem
Źródło: MPU Poznań

Jednym z jego najważniejszych celów jest pomysł na zagospodarowanie terenów po nieużywanych już torach kolejowych. Miałby tam powstać tak zwany park linearny.

>>> Czytaj także: Poznań planuje poszerzyć jezioro

Drzewa zamiast torów

To niewielki park, który tworzy się w linii - jest wąski i długi. Zwykle parki linearne zajmują tereny, które pełniły lub miały kiedyś pełnić funkcję komunikacyjną albo tworzy się je wzdłuż rzek czy kanałów.

Projekt parku
Projekt parku
Źródło: MPU Poznań

"Tego typu założenia tworzy się na terenach, które pełniły niegdyś funkcje komunikacyjne, np. High Line, czyli dawna estakada kolejowa w Nowym Jorku" - piszą urzędnicy.

To wiszący 10 metrów nad ziemią park przebiegający przez 22 przecznice. Ciągnie się on przez 2,33 km. Powstał w latach 2009-2014.

High Line w Nowym Jorku
High Line w Nowym Jorku
Źródło: Adobe Stock

Planowany park w Poznaniu zajmie natomiast obszar po dawnych torach "kolei berlińskiej".

Plan zakłada, że wzdłuż nich powstanie droga pieszo-rowerowa. Stare kolejowe budynki przy trasie mogą z kolei służyć celom kulturalnym, sportowym oraz być przeznaczone pod gastronomię. Wzdłuż dawnej trasy kolejowej powstać również może infrastruktura sportowo-rekreacyjna: boiska, siłownie na świeżym powietrzu, czy place zabaw.

Budynki pokolejowe mają służyć celom kulturalnym, sportowym i gastronomicznym
Budynki pokolejowe mają służyć celom kulturalnym, sportowym i gastronomicznym
Źródło: MPU Poznań

Nowy park ma mieć powierzchnię około 11 hektarów. By jednak mógł powstać konieczne będzie wykupienie pod niego terenów. Szacuje się, że zakup gruntu i urządzenie parku kosztować będzie około 21 mln zł.

Część północna parku
Część północna parku
Źródło: MPU Poznań

Nowe drogi, a może nawet tramwaj

Obok lokalizacji przyszłego parku, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wskazuje także strefy zieleni, które chronią cenne obszary przed zabudową i ograniczają ich zagospodarowanie. Określa również parametry istniejących i projektowanych ulic na tym terenie, w tym nowych odcinków ulicy Drużynowej i tzw. nowej Opolskiej.

Ulica Drużynowa ma być drogą z obustronnym chodnikiem, zielenią przydrożną i dwukierunkową jezdnią.

Urzędnicy zwracają uwagę, że uporządkowania komunikacyjnego wymaga też powiązanie tej części Górczyna z ulicą Głogowską. Obecny układ drogowy po powstaniu parku stanie się nieefektywny i potrzebować będzie przebudowy. Stąd projekt zawiera już nowe rozwiązania komunikacyjne, które miałyby uporządkować ruch w tej części miasta. 

Plan zakłada też m.in. oczka wodne
Plan zakłada też m.in. oczka wodne
Źródło: MPU Poznań

Projekt przewiduje też możliwość utworzenia trasy tramwajowej, która połączyłaby pętlę na Górczynie przez ulicę Drużynową z tzw. nową Opolską. Na razie urzędnicy podkreślają, że to rozwiązanie nie jest potrzebne, ale taki zapis w planie ma za zadanie zabezpieczyć możliwe wybudowanie takiej trasy tramwajowej w przyszłości. 

Widok z lotu ptaka
Widok z lotu ptaka
Źródło: MPU Poznań

Uwagi do projektu można składać do 17 lutego. Po ich analizie, plan ma trafić do uchwalenia przez Radę Miasta Poznania. 

Pracom nad dokumentem towarzyszą konsultacje społeczne. Tylko w drugim ich etapie do urzędu trafiło 195 pism z uwagami i wnioskami mieszkańców. Po ich analizie m.in. powiększono obszar planowanego parku o dodatkowe 1,4 hektara, wprowadzono ochronę istniejących drzew posiadających cechy pomnikowe, poszerzono strefy zieleni, a także dodano zapisy obejmujące ochroną relikty staroberlińskiej linii kolejowej.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: