Czy śledztwa dotyczące afery taśmowej będą prowadzone na nowo? Wiele wskazuje na to, że tak. Badając jeden z umorzonych wątków, audytorzy z Prokuratury Krajowej mieli odkryć, że śledczy decydując o zamknięciu postępowania, mieli nie odsłuchać nagrania, które było dowodem w sprawie - wynika z informacji dziennikarza śledczego portalu tvn24.pl.
Nie odsłuchali nagrania?
W trakcie sprawdzania jednego z takich postępowań (dotyczącego treści jednej z nagranych rozmów) prokuratorzy uznali, że śledztwo zostało przedwcześnie umorzone.
– Prowadzący tę sprawę nie odsłuchali nagrania, które było dowodem w sprawie. Postępowanie zapowiadało się ciekawie, a oni nawet nie przesłuchali rozmów. Nie przesądzamy, czy sprawa zakończyłaby się zarzutami, czy nie. Ale referenci powinni wszystko zrobić przed końcową decyzją o umorzeniu – mówi nam jeden z prokuratorów przygotowujących audyt.
"Trwa audyt"
O jakie nagranie i śledztwo chodzi? Prokuratorzy nie chcą powiedzieć. – W Prokuraturze Krajowej trwa audyt postępowań dotyczących afery taśmowej – mówi tylko prokurator krajowy Bogdan Święczkowski.
Prokuratura Okręgowa Warszawa – Praga z głównego śledztwa w sprawie nielegalnego nagrywania wyłączyła 17 postępowań. Zostały one umorzone. Nie wykryto przestępstw w tym, o czym rozmawiali nagrani politycy i biznesmeni.
Ale śledztw, które zahaczały o nagrania rozmów najbogatszych Polaków z politykami i urzędnikami było więcej. Przykładowo, jedno z nich to postępowanie w sprawie prywatyzacji Ciech SA. To postępowanie nie zostało wyłączone z głównej sprawy (przeciwko Falencie i kelnerom), ale jednym z dowodów w tej sprawie są nagrania, które są także w głównym postępowaniu. Ile jest jeszcze innych postępowań (oprócz siedemnastu wyłączonych ze głównego śledztwa), w których - tak ja w sprawie prywatyzacji Ciech SA - przewijają się wątki z afery taśmowej? Tego obecnie nie wiemy.
Falenta i inni
We wrześniu 2015 r. prokuratura na warszawskiej Pradze sformułowała akt oskarżenia ws. afery podsłuchowej, który objął cztery osoby: biznesmena Marka Falentę, jego współpracownika Krzysztofa Rybkę oraz kelnerów z dwóch warszawskich restauracji: Sowa i Przyjaciele oraz Amber Room - Łukasza N. i Konrada L.
Według prokuratury motywy ich działania były biznesowo-finansowe. Śledztwo trwało 15 miesięcy i dotyczyło podsłuchiwania od lipca 2013 r. kilkudziesięciu osób z kręgu polityki, biznesu oraz byłych i obecnych funkcjonariuszy publicznych. Falenta, według śledczych, miał zlecić wykonanie nagrań dwóm pracownikom restauracji - Łukaszowi N. i Konradowi L. Za takie przestępstwo grozi im i współpracującemu z nimi Rybce do dwóch lat więzienia. Falenta nie przyznaje się do zarzutów.
W "aferze taśmowej" nagrani zostali m.in. ważni politycy PO: b. szef MSZ i b. marszałek Sejmu Radosław Sikorski, b. wicepremier i minister finansów Jacek Rostowski, b. minister transportu Sławomir Nowak, b. minister sportu i b. sekretarz generalny PO Andrzej Biernat, b. minister zdrowia Bartosz Arłukowicz i b. minister skarbu Włodzimierz Karpiński, b. wicepremier i minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska, b. szef MSW Bartłomiej Sienkiewicz.
Jakie prowadzono i umorzono śledztwa wyłączone ze sprawy nielegalnego nagrywania? Podajemy za Prokuraturą Okręgową Warszawa – Praga: 1. w sprawie posłużenia się w nieustalonym okresie od listopada 2013 roku do 11 lipca 2014 roku w S. oraz w innych miejscach urządzeniem podsłuchowym w celu nieuprawnionego uzyskania informacji o życiu prywatnym oraz działalności zawodowej M B ujawnienia tych informacji innym osobom poprzez dokonywanie wpisów na forum internetowym tj o czyn z art. 267 § 3 i 4 kk w zw z art. 11 § 2 kk – zawiadomienie osoby prywatnej nie dot. śledztwa V Ds. 74/14 2. w sprawie naruszenia w siedzibie redakcji tygodnika „Wprost”, nietykalności cielesnej funkcj. Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego tj. o czyn z art. 222 § 1 k.k., oraz w sprawie stosowania w siedzibie redakcji tygodnika „Wprost”, przemocy oraz naruszenia nietykalności cielesnej prokuratorów w celu zmuszenia ich do zaniechania prawnej czynności służbowe, tj. o czyn z art. 245 k.k. w zb. z art. 224 § 2 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k. 3. w sprawie przekroczenia uprawnień przez prokuratorów Prokuratury Okręgowej Warszawa-Praga w Warszawie oraz funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w związku z wydaniem i realizacją postanowienia o przeszukaniu w siedzibie redakcji tygodnika „Wprost”, mieszczącej się w budynku w Al. Jerozolimskich 212 w Warszawie, prowadzonego w ramach śledztwa V Ds 74/14 Prokuratury Okręgowej Warszawa-Praga w Warszawie i działania na szkodę interesu publicznego mającego polegać na dokonaniu próby uniemożliwienia ujawnienia opinii publicznej materiałów otrzymanych przez redakcję „Wprost” i naruszenia wolności mediów, tj. o czyn z art. 231 § 1 k.k. 4. w sprawie niedopełnienia w siedzibie redakcji tygodnika „Wprost” obowiązków służbowych przez funkcjonariuszy policji, biorących udział w zabezpieczeniu prowadzonej przez prokuratorów Prokuratury Okręgowej Warszawa Praga w Warszawie i funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego czynności procesowej przeszukania tj. o czyn z art. 231 § 1 kk 5. w sprawie niedopełnienia obowiązków i przekroczenia uprawnień przez funkcjonariuszy publicznych z Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Centralnego Biura Antykorupcyjnego w związku z informacjami przekazywanymi przez Marka F. tj. o czyn z art. art 231 par 1 kk
6. w sprawie przekroczenie uprawnień przez Szefa CBA w związku ze stosowaniem przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych tj. o czyn z art. 231 § 1 kk 7. w sprawie nadużycia uprawnień przez osobę obowiązaną do zajmowania się sprawami majątkowymi w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie, poprzez zlecanie opracowania analiz na potrzeby Instytutu Transportu Samochodowego, a następnie zawieranie umów, w których osoba ta występowała z jednej strony jako zleceniodawca, a z drugiej jako zleceniobiorca, tj. osoba fizyczna, wyrządzając jej tym znaczną szkodę majątkową w wysokości co najmniej 400.000 zł, tj. o czyn z art. 296 § 2 k.k., 8. w sprawie przekroczenia uprawnień przez nieustalonego funkcjonariusza publicznego poprzez poinformowanie o mającym mieć miejsce w dniu 2 października 2013 r. w Generalnym Inspektoracie Transportu Drogowego przeszukaniu przeprowadzonym przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, działania w ten sposób na szkodę interesu publicznego, tj. o czyn z art. 231 § 1 k.k. 9. w sprawie przekroczenia uprawnień przez funkcjonariusza publicznego podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, polegającego na wpływaniu na bieg czynności kontrolnych podjętych wobec członków polskiej reprezentacji piłki siatkowej, działania w ten sposób na szkodę interesu publicznego, tj. o czyn z art. 231 § 1 k.k. 10. w sprawie przekroczenia uprawnień w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w Warszawie, w toku kontroli z wykorzystania środków pochodzących z projektów Unii Europejskiej przeznaczonych na zakup sprzętu medycznego, poprzez wpływanie na wynik kontroli w celu wykazania, niezgodnego z rzeczywistością, prawidłowego sposobu wydatkowania tych środków, tj. o czyn z art. 231 § 1 k.k. 11. w sprawie nadużycia udzielonych uprawnień w PKP IC S.A. w Warszawie, przez osoby obowiązane do zajmowania się sprawami majątkowymi tej spółki, poprzez zaakceptowanie rażąco niekorzystnych warunków umowy związanej z zakupem pociągów Pendolino, polegających na możliwości wydłużenia terminu dostawy zakupionych pociągów z jednoczesną dopłatą do ich pierwotnej ceny kwoty w wysokości 500.000.000 zł i wyrządzenie jej tym szkody majątkowej w wielkich rozmiarach w wysokości 500.000.000 zł, tj. o czyn z art. 296 § 1 i 3 k.k.,
12. wydatkowania, w związku z wyborami środków finansowych komitetu politycznego partii politycznej Platforma Obywatelska z naruszeniem limitów wydatków określonych dla komitetów wyborczych przeznaczonych na agitację wyborczą w formie właściwej dla reklamy wielkoformatowej tj. o czyn z art. 506 pkt 6 kodeks Wyborczy
13. przekroczenia uprawnień przez nieustalonych funkcjonariuszy publicznych w osobach pracowników Ministerstwa Spraw Zagranicznych, polegającego na fikcyjnym zatrudnieniu kobiety na nieustalonym stanowisku, dokonanym ze świadomością, iż osoba ta w rzeczywistości nie będzie świadczyć pracy na rzecz pracodawcy przy jednoczesnym pobieraniu z tego tytułu wynagrodzenia, czym działano na szkodę interesu publicznego, tj. o czyn z art. 231 § 1 kk; 14. przedłożenia, w celu uzyskania dla „Polskich Linii Lotniczych LOT” S.A. od organu dysponującego środkami publicznymi w osobie Ministra Skarbu, pomocy publicznej w postaci dotacji w wysokości 400 mln zł, nierzetelnego, pisemnego oświadczenia dotyczącego okoliczności o istotnym znaczeniu dla uzyskania przedmiotowego wsparcia finansowego w postaci wniosku późniejszego beneficjanta o przyznanie mu dotacji, zawierającego informację o planowanym sposobie wykorzystania ewentualnej pomocy publicznej, nieuwzględniającej jednak zamierzenia spożytkowania części tej kwoty na premie dla pracowników ww. spółki, tj. o czyn z art. 297 § 1 kk
15. w sprawie udziału w okresie od kwietnia 2013 roku do 13 czerwca 2014 roku w Warszawie w zorganizowanej grupie przestępczej mającej na celu zakładanie i posługiwanie się urządzeniami podsłuchowymi umożliwiającymi rejestrowanie dźwięku w celu nieuprawnionego uzyskania informacji w postaci treści rozmów gości prowadzonych w restauracjach „Sowa & Przyjaciele” i „Amber Room” w Warszawie, tj. o czyn z art. 258 § 1 k.k. w sprawie założenia i posłużenia się urządzeniem umożliwiającym rejestrowanie wizji i fonii w celu nieuprawnionego uzyskania informacji w postaci przebiegu rozmów osób, które nie złożyły wniosków o ściganie (wszyscy rozmówcy nie złożyli wniosków), a także pracowników i właścicieli restauracji, tj. o czyn z 267 § 3 k.k.; 16. w sprawie uporczywego nękania pokrzywdzonego poprzez przesyłanie na użytkowany przez niego numer telefonu, a także na numery telefonów użytkowane przez osoby dla niego najbliższe, jego współpracowników i znajomych, wiadomości SMS o treści szkalującej go, a także wzbudzającej u niego uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia oraz istotnie naruszające jego prywatność, tj. o czyn z art. 190a § 1 k.k.; w sprawie usiłowania ujawnienia informacji uzyskanych w wyniku nieuprawnionego założenia i posłużenia się urządzeniem podsłuchowym umożliwiającym rejestrowanie dźwięku, poprzez oferowanie sprzedaży nagrań treści rozmów gości restauracji "Sowa & Przyjaciele" i „Amber Room” w Warszawie, tj. o czyn z art. 13 k.k. w zw. art. 267 § 4 k.k.; w sprawie założenia i posłużenia się urządzeniem umożliwiającym rejestrowanie wizji i fonii w celu nieuprawnionego uzyskania informacji w postaci przebiegu rozmów poza restauracjami "Sowa & Przyjaciele" i Amber Room, tj. o czyn z art. 167 § 3 kk 17. w sprawie ujawnienia informacji uzyskanej w sposób nieuprawniony poprzez publikacje w artykułach prasowych treści rozmów zarejestrowanych bez zgody i wiedzy rozmówców przy użyciu urządzeń rejestrujących treści prowadzonych przez nich rozmów podczas spotkań w restauracji "Sowa & Przyjaciele" w Warszawie, tj. o czyn z art. 267 § 4
Autor: Maciej Duda (m.duda2@tvn.pl)/kk / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24