22 stycznia ruszyły zapisy na szczepienia dla osób po 70. roku życia. Wielu seniorów alarmuje jednak, że napotkało problemy przy rejestracji oraz o braku wolnych terminów. Przypominamy, jak i gdzie zarejestrować się na szczepienie przeciw COVID-19 i wyjaśniamy, co zrobić, gdy nie ma dostępnych terminów na szczepienie.
W piątek 22 stycznia rozpoczęła się rejestracja na szczepienie przeciw COVID-19 dla osób powyżej 70. roku życia. Od 15 stycznia zapisują się seniorzy po 80. roku życia. 25 stycznia rozpoczną się szczepienia tych grup. Od 15 stycznia pełnoletni obywatele mogą wypełnić formularz i zgłosić chęć zaszczepienia, ale to nie oznacza jeszcze rejestracji.
W przypadku braku wolnych miejsc, senior może:
- wypełnić specjalny formularz i czekać na informację zwrotną;
- skontaktować się telefonicznie z całodobową i bezpłatną infolinią - 989, pozostawić swoje dane i czekać na telefon od konsultanta;
- wysłać specjalny SMS.
Poniżej wyjaśniamy, jak to zrobić.
Rejestracja na szczepienie
Zarejestrować się na szczepienie można trzema kanałami:
- infolinia pod numerem 989; - strona internetowa www.gov.pl/web/szczepimysie/rejestracja; - osobista rejestracja w punkcie szczepień.
Brak dostępnych terminów, senior może wypełnić formularz zgłoszenia
Po wejściu na stronę internetową www.gov.pl/web/szczepimysie/rejestracja i po kliknięciu w zielony baner "Rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19" wyświetla nam się następujące okno:
Ministerstwo podaje, że jeżeli seniorzy powyżej 70. roku życia nie mają już dostępnych wolnych terminów w swojej okolicy, mogą wypełnić formularz zgłoszenia. Gdy sytuacja się zmieni i pojawią się nowe wolne terminy, seniorzy zostaną o tym poinformowani:
W przypadku braku dostępnych miejsc i chęci wypełnienia formularza zgłoszenia przez seniorów, pojawia się taki komunikat:
Należy wypełnić prosty formularz (imię i nazwisko, numer PESEL, adres mailowy, kod pocztowy i opcjonalnie numer telefonu).
Jak tłumaczył Michał Dworczyk, w tym przypadku gdy podany zostanie pesel, kod pocztowy i numer telefonu komórkowego, to taki senior ma gwarancję, że jak pojawi się kolejna dostawa szczepionki, a w konsekwencji wolne terminy w okolicy jego zamieszkania, "to konsultant zadzwoni i zaproponuje termin szczepienia".
W przypadku wybrania infolinii do zapisania się na szczepienie przeciw COVID-19 należy zadzwonić na całodobową i bezpłatną infolinię - 989. W ten sposób również twoi bliscy mogą cię zarejestrować na szczepienie. Wystarczy, że będą mieli twój numer PESEL.
Co musisz zrobić? - Przygotuj numer PESEL oraz numer telefonu komórkowego. - Zadzwoń na bezpłatną infolinię pod numer 989. - Jeśli dzwonisz z zagranicy, wybierz 22 62 62 989. - Po połączeniu z konsultantem podaj swoje imię i nazwisko, PESEL i numer kontaktowy. - Wybierz dokładny termin oraz miejsce szczepienia. - Po rozmowie na podany numer telefonu otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.
W przypadku wybrania rejestracji w punkcie szczepień wyświetla się mapa Polski ze wszystkimi zaznaczonymi punktami szczepień. Po wskazaniu naszego adresu mapa wskaże nam najbliższy punkt wraz z jego adresem i telefonem kontaktowym.
Senior może zostawić swoje dane, konsultanci oddzwonią
Jak przekazał szef KPRM Michał Dworczyk, jeżeli senior dodzwoni się na infolinię i nie będzie już wolnych terminów na szczepienie do końca marca, to może zostawić swoje dane, a konsultanci oddzwonią do niego, gdy pojawią się wolne miejsca. Zaznaczył, że w takim przypadku seniorzy nie będą musieli ponownie dzwonić na infolinię.
Apelował do seniorów, by samodzielnie nie chodzić do POZ-ów w celu rejestracji na szczepienie ze względu na ryzyko zakażenia się w kolejce. Podkreślił, że z punktu widzenia seniorów infolinia 989 jest prostym kanałem.
Dodatkowy kanał rejestracji na szczepienie za pośrednictwem SMS
Dworczyk poinformował na konferencji prasowej, że uruchomiona zostaje trzecia możliwość zarejestrowania się bez terminu - wysłanie SMS o treści "szczepimy się" pod numer: 664 908 556.
- Po wysłaniu takiego SMS w odpowiedzi zostanie przesłana prośba o przesłanie numeru pesel i kodu pocztowego - mówił Dworczyk.
Dodał, że po przesłaniu tych danych osoba ta trafi do systemu, w którym będą przechowywane dane do momentu pojawienia się nowej dostawy szczepionek i nowych terminów zabiegów. - Wtedy znowu konsultant będzie dzwonił i proponował umówienie na konkretny termin - powiedział Dworczyk.
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24