Państwo Bolesława Chrobrego, genealogia Jagiellonów, artykuły henrykowskie, rozbiory Polski, Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela - takich m.in. tematów dotyczyły zadania w teście z historii i wiedzy o społeczeństwie podczas wtorkowego egzaminu gimnazjalnego. Po przerwie gimnazjaliści pisali egzamin z jęz. polskiego. Wtorkowe egzaminy zakończyły się ok. godz. 13.
Test z historii i WOS był pierwszym z dwóch, jakie składają się na egzamin z wiedzy humanistycznej, do którego uczniowie III klas gimnazjów przystąpili we wtorek. Drugi test zawierał zadania z języka polskiego.
Na polskim o celebrytach
Cytat "Myśl moja, nazbyt skrzydlata/ Nigdy na ziemskiej nie spoczęła błoni" wskazuje, że Zosia: A. igrała z ogniem B. bujała w obłokach C. szukała wiatru w polu D. była w siódmym niebie jedno z zadań z języka polskiego
Arkusz z języka polskiego zawierał 22 zadania. Wśród nich były zarówno zamknięte - uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych, jak otwarte - w których należy samodzielnie napisać odpowiedź. Odnosiły się one m.in. do zamieszczonych tekstów: fragmentu "Dziadów Części II" Adama Mickiewicza, wiersza Roberta Frosta "Droga nie wybrana", wykładu "O sławie" Leszka Kołakowskiego oraz fragmentu artykułu "Bohaterowie z gorszej strony" Mirosława Pęczaka.
Jedno z nich brzmiało: "Cytat 'Myśl moja, nazbyt skrzydlata/ Nigdy na ziemskiej nie spoczęła błoni' wskazuje, że Zosia: A. igrała z ogniem, B. bujała w obłokach, C. szukała wiatru w polu, D. była w siódmym niebie", inne zaś: "Dokończ zdanie. Z 'Dziadów Cz. II' dowiadujemy się, że Dziewczyna odkupi swoje winy, gdy: A. poprosi o dwa ziarnka gorczycy, B. odwzajemni uczucia ziemskich zalotników, C. miną dwa lata jej tułaczki między niebem a ziemią, D. odbędzie się uczta przygotowana przez młodzieńców".
Zadanie otwarte brzmiało: "Czy każdego celebrytę można nazwać człowiekiem sławnym? Uzasadnij swoją odpowiedź. W argumentacji odwołaj się do tekstów Leszka Kołakowskiego i Mirosława Pęczaka". Uczniowie musieli też napisać opowiadanie o podróży, podczas której wydarzyło się coś, co sprawiło, że ktoś stał się sławny.
A, B, C, D na teście
Test z historii i WOS obejmował 25 zadań, 20 z nich z historii. Wszystkie były zamknięte - uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu. Odnosiły się do zamieszczonych w teście tekstów, ilustracji, map i schematów. Ilustracje przedstawiały m.in. fragmenty naczyń greckich, budowli starożytnych. Teksty dotyczyły zaś m.in. szlaku handlu przyprawami pomiędzy Azją i Europą, Komitetu Centralnego Narodowego. W teście cytowano też fragmenty Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, Kodeksu Napoleona.
Jedno z zadań zilustrowane zostało drzewem genealogicznym Jagiellonów (przy imionach królów umieszczone były daty ich panowania). Zamieszczono w nim także krótki tekst zawierający najważniejsze informacje na temat życia Mikołaja Kopernika. Uczniowie, posługując się drzewem i informacjami zawartymi w tekście musieli zdecydować m.in., czy zdanie: "Za życia Kopernika w Polsce panowało czterech kolejnych królów" jest fałszywe czy prawdziwe.
Kto uchwala ustawy?
W innym zadaniu, zilustrowanym mapą przedstawiającą rozbiory Polski oraz tabelą zawierającą dane dotyczące obszarów zagarniętych przez zaborców w poszczególnych rozbiorach, mieli odpowiedzieć m.in. czy te informacje pozwalają potwierdzić prawdziwość zdania: "Największa część ziem Rzeczypospolitej znalazła się pod zaborem rosyjskim".
Wśród zadań z wiedzy o społeczeństwie dwa odnosiły się do zacytowanych fragmentów konstytucji i ustawy o samorządzie terytorialnym. Jedno z nich brzmiało: "'Art. 10. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały'. (...) Z przytoczonego zapisu wynika, że ustawy w Polsce uchwala: A. rząd, B. trybunał, C. prezydent, D. parlament".
W innym zadaniu, posługując się schematem przedstawiającym podział mandatów poselskich, gimnazjaliści musieli zdecydować, czy ilustruje on obecny skład: "A. Rady Europejskiej, B. Komisji Europejskiej, C. Rady Unii Europejskiej, D. Parlamentu Europejskiego".
"Najtrudniejsza była historia"
- Według nauczycieli na egzaminie, w tym z historii i wiedzy o społeczeństwie, nie było zagadnień, które wykraczałyby poza zakres programu nauczania – powiedział Mirosław Piątek, dyrektor płockiego Zespołu Szkół nr 6, w ramach którego działa Gimnazjum nr 14 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Jagiełły.
W ocenie uczniów płockiego gimnazjum egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz języka polskiego nie sprawił im większych trudności. - W pierwszej części najtrudniejsza była historia. Ta część wymagała wiedzy ogólnej i pamiętania dat, chronologii. Wiedza o społeczeństwie to były odpowiedzi na pytania do tekstu, rysunków, tabel, co zawsze jest łatwiejsze – powiedział Bartosz z klasy III GA.
- Generalnie wszystko było w miarę łatwe. Z wiedzy o społeczeństwie było dużo o Unii Europejskiej. Myślałam, że więcej będzie o Polsce – powiedziała jego koleżanka z klasy Joanna.
"Średnio trudny" egzamin
Gimnazjaliści z Publicznego Gimnazjum nr 2 im. 42. Pułku Piechoty w Białymstoku ocenili, że egzamin zarówno z historii, jak i WOS był "średnio trudny". Bartek z klasy III A powiedział, że pytania dotyczyły całego materiału, który przerobili w gimnazjum. Basia z tej samej klasy powiedziała, że większość zadań dało się wykonać bez "większej, szczegółowej wiedzy, wystarczyła wiedza ogólna".
Egzamin gimnazjalny z wiedzy humanistycznej nie sprawił problemów także uczniom z Gimnazjum nr 14 we Wrocławiu. Uczniowie uznali, że pytania z historii oraz wiedzy o społeczeństwie były bardzo łatwe.
Gimnazjaliści pisali test
Egzamin rozpoczął się po godz. 9. Uczniowie najpierw dostali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie (mieli godzinę na jego rozwiązanie). Następnie była przerwa, po której po godz. 11 gimnazjaliści przystąpili do bloku zadań z języka polskiego (ta część egzaminu trwała półtorej godziny). Dyslektycy mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków zadań.
Prace uczniów zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu.
Egzamin z wiedzy humanistycznej jest jedną z trzech części egzaminu gimnazjalnego. W środę uczniowie będą pisać drugą jego część - egzamin z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, w czwartek trzecią - egzamin ze znajomości języka obcego.
Arkusze z zadaniami z kolejnych dni będzie publikować codziennie po południu na swojej stronie internetowej Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne.
Wyniki mają wpływ na przyjęcie do wybranej szkoły
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisać w drugim terminie - 1, 2 i 3 czerwca.
Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).
Autor: pk//rzw / Źródło: PAP