Zdaniem NIK przy organizacji lotów "brakowało spójnego systemu procedur, a istniejące przepisy były w wielu wypadkach lekceważone, czego tragicznym przykładem jest lot z 10 kwietnia 2010 r.".
Szereg błędów
Z raportu NIK i zebranych przez Izbę materiałów wynika, że najważniejsze instytucje państwa m. in. Kancelaria Prezydenta, KPRM, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, MON, Dowództwo Sił Powietrznych, 36 Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, BOR oraz MSWiA i MSZ, "uczestniczące w różnym stopniu i zakresie w procesie organizacji wizyt osób zajmujących kierownicze stanowiska w państwie, popełniały błędy".
Powodem tego - zdaniem NIK - był brak "spójnego systemu procedur obowiązujących w tym zakresie". "Brak spójnego systemu procedur utrudniał w szczególności współpracę przy organizacji wizyt osób, które korzystały z transportu lotniczego Sił Zbrojnych RP" - czytamy w raporcie.
Dodatkowo, instytucje państwowe biorące udział w przygotowaniu i realizacji "tego rodzaju wizyt" nie miały precyzyjnie wyznaczonych zadań, zasad współpracy, jak też zakresów odpowiedzialności. "W praktyce prowadziło to do stosowania różnych rozwiązań w oparciu o uznaniowość, improwizację i odmienne interpretowanie niespójnych i nieprecyzyjnych przepisów" - stwierdza NIK. I dodaje, że "w istniejących procedurach brakowało wskazania podmiotu, który miałby uprawnienia do uzgadniania i weryfikowania szczegółów technicznych wizyt w zakresie ich organizacji i bezpieczeństwa".
NIK krytycznie o lotach VIP-ów
Łamanie procedur
Według NIK loty realizowane 7 i 10 kwietnia 2010 r. z Warszawy na lotnisko Smoleńsk-Siewiernyj odbyły się niezgodnie z procedurami. Obowiązująca w kontrolowanym okresie instrukcja organizacji lotów statków powietrznych o statusie HEAD (wcześniej, do czerwca 2009 r. oznaczonych symbolem „WAŻNY”) zezwalała startować i lądować samolotom tylko na lotniskach czynnych. "Tego rodzaju lotniska powinny figurować w rejestrze lotnisk dostępnym w SPLT. Lotnisko Smoleńsk-Siewiernyj nie figurowało w kwietniu 2010 r. we wspomnianym rejestrze. W innych miejscach niż czynne lotniska mogły lądować jedynie śmigłowce, po uprzednim rekonesansie ze strony wykonawcy lotu" - czytamy w raporcie.
NIK zwraca też uwagę na nieprawidłowości występujące w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego. Według Izby stwarzały one "ryzyko zagrożenia życia i zdrowia osób korzystających z lotnictwa transportowego Sił Zbrojnych RP". Te nieprawidłowości to: braki kadrowe (brak niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania liczby doświadczonych załóg), brak w szkoleniu na symulatorach, braki w szkoleniu w załodze wieloosobowej, braki szkoleniowe w lotach w trudnych warunkach atmosferycznych (fałszowanie dokumentacji), przedkładanie obsługi lotów VIP nad zadania szkoleniowe, braki w realizacji obowiązkowego nalotu szkoleniowego.
Chaos w zamówieniach ze strony KPRM
Jak pisze NIK, kolejni dowódcy 36. SPLT w złożonych kontrolerom NIK wyjaśnieniach wskazywali, że "negatywny wpływ na przygotowanie i realizację lotów przez SPLT miało również zbyt późne przekazywanie zamówień na wykorzystanie samolotów, przekazywanie zamówień niekompletnych lub ich formalny brak".
"W praktyce w latach 2005-2010 koordynator (czyli kolejni szefowie KPRM) zamiast przesyłać zamówienie do wykonawców lotu, tak jak się do tego zobowiązał w porozumieniu (w sposób opisany również w instrukcji HEAD), ograniczał się często do przesyłania wykonawcom kopii zawiadomień (zapotrzebowań) nadesłanych od dysponentów, nawet w sytuacji, gdy były one niekompletne. Koordynator (kolejni szefowie KPRM - red.) nie podejmowali prób uzyskania danych wymaganych porozumieniem (oraz opisanych w instrukcji HEAD), w celu sporządzenia kompletnego zamówienia, spełniającego wymogi zapisów, do których zobowiązali się dysponenci" - oceniła NIK.
KPRM nie chce wziąć odpowiedzialności
W raporcie czytamy, że "KPRM w zastrzeżeniach odsuwała od siebie odpowiedzialność za udział w procesie organizowania wizyt innych podmiotów niż Premiera". "Jednak odmowa udostępnienia Prezydentowi pozostającego w dyspozycji SPLT samolotu na przelot do Brukseli (15.10. 2008 r.) świadczy zdaniem NIK o tym, że KPRM uczestniczyła jako koordynator w procesie organizowania wizyt (wspomnianą odmowę NIK uznała za bezzasadną, bo 15.10. 2008 r. SPLT miał techniczną możliwość wykonania przelotu do Brukseli). Również udostępnianie samolotów z SPLT osobom nieuprawnionym świadczy o pełnieniu przez KPRM roli koordynatora w procesie organizacji wizyt" - pisze NIK.
Kontrolerzy Izby jasno stwierdzają, że "to strona rządowa (nadzorująca m.in. 36. SPLT, służby dyplomatyczne oraz BOR) była gospodarzem procesu organizacji wizyt w stosunku do Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Sejmu oraz Kancelarii Senatu".
Niedobrze w BOR
Kontrolerzy NIK ustalili, że BOR nie sporządzało rzetelnie analiz zagrożenia ochranianych osób, zajmujących kierownicze stanowiska w państwie. "To z kolei utrudniało właściwe zaplanowanie ich ochrony. W BOR nie stworzono spójnego systemu procedur. Występowały istotne braki w systemie nadzoru nad realizacją działań. W ramach rekonesansów przed wizytami 7 i 10 kwietnia 2010 roku funkcjonariusze BOR nie dokonali sprawdzenia stanu lotniska w Smoleńsku, bo nie przewidywały tego procedury Biura (w stosunku do lotnisk nieczynnych, przepisy nie opisywały w ogóle postępowania w przypadku lotnisk tymczasowo czynnych)" - informuje raport NIK.
Dalej czytamy w nim, że "z wyjaśnień pracowników ambasady RP w Moskwie wynika, że żaden z podmiotów uczestniczących w rekonesansie przed wizytami 7 i 10 kwietnia (w tym BOR) nie zwrócił się do polskich służb dyplomatycznych z wnioskiem o umożliwienie lustracji stanu lotniska Smoleńsk-Siewiernyj. Rekonesansem na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj nie było zainteresowane również DSP i SPLT".
NIK wyraźnie stwierdza, że "7 i 10 kwietnia BOR zajmowało się ochroną Premiera i Prezydenta, powierzając w całości stronie rosyjskiej ochronę lotniska w Smoleńsku i ochronę samolotu".
Zaniechania w MSWiA i MSZ
Zdaniem NIK kolejni ministrowie Spraw Wewnętrznych i Administracji nie nadzorowali prawidłowo BOR w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa ochranianym osobom. "Ministrowie SWiA nie wiedzieli o występujących w BOR nieprawidłowościach, m.in. związanych ze sporządzaniem analiz zagrożenia ochranianych osób oraz planowaniem ich ochrony, a także z niedostosowaniem procedur wewnętrznych BOR do przepisów wydawanych przez kolejnych ministrów SWiA. MSWiA nie wniosło zastrzeżeń do ustaleń i ocen zawartych w wystąpieniu NIK" - pisze Izba.
NIK krytycznie ocenia też MSZ. "Posiadało stosowne instrukcje, procedury i zbiór dobrych praktyk w zakresie przygotowywania wizyt najważniejszych osób w państwie. W niektórych procedurach występowały jednak luki" - czytamy w raporcie. Zdaniem NIK uzyskiwanie zezwoleń dyplomatycznych na przeloty i lądowania nie było przez MSZ skutecznie monitorowanie. Np. przed lotem Prezydenta do Smoleńska w kwietniu 2010 roku o zgodę dyplomatyczną na przelot i lądowanie wystąpiło nie MSZ, a szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP, podpisując wniosek, bez formalnej podstawy prawnej, jako „Protokół Dyplomatyczny MSZ”. NIK ustaliła, że był to zwyczajowy sposób postępowania w tego rodzaju sprawach.
Braki kadrowe i sprzętowe
Według inspektorów NIK zarówno MON, jak i Dowództwo Sił Powietrznych "nie dostrzegały potrzeby określenia odrębnych zasad naboru do SPLT w stosunku do innych jednostek". "W rezultacie do SPLT trafiali także piloci z niewielkim stażem. W dodatku w latach 2005-2010 szeregi pułku opuściło 34 doświadczonych pilotów (ponad 50 proc. personelu latającego)" - czytamy w raporcie. Izba podkreśla, że braki kadrowe występowały w całym kontrolowanym okresie z wyjątkiem 2005 roku. "Piloci odchodzili z SPLT, bo warunki płacowe, jakie oferowali przewoźnicy cywilni, były zdecydowanie lepsze niż wynagrodzenie w SPLT. Nie widzieli też szans na zbudowanie przez DSP i MON przejrzystych ścieżek kariery zawodowej, racjonalne zorganizowanie służby oraz dokonanie zakupu nowoczesnego sprzętu" - pisze NIK.
Co więcej, z raportu wynika, że do końca 2010 roku w siłach powietrznych "obowiązywał system szkolenia opracowany w latach 70. ubiegłego wieku, w znacznej mierze nieprzystający do wymogów współczesnego szkolenia lotniczego".
Kłopot ze szkoleniami
Według NIK były też problemy ze szkoleniami na symulatorach. "Szkoleń na symulatorze Jak-40 zaprzestano w roku 2003, zaś szkolenia na symulatorze Tu-154 nie odbywały się od roku 2008. Dowództwo SPLT nie mogło zaplanować szkoleń na symulatorach, bo nie otrzymywało z DSP zapewnienia, że w budżecie zostaną zarezerwowane środki na ten cel" - czytamy w raporcie. Wznowienie szkoleń - zdaniem NIK - nastąpiło dopiero po katastrofie smoleńskiej.
Dodatkowo w latach 2005-2007 nie prowadzono w ogóle szkoleń ze współpracy w załodze wieloosobowej. "Szkolenia takie wprowadzono do planu w 2008 r., ale dopiero w roku 2010 opracowano procedury operacyjne dla załóg wieloosobowych. Tylko jedna trzecia pilotów posiadała potwierdzenia znajomości języka angielskiego na wymaganym poziomie (w tym wszyscy członkowie załóg Tu-154). Szkolenia załóg Tu-154 i Jak-40 odbywały się w oparciu o instrukcje dostępne w SPLT w części tylko w języku rosyjskim, przy niewystarczającej znajomości tego języka przez szkolących się pilotów" - zauważa NIK.
Konsekwencje w BOR
Jak pisaliśmy na początku lutego, w związku z katastrofą smoleńską zdymisjonowany został wiceszef BOR gen. Paweł Bielawny. Usłyszał on zarzut niedopełnienia obowiązków w trakcie działań BOR podczas m.in. przygotowań do lotu prezydenta Lecha Kaczyńskiego do Smoleńska w kwietniu 2010 r. oraz zarzut poświadczenia nieprawdy w dokumencie. O tym, że Bielawny ma usłyszeć zarzut niedopełnienia obowiązków, pisaliśmy jako pierwsi.
Brak spójnego systemu procedur Brak wskazania podmiotu, który miałby uprawnienia do uzgadniania i weryfikowania szczegółów technicznych wizyt w zakresie ich organizacji i bezpieczeństwa. Nieprawidłowości w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego: braki kadrowe, brak w szkoleniu na symulatorach, braki w szkoleniu w załodze wieloosobowej, braki szkoleniowe w lotach w trudnych warunkach atmosferycznych (fałszowanie dokumentacji), braki w realizacji obowiązkowego nalotu szkoleniowego. Błędy najważniejszych instytucji państwa. Brak rzetelnych analiz BOR zagrożenia ochranianych osób, zajmujących kierownicze stanowiska w państwie. Braki w prawidłowym nadzorze nad BOR ze strony kolejnych ministów spraw wewnetrznych i administracji, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa ochranianym osobom. nik
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24, East News