Poznański Stary Rynek i jego okolice będą parkiem kulturowym. W ten sposób miasto zamierza walczyć z pstrokatymi reklamami, ale też z klubami go-go. Efekty mają być widoczne za rok. Ma być czyściej, ładniej i atrakcyjniej.
O tym, że Stary Rynek i przyległe mu ulice będą parkiem kulturowym zdecydowali poznańscy radni. Za uchwałą w sprawie powołania Parku Kulturowego Stare Miasto głosowało 27 osób, 3 były przeciw, a 3 wstrzymały się od głosu.
Dzięki temu, zdaniem miejskiej konserwator zabytków, lepiej chroniony będzie krajobraz kulturowy Poznania, zaś mieszkańcy i turyści będą mogli cieszyć się uporządkowaną i zadbaną przestrzenią.
Ludzie tego oczekiwali
- W tej uchwale pokładane było bardzo duże oczekiwanie ze strony społecznej na uregulowanie kwestii dotyczących przestrzeni publicznej, i to na najcenniejszym obszarze Starego Miasta - serca miasta lokacyjnego - powiedziała Joanna Bielawska-Pałczyńska, miejska konserwator zabytków.
Park kulturowy to jedna z form ochrony krajobrazu kulturowego, określonych w ustawie o ochronie zabytków. Pozwala ona na uporządkowanie przestrzeni, m.in. poprzez ograniczenie nadmiaru elementów reklamowych i wyeksponowanie wyjątkowej architektury obszaru miasta, którego dotyczy. W Poznaniu obejmie obszar niemal 40 hektarów w centrum, w obrębie ulic: Wolnica, Garbary, Podgórna, Al. Marcinkowskiego, Solna, Małe Garbary oraz plac Bernardyński.
Co wolno, a czego nie?
W uchwale znalazły się zapisy regulujące m.in. umieszczanie na tym terenie reklam i szyldów, prowadzenie remontów czy funkcjonowanie sezonowych ogródków przy restauracjach. Nowe prawo pozwoli egzekwować przepisy od właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osób prowadzących na terenie Starego Miasta działalność gospodarczą.
- Uchwała zawiera regulacje wszystkich, najważniejszych dla nas kwestii, dotyczących na przykład uporządkowania samowolnych reklam wielkopłaszczyznowych, czy nawet kwestie takiego codziennego chaosu przestrzennego. Reguluje też kwestie dotyczące ogródków gastronomicznych, handlu, a także renowacji zabytkowych budynków, w tym wymiany stolarki okiennej, czy umieszczania urządzeń technicznych na obiektach - wymienia Pałczyńska-Bielawska.
Według przyjętych zasad, na obszarze parku zabroniony będzie handel w bramach, podcieniach budynków i poza budynkami. Wyjątek stanowić będzie sprzedaż pamiątek i kwiatów w określonych miejscach na Starym Rynku, handel podczas imprez i na placu Wielkopolskim, gdzie znajduje się targowisko. Zabronione będzie wykorzystywanie jako nośników reklamowych obiektów małej architektury, urządzeń infrastruktury technicznej, czy elewacji budynków. Regulacją objęte zostaną też wszystkie szyldy.
Koniec z nagabywaniem do klubów?
Poprzez utworzenie parku kulturowego, Poznań chce też walczyć z działalnością i reklamowaniem klubów go-go. - Podejmujemy próbę wyeliminowania takich działań między innymi poprzez zakaz intensywnej podświetlanej reklamy w tego typu klubach oraz zakaz nagabywania na terenie parku kulturowego - wyjaśnia Pałczyńska-Bielawska
Potwierdza to szef klubu radnych Platformy Obywatelskiej Marek Sternalski. - Poznań zasługuje na to, aby każdy mieszkaniec i turysta mógł w kulturalny sposób spędzać czas w ścisłym centrum, nie być nagabywanym przez różne podmioty gospodarcze świadczące nie zawsze pozytywne usługi - podkreśla.
Radny ma nadzieję, że dzięki tej uchwale stolica Wielkopolski będzie "posiadała w końcu koncepcję polityki przestrzennej na tym obszarze, dzięki której centrum zacznie być wizualnie uporządkowane".
Rok na zmiany
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą na terenie parku kulturowego działalność gospodarczą, będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie się do wymogów przyjętych w uchwale. Tych, którzy po roku do nowych zasad się nie dostosują, czekają kary.
- Będzie zdecydowanie krótsza ścieżka i możliwość mandatowania. Mamy nadzieję, że nasza 12-miesięczna kampania informacyjna spowoduje, że będzie to ostateczność - mówi Pałczyńska-Bielawska.
Ma ona nadzieje, że za rok mieszkańcy i turyści będą mogli cieszyć się uporządkowaną i zadbaną przestrzenią w Poznaniu. - Przykład innych miast pokazuje, że to działa, że ta przestrzeń jest coraz piękniejsza i przyjaźniejsza dla wszystkich - kończy.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 Poznań, UMP