Związki zawodowe porozumiały się z zarządem PKP w sprawie ulg przejazdowych dla kolejarzy i ich rodzin. Pracownicy kolei zachowają 99 proc. ulgę na przejazdy u wszystkich przewoźników. 80-procentową zniżkę zachowają także ich rodziny, ale będą musiały ją wykupić. Za zniżki zapłacą także emeryci kolejowi. Porozumienie oznacza, że zapowiadany na jesień strajk generalny na kolei, nie obędzie się.
Porozumienie opracowane w czwartek ma obowiązywać co najmniej do 1 września 2014 roku.
80 proc. dla rodzin
Zgodnie z zawartym porozumieniem pracownicy spółek kolejowych zachowają 99-proc. ulgę w drugiej klasie i możliwość dopłaty do ulgi w klasie pierwszej (o ile przepracowali co najmniej 5 lat na kolei).
Dzieci pracowników będą miały ulgę w wymiarze 80 proc. w całości finansowaną przez pracodawcę, z kolei współmałżonkowie będą mieli ulgę w wysokości 80 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności (pracownik płaci 50 proc. wartości ulgi za współmałżonka).
99 proc. dla emerytów
Emeryci i renciści kolejowi będą mieli prawo do ulgi 99 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności: dwa pakiety na przewoźników (pierwszy pakiet: PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, SKM Trójmiasto, Warszawska Kolej Dojazdowa, oraz drugi pakiet: Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie oraz Koleje Dolnośląskie za opłatą 50 zł/rok każdy).
Do 2012 roku wszystkim emerytom ulgi dla przewoźników wykupował pracodawca. Powodowało to konieczność zawiązywania rezerw celowych w bilansach spółek na ten cel w związku z sukcesywnym odchodzeniem na emeryturę pracowników. Zdaniem PKP, obecne rozwiązanie urealni system ulg dla emerytów. Z ulgi będą korzystały te osoby, które rzeczywiście jeżdżą koleją. Z szacunków PKP SA wynika, że ulgi przejazdowe wykupuje 50 proc. emerytów.
Oszczędności z tytułu rozwiązanych rezerw na przyszłe świadczenia dla emerytów szacowane są na ponad 200 mln zł w 2013 roku.
- Wypracowane porozumienie urealnia system, szczególnie w zakresie ulg dla emerytów. W ramach nowego systemu z ulgi będą korzystać ci emeryci, którzy rzeczywiście korzystają z kolei. Dodatkowym sukcesem jest dołączenie do porozumienia Kolei Dolnośląskich - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
Wypracowany system ulg będzie obowiązywał w spółkach: PKP Intercity, trójmiejska Szybka Kolej Miejska oraz u przewoźników osobowych spoza Grupy PKP: w Kolejach Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Przewozach Regionalnych, Kolejach Śląskich, Kolejach Dolnośląskich oraz Kolejach Wielkopolskich.
Protokół z mediacji podpisał Związek Pracodawców Kolejowych ze spółkami będącymi w sporze zbiorowym, w tym także ze spółkami z Grupy PKP.
Spór o ulgi
Spór o ulgi na przejazdy koleją toczył się pomiędzy związkami zawodowymi a władzami spółek. W 2012 roku Jakub Karnowski, prezes PKP zapowiedział cięcia przywilejów dla pracowników kolei i ich rodzin. Miał to być jeden z elementów oszczędności. Kolejarze wszczęli spór zbiorowy, a w grudniu doszło do dwugodzinnego strajku ostrzegawczego. W lutym tego roku zawarto wstępne porozumienie w tej sprawie. Obowiązywało ono do końca czerwca, ale przed wakacjami zostało przedłużone do końca sierpnia.
Związkowcy zagrozili zorganizowaniem strajku generalnego na kolei, jeśli nie dojdzie do porozumienia w tej sprawie.
Autor: db//kdj / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24