"Zawód: dziennikarz. Debata" w niedzielę o 20 w TVN24
TVN24
"Zawód: dziennikarz. Debata" w niedzielę o 20 w TVN24TVN24
Z okazji 20-lecia telewizji TVN24 odbył się specjalny program "Zawód: dziennikarz. Debata". Prowadził go Konrad Piasecki, a jego gośćmi byli dziennikarze, obserwatorzy życia publicznego ostatnich 30 lat w Polsce oraz studenci. Debatę relacjonowaliśmy w tvn24.pl.
To pierwsza z serii zaplanowanych debat z okazji 20. rocznicy powstania TVN24. Gospodarzem będzie Konrad Piasecki, a jego gośćmi: Tomasz Lis, Ewa Ewart, Danuta Przywara, profesor Antoni Dudek, a także studenci, głównie dziennikarstwa.
Debata na antenie TVN24 zakończyła się. Dziękujemy za śledzenie naszej relacji.
21:16
Lis: nie może być tak, że będziemy wyłącznie się zsuwać, wierzę, że młodzi ludzie wybiorą partie jakie chcą, ale takie, które będą stały na straży demokracji i wolnych mediów
21:15
Ewart: udawały nam się rzeczy niemożliwe, może pojawi się ten ktoś, kto dokona kolejnej niemożliwej rzeczy
21:14
Dudek: mieliśmy media coraz bardziej upartyjnione, aż w końcu osiągneliśmy apogeum
21:13
Tematem w tej chwili są wyzwania oraz przyszłość mediów.
21:12
Barbara Balicka: mam nadzieję, że ta apatia to jest też coś, z czym sobie poradzimy
21:12
Gabriela Trzcinka: nowe media przyciągają młodych ludzi, dzięki smartfonom można szybko dostać się do informacji
21:11
Filip Pędzich: ja siebie również widzę w nowych mediach, ale nie gardzę tradycyjnymi, wszystko w nowych mediach jest szybsze, to jest ekscytujące
21:11
Kinga Klich: nowe media rządzą się klikalnością; widzę się zdecydowanie w nowych mediach, ale one całkowicie inaczej funkcjonują niż tradycyjne
21:10
Na pytanie odpowiadają też studenci.
21:09
Przywara: w dalszym ciągu dużym sukcesem jest to, że mimo dużej presji ze strony władz mamy nieźle trzymające się i potrafiące walczyć o swoją niezależność media
21:09
Lis: model konsumpcji mediów jest zupełnie inny dziś i zmieni się jeszcze na niekorzyść
21:08
Lis: mieliśmy trzy rewolucje - pierwsza rewolucja to 89 rok i powstanie wolnych mediów, druga rewolucja to "Fakty" i TVN24 i rewolucja na rynku mediów informacyjnych, trzecia rewolucja to wielkie portale informacyjne
21:06
Ewart: ludzie odwracają się od mediów, rosnąca apatia odbiorców jest istotnym elementem
21:05
Ewart: ilość afer jaka została ujawniona w ciągu ostatnich kilku lat dotyczących obozu władzy i nie stało się nic, żadna z tych afer nie przełożyła się na zmiany
21:04
Lis: pytanie czy media się przyczyniały do zmiany władzy czy były tylko narzędziem?
21:04
Dudek: nie jestem entuzjastą obecnego obozu władzy, natomiast uważam, że to są momenty, w których media mają do odegrania rolę publiczną, wierzę w rotację władzy
21:03
Dudek: na pewno momentami bardzo istotnymi jeśli chodzi o rozwój mediów były publikacje, które sprawiały, że zmieniała się władza, chociażby afera podsłuchowa
21:02
Na ile w ostatnich latach polskie media były komentatorem a na ile kreatorem rzeczywistości? Kiedy media zawiodły, a jakie były ich najlepsze momenty?
20:59
20-lecie z TVN24 - jakie były punkty kluczowe?
20:58
Przywara: w każdym kraju wszystkie prawa i wolności bywają naruszane przez władze, jest kwestia jak władze reagują, kiedy złapie się je za rękę
20:55
Przywara: w cyfryzacji widzę jednak więcej atutów, uda nam się znaleźć algorytmy pozwalające weryfikować fake newsy
20:54
Ewart: media niezależne i dziennikarstwo śledcze stają się coraz większym alergenem dla władzy
20:53
Tematem dyskusji jest w tej chwili rewolucja cyfrowa: wyzwanie czy zagrożenie?
20:53
Ewart: spada generalnie zaufanie do rządu i instytucji, z którymi te media są utożsamiane
20:52
Ewart: zgadzam się z tym, że rewolucja cyfrowa to jest i będzie wyzwanie numer jeden dla dziennikarzy mediów tradycyjnych
20:51
Dudek: problemy, o których tu rozmawiamy, nie znikną z przegraną PiS
20:51
Kinga Klich: Co jako młodzi możemy zrobić, żeby zwiększyć udział w rynku mediów informacyjnych? Dudek: Mogą pokazywać np. nierzetelność mediów w mediach społecznościowych.
20:50
Dudek: żyjemy w tak niewyobrażalnym szumie informacyjnym, że powoduje on, że ludzie albo się odwracają od informacji albo biorą te najbardziej skrajne za wiarygodne
20:49
Dudek: to nie jest tylko problem dziennikarstwa tożsamościowego, to jest kwestia tego, co zrobiły media społecznościowe, podważanie autorytetów, np. w sprawie szczepień
20:48
Barbara Balicka: zaufanie do mediów spada nie tylko w Polsce, ale wszędzie od lat - czy to efekt dziennikarstwa zaangażowanego czy może tego, że w sytuacjach, kiedy chcielibyśmy, żeby media obalały jakąś narrację, to tego nie ma?
20:47
Dudek: całkowita dominacja dziennikarstwa przez dziennikarstwo tożsamościowe zdemoluje dla społeczeństwa wiarygodność
20:46
Dudek: zdaję sobie sprawę, że fundamenty demokracji zostały w Polsce podkopane, ale nie postrzegam sytuacji jeszcze tak, żebym porównywał sytuację do PRL
20:45
Przywara: mamy sytuację, w której zostały wyłączone wszystkie bezpieczniki demokracji konstytucyjnej
20:45
Przywara: jeśli zabraknie wolnych mediów to demokracja upadnie
20:44
Lis: oprócz bycia dziennikarzem jestem też obywatelem
20:42
Dudek: dopominam się o tę część mediów, która mam wrażenie, że gaśnie, czyli tą, która stara się tylko i wyłącznie informować, a ocenę zostawia innym; dziennikarstwo informacyjne jest w kryzysie - rozumiem, czemu tak się dzieje, ale nie powiem, że mi się to podoba
20:41
Dudek: dziennikarz powinien jakoś oddziaływać w sensie pozytywnym na swoich odbiorców, a nie tylko dostarczać towar
20:40
Dudek: informacja jest towarem i jest pytanie, czy producent tego towaru ma się kierować głównie oczekiwaniami publiczności, bo to oczywiste, że musi, czy też próbować dodawać coś od siebie, na przykład próbować kreować gusta widzów
20:39
Kinga Klich: ja jestem zwolenniczką chłodnego i analitycznego podejścia
20:38
Balicka: nie wyobrażam sobie sytuacji, gdzie nie skomentowałabym poglądu, który byłby szkodliwy
20:38
Barbara Balicka: dziennikarz powinien być obiektywny, ale powinien być też człowiekiem
20:37
Barbara Balicka: pokusa do symetryzmu jest naturalna, chcemy przedstawić racje obu stron
20:36
Gabriela Trzcinka: dziennikarz powinien być zdystansowany i być odpowiedzialny za informacje, które przedstawia
20:35
Filip Pędzich: w dziennikarstwie jest miejsce i na zaangażowanie i na jego brak, dziennikarstwo informacyjne powinno być niezaangażowane, ale w sportowym angażowanie się jest wskazane
20:35
W sprawie wypowiadają się również studenci.
20:35
Ewart: dziennikarz, który powinien być arbitrem faktów, zaczyna się gubić, bo są fakty i fakty alternatywne
20:34
Ewart: zauważyłam w ciągu ostatnich kilku lat, nie tylko w Polsce, że istnieje nowe dziennikarstwo - dziennikarstwo emocjonalne, dziennikarzom jest coraz trudniej być obiektywnymi
20:32
Ewart: to jest absolutnie podważenie zaufania, kryzys wiarygodności tej instytucji
20:32
Ewart: BBC pogwałciło własną etykę i własne standardy
Lis: wolne media są największym beneficjentem demokracji i rodzi to w nas zobowiązanie, żeby tego bronić
20:28
Lis: od kilku lat mamy kroczący zamach na wolne media w Polsce
20:28
Lis: inne są ramy, w których funkcjonuje dziennikarz informacyjny, który musi być obiektywny, a ja jako publicysta nie powinienem być obiektywny
20:27
Przywara: mi nie przeszkadza zaangażowanie mediów, chciałabym, żeby były oddzielone fakty od opinii i interpretacji
20:26
Przywara: istnieją oczekiwania określonych baniek formułowane pod adresem określonych mediów
20:25
Tematem dyskusji jest w tej chwili niezależność, symetryzm a tożsamość mediów.
20:23
Dudek: część mediów zauważyła, że centrowe stanowiska nie służą oglądalności
20:21
Dudek: politycy nadal są zależni od mediów, ale potworzyli swoje media
20:20
Ewart: zmienił też pojęcie fake news na newsy, które mu się nie podobały
20:20
Ewart: Trump powiedział, że media są wrogiem narodu i dziś 1/3 Amerykanów uważa tak samo
20:19
Tomasz Lis: dziś media są słabsze, politycy nie liczą się z nimi
20:19
Tomasz Lis: dzisiaj dzięki internetowi albo sprzyjającej stacji telewizyjnej politycy mogą pominąć media tradycyjne
20:16
Gabriela Trzcinka: Najczęściej korzystam z internetu, z portali informacyjnych.
20:16
Filip Pędzich: Zdarza mi się kupować gazety, ale tylko w ramach ciekawostki. Radio kojarzy mi się tylko z samochodem.
20:15
Barbara Balicka: Ja jestem miłośniczką mediów tradycyjnych, uwielbiam mieć w ręku papierowe wydanie gazety.
20:14
Głos mają studenci. Kinga Klich: Zamiast wydań papierowych, czytam wydania on-line gazet. Zamiast radia są podcasty.
20:13
Danuta Przywara: Zgadzam się, że po 1989 roku mieliśmy wybuch wolnych mediów. Pamiętam entuzjazm w momencie zniesienia cenzury w 1990 roku. Znaczenie mediów twardych, papierowych pozostaje ważne, ale już nie dla wszystkich wyborców. Stykam się z opiniami młodych ludzi, którzy po prostu nie czytają gazet, nie czytają z tradycyjnych mediów również elektronicznych - telewizji, radia.
20:10
Dudek: W ostatnich kilkunastu latach przyrosła nam liczba tak zwanych mediów tożsamościowych, a zmniejszyła się liczba mediów, które chcą komentować rzeczywistość bez wyraźnego deklarowania się po którejkolwiek ze stron.
20:09
Antoni Dudek: Po PRL media się rozwinęły, spluralizowały. Ale mam wrażenie, że z polskim dziennikarstwem zaczęło się dziać coś złego, że stało się zbyt zideologizowane. W moim przekonaniu to jest podstawowy grzech dziennikarstwa.
20:08
Ewart: To, co osiągnęły polskie media jeżeli chodzi o różnorodność, wyznaczanie standardów to jest fantastyczne osiągnięcie.
20:06
Ewa Ewart: Wyjechałam z Polski, kiedy mieliśmy do dyspozycji takie media jak Trybuna Ludu, Życie Warszawy, Dziennik Telewizyjny. Nie było mnie wiele lat i wróciłam na gotowe, kiedy rynek medialny wyglądał już zupełnie inaczej. Byłam zaskoczona, jeżeli spojrzymy na to, w jakich warunkach te media się budowały.
20:05
Jaką rolę polskie media wykuły sobie w polskiej rzeczywistości? Na ile rzeczywiście są czwartą władzą?
20:05
Filip Pędzich: Chcę pisać, rozmawiać o sporcie. W przyszłości chcę skomentować mecz piłki nożnej.
20:04
Kinga Klich: Dużym zagrożeniem dla dziennikarstwa są fake newsy.
20:03
Gabriela Trzcinka: To, co mnie inspiruje w dziennikarstwie i PR to jest dynamika, różnorodność.
20:03
Dlaczego młodzi ludzie chcą zostać dziennikarzami? Barbara Balicka: W moim przypadku miało to związek z tym, czym się zajmuje, działalnością społeczną. Śledząc rolę mediów dostrzegłam, że chciałabym móc opowiadać o tym, co się dzieje.
20:02
Gośćmi w studiu są: Ewa Ewart, Danuta Przywara, Antoni Dudek, Tomasz Lis. Zdalnie połączyli się również studenci dziennikarstwa: Barbara Balicka, Kinga Klich, Gabriela Trzcinka, Filip Pędzich.
20:00
Rozpoczyna się debata.
19:51
Piasecki: ostatnie dwie, trzy dekady w dziennikarstwie to co najmniej klika rewolucji
19:31
Debata rozpocznie się o godzinie 20. Będzie można ją oglądać w TVN24 i w internecie w TVN24 GO. Będziemy ją też realizować na żywo w portalu tvn24.pl. Zapraszamy.
- Chcemy porozmawiać o tym, w jakiej kondycji jest współczesne polskie dziennikarstwo, jak się zmienia, jak sobie radzi z wyzwaniami przeszłości, teraźniejszości i przyszłości - mówił Konrad Piasecki. Ocenił, że "tych wyzwań jest sporo". - Ostatnie dwie, trzy dekady w dziennikarstwie to co najmniej klika rewolucji, z którymi musimy się mierzyć i sobie radzić - zapowiedział przed programem prowadzący debatę.
Przede wszystkim - stwierdził - chodzi o rewolucję cyfrową. - Ze stanu, w którym media - radio, prasa, telewizja - były takie "ogarnialne" i łatwo definiowalne, doszliśmy do sytuacji, w której media za pomocą internetu mogą się pojawiać w nieskończonej ilości - mówił Piasecki.