Podczas przerwy w głosowaniu spowodowanej np. powodzią, pożarem lub koniecznością dodrukowania kart do głosowania lokal wyborczy ma być chroniony przez przedstawicieli wyznaczonych przez wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) we współpracy z policją.
Szczegóły ochrony lokali wyborczych w sytuacji "nadzwyczajnych wydarzeń" reguluje rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych. Przewodniczący PKW Stefan Jaworski w komentarzu do kodeksu wyborczego wyjaśnia, że "nadzwyczajnymi wydarzeniami", kiedy zamyka się lokal wyborczy, są m.in. powódź, zalanie lokalu, obfite opady śniegu, deszczu, katastrofa budowlana, komunikacyjna, pożar, ale także konieczność dodrukowania kart do głosowania. Chodzi o przeszkody, które utrudniają bądź paraliżują pracę obwodowej komisji wyborczej i wykluczają lub w poważnym stopniu ograniczają dotarcie wyborców do lokalu wyborczego. Do takich zdarzeń nie zalicza się przejściowych przeszkód, jak np. spóźnienia przewodniczącego komisji, brak klucza do budynku lub lokalu, brak energii elektrycznej w lokalu, brak klucza do sejfu, w którym zabezpieczono pieczęcie i karty do głosowania.
Przedstawiciele włodarza
Rozporządzenie określa, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) najpóźniej 14 dni przed dniem wyborów ma wyznaczyć swoich przedstawicieli do ochrony lokali wyborczych. Ich liczba ma być dostosowana m.in. do rozmiarów budynku, jego stanu technicznego i zabezpieczeń. Dane osób odpowiedzialnych za zabezpieczenie lokali wyborczych wójt ma przekazać przewodniczącemu komisji wyborczej, osobie odpowiedzialnej za budynek, w którym odbywa się głosowanie, oraz policji. W rozporządzeniu zapisano, że wójt (burmistrz lub prezydent miasta) w miarę możliwości powinien zapewnić, aby lokal wyborczy był w budynku ogrodzonym, z kratami w oknach, ze wzmocnionymi drzwiami z co najmniej jednym zamkiem o skomplikowanym mechanizmie.
Pomoc policji
Pomocy wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) ma udzielać policja. Nie później niż siedem dni przed wyborami, komendanci powiatowi (miejscy, rejonowi) mają m.in. przeprowadzić szkolenie dla przedstawicieli oraz uzgodnić procedurę zgłaszania się do policji o pomoc. To komendant policji ma poinformować wójta o postępowaniu w sytuacji nadzwyczajnego zdarzenia. Rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony lokali obwodowych komisji wyborczych w czasie przerwy w głosowaniu spowodowanej nadzwyczajnymi wydarzeniami weszło w życie 29 sierpnia. Najbliższe wybory odbędą się 16 listopada. Wybierzemy wtedy radnych gminnych, powiatowych i wojewódzkich oraz wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.
Autor: dln//gak / Źródło: PAP