Za ponad 940 mln zł zostanie zmodernizowany 32-km odcinek linii kolejowej Wrocław - Poznań. W czwartek podpisano umowę z wykonawcą inwestycji, konsorcjum, którego liderem jest hiszpańska spółka FCC Construccion.
Wykonawcą inwestycji łączącej Czempiń (woj. wielkopolskie) z Poznaniem jest konsorcjum firm: hiszpańskiej FCC Construccion (lider), hiszpańskiej AZVI i polskiej Decoma Sp. z o.o.
Koszt modernizacji pochłonie o 240 mln złotych więcej niż szacowano. Wcześniej spólka oceniała, że przebudowa torowiska kosztować ją bedzie około 700 mln złotych.
Pierwsza duża umowa
- Rocznie inwestujemy w infrastrukturę 7-8 mld zł. Ta umowa jest pierwszą z większych podpisywanych w tym roku. Mam nadzieję, że za 2,5 roku będziemy się mogli pochwalić tą inwestycją, jako wzorcową - powiedział po podpisaniu umowy zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe Piotr Borys.
W ramach projektu przeprowadzona zostanie kompleksowa modernizacja nawierzchni torowej oraz sieci trakcyjnej między Czempiniem a Poznaniem. Wykonanie zaplanowanych prac pozwoli na skrócenie czasu jazdy pociągów na całej trasie Poznań - Wrocław do około 1 godziny i 40 minut, czyli o 50 minut krócej niż obecnie.
Wielka modernizacja
Pociągi będą kursowały z prędkością 160 km/h. Tory i sieć trakcyjna będą wykonane tak, że bez potrzeby przebudowy będą mogły obsłużyć również pociągi jadące z prędkością 200 km/h. Zmodernizowanych zostanie 17 przejazdów kolejowych, zmodernizowanych lub zbudowanych siedem mostów, siedem wiaduktów, jeden ekodukt, osiem przejść dla pieszych pod torami i siedem przejść dla zwierząt. Zlikwidowanych zostanie 12 przejazdów.
Zmodernizowane zostaną także stacje w Czempiniu, Mosinie i Luboniu. Na tych stacjach, a także na przystankach Iłowiec, Drużyna Poznańska, Puszczykówko, Puszczykowo i Poznań Dębiec zostaną wybudowane nowe, wyższe perony (o wysokości 76 cm), zainstalowane zostanie oświetlenie, wiaty i ławki dla podróżnych. Zostaną zamontowane windy, co ułatwi przemieszczanie się osobom niepełnoprawnym, rodzicom z dziećmi oraz podróżnym z cięższym bagażem.
Unia daje 80%
Projekt jest realizowany w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja ma być sfinansowana w 80 proc. z funduszy UE, a reszta pochodzić z budżetu państwa. Inwestycja ma być zakończona do połowy 2015 roku.
Autor: FC//kv / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu | mattox