Gminy, powiaty i województwa wydały w 2013 r. 50 mln zł na zagraniczne wyjazdy. To niemal o jedną czwartą więcej niż trzy lata wcześniej – informuje piątkowy "Dziennik Gazeta Prawna".
Jak wynika z danych zebranych przez Forum Obywatelskiego Rozwoju w ramach serwisu Sprawdzsamorzad.pl, wszystkie jednostki samorządu w ubiegłym roku przeznaczyły na wyjazdy zagraniczne ponad 50 mln zł, podczas gdy w 2010 r. kwota ta wynosiła 41 mln zł. W niektórych samorządach wzrosty tych wydatków są imponujące. Przykładowo w Lubinie (woj. dolnośląskie) wzrosły z 1,5 tys. zł do 306 tys. zł, a w Stargardzie (woj. pomorskie) z około 6 tys. zł do 120 tys. zł.
Co rok więcej
Hubert Guzera z Forum Obywatelskiego Rozwoju zaznacza, że samo to, iż wydatki samorządów na podróże służbowe wzrastają z roku na rok, nie powinien niepokoić. - Polska odgrywa coraz większą rolę w UE, a dodatkowo organizuje wydarzenia takie jak Euro 2012, które wręcz wymuszają wyjazdy zagraniczne - wyjaśnia Guzera. Ekspert FOR zwraca uwagę, że brakuje skutecznego mechanizmu kontroli takich wyjazdów. Jego zdaniem mógłby umożliwiać to Biuletyn Informacji Publicznej, gdyby wszystkie samorządy umieszczały tam w sposób czytelny dane o kosztach takich podróży.
Autor: mn/ja / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock.com