Rozkopanie Polski, chaos na kolei i brak skutecznego projektowania inwestycji zarzucili przedstawiciele opozycji ministrowi infrastruktury Cezaremu Grabarczykowi podczas trzeciej debaty przedwyborczej w TVN24. Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska odpierała zarzuty, wskazując na błędy poprzedników. - Ta ekipa jest zdolna wykonać kolejny krok, by Polska stanęła na mocnych, gospodarczych nogach - powiedziała. Do pełnej mobilizacji wezwał Janusz Piechociński (PSL).
- Panu ministrowi Grabarczykowi udało się jedno: rozkopanie Polski. Wprowadzenie takiego nieporządku i takiego nieładu w Polsce, że trudno wyobrazić sobie, iż jakikolwiek minister wpadłby na taki pomysł - mówiła posłanka PJN Elżbieta Jakubiak, która - jako pierwsza - zabrała głos w debacie, oceniając cztery lata pracy Grabarczyka.
I podkreśliła, że "pan minister Grabarczyk doprowadził do takiej sytuacji, w której konflikt o infrastrukturę jest konfliktem o to, czy Polacy potrafią budować". Z kolei w ocenie posła Bogusław Liberadzkiego (SLD) za Grabarczyka zapanował potężny chaos na PKP.
Zarzuty dla poprzedników
Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska (PO) odpowiadała, że zarzuty dotyczące planowania projektów inwestycji powinny być kierowane wobec poprzednich ekip rządowych. - Nie można było ruszyć od początku pełnym pędem, bo właśnie nie było planów - mówiła Bieńkowska. Dodała, że na lata 2007-2013 Bruksela przyznała Polsce ponad 67 mld euro, z czego większa część przeznaczona jest na infrastrukturę. Zaznaczyła, że z unijnych pieniędzy na drogi rozdysponowanych jest 90 proc., na kolej - 35 proc.
Bieńkowska zapewniła, że 95 proc. tych dróg, które miały być gotowe na Euro 2012, powstanie. Jak zapewniła, pozostałe mają być przejezdne. - 95 proc. tych dróg, które miały być na Euro, będą zrobione. To, co nie będzie zrobione, będzie na pewno przejezdne. Nie jest to wynikiem pewnych zaniedbań, tego, co się działo w ministerstwie infrastruktury - powiedziała minister.
A2 miała pecha
Goście poruszyli też temat nieudanej współpracy z Chińczykami przy budowie autostrady A2. - Nie tylko za tej, ale i za poprzedniej koalicji panowało oczekiwanie, że Chińczycy zbudują w Polsce drogi za przysłowiową "miskę ryżu", dziś wiemy, że było błędne - mówił poseł PSL Janusz Piechociński. Jego zdaniem decyzja o powierzeniu budowy fragmentów autostrady firmie chińskiej było ryzykowne, ale podjęte w warunkach, gdy w przetargu - jako obiektywne kryterium - najważniejsza była najniższa cena.
Jako przykład właściwego podejścia do inwestycji w infrastrukturę Piechociński podał Hiszpanię, która - jak mówił - w oparciu o własny przemysł stworzyła własny sektor projektowo-budowlany. "Ludzie odpowiedzialni za decyzje nie mogą bać się ich podejmować" - mówił poseł PSL.
Teraz kolej
Zdaniem minister Bieńkowskiej następny budżet unijny to będzie budżet kolejowy. Według niej Polsce potrzebne są porządne koleje, które jeżdżą do 160 km/h. - Polska prezydencja będzie, jeśli chodzi o koleje iść w stronę, żeby następny budżet unijny był budżetem (...) znacznie bogatszym dla kolei. To już w tej chwili widać, że następny budżet unijny to będzie budżet kolejowy. To nie będzie budżet drogowy, tak jak teraz, to będzie budżet kolejowy" - powiedziała Bieńkowska, odpowiadając na pytanie europosła Bogusława Liberadzkiego (SLD) dotyczące następnego unijnego budżetu.
- Musimy, jako prezydencja, jako rząd, zrobić wszystko, aby te pieniądze na koleje były wydatkowane tak, jak trzeba" - podkreśliła. I dodała, że w jej opinii Polsce potrzebne są koleje, które jeżdżą do 160 km/h. Zaznaczyła, że obecnie część pieniędzy jest wydawanych na dokumentację do kolei dużych prędkości.
Liberadzki zauważył też w trakcie debaty, iż mówienie, że Polska dostanie na lata 2014-2020 z Brukseli 300 mld zł to nadużycie. Zaprzeczała temu Bieńkowska.
Mieszkania równie ważne
Goście rozmawiali też na temat budownictwa mieszkaniowego. - Nie zaakceptujemy tego, że metr mieszkania kosztuje 7 tys. zł; przy budowie drogi powinno się pracować na trzy zmiany, a rozkopywać się powinno 10 km drogi, a nie 120 - punktował rząd europoseł Bogusław Liberadzki z SLD.
I przekonywał, że infrastruktura nie jest prawicowa albo lewicowa; jest sprawna albo niesprawna. Przywoływał przykład tzw. gierkówki, czyli drogi Warszawa-Katowice. Mówił, że 120 km tej trasy jest rozkopane, a w piątek po południu na budowie nie ma ani jednego robotnika. "Jako opozycja jesteśmy tolerancyjni, wiele rozumiemy. Ale nie zrozumiemy chaosu" - zaznaczył. Mówił, że ekipa realizująca duże inwestycje infrastrukturalne powinna uczyć się ich realizacji nie na błędach, ale na uniwersytetach.
20:48 Koniec debaty.
20:45 Piechociński: Wzywamy do pełnej mobilizacji dla siebie i dla Polski. Musimy nauczyć się porządkować sprawy, które stanowią problem tj. np. sprawy budownictwa. Infrastruktura w tej perspektywie unijnej będzie najważniejsza. Potem już nie będzie takiej możliwości.
20:43 Bieńkowska: Jesteśmy w bardzo ważnym momencie obecnie. Z jednej strony mamy kryzys, a z drugiej szansę na sukces z następnym unijnym budżetem. Staliśmy się bardzo wiarygodnym partnerem dla Unii. Wiemy, jak wykorzystywać środki unijne – ta ekipa zdolna jest wykonać następny duży krok dla Polski. Dla nasz wszystkie polskie regiony są równe w możliwościach rozwoju.
20:41 Liberadzki: Chcemy Polski nowoczesnej z zadowolonymi obywatelami. Chcemy, żeby kraj się rozwijał, do tego potrzebna jest infrastruktura. Chcemy z transportu zrobić nasz nowy narodowy przemysł. Nasze położenie geograficzne może być zaletą. Trzy autostrady i cztery drogi ekspresowe – to wszystko spina Polskę. Chcemy kolei szybkich prędkości – do Moskwy, Mińska i Berlina. Chcemy wykorzystać środki europejskie w ten sposób, żeby pokazać infrastrukturę.
20:39 Jakubiak: Stoimy przed wyborami. Musimy zdecydować, jak będzie wyglądała Polska za cztery lata. Polacy potrzebują rządów, które będą sprawne i przygotowane. Przez cztery lata oglądaliśmy ministrów, którzy zaczynali raczkować w polityce. PJN chce, żeby Polską rządzili ludzie, którzy mają pasję. To muszą być ministrowie, którzy w momencie, gdy nie będą sobie radzili poddadzą się. Powstaliśmy, żeby dać Polakom wybór w nadchodzących wyborach.
20:38 Koniec rundy czwartej. Teraz podsumowanie.
20:37 Czas z ad vocem dla Liberadzkiego. - Jako opozycja nie zrozumiemy i nie zaakceptujemy chaosu, amatorszczyzny, trzeba uczyć się na uniwersytetach, a nie na błędach - mówił. - Chcemy kategorycznie skasować czasy kryterium swój-nie swój. Niech będą właściwi ludzie na właściwych miejscach
20:34 Ad vocem Bieńkowskiej. Tłumaczy, dlaczego przesunięto pieniądze z kolei na drogi: nie było gwarancji, że kolej wykorzysta dane pieniądze, a droga S3 i S17 czekały tylko na "wbicie łopaty".
20:32 Pytanie do JakubiakŁ Co PJN zrobi lepiej niż Grabarczyk. - Bez reformy finansów nie będzie bumu inwestycyjnego.- Reforma i 30 miliardów rocznie w infrastrukturę - odpowiadała posłanka.
20:31 Liberadzki pytany jest o sytuację mieszkaniową młodych ludzi w Polsce według SLD. - Państwo powinno budować mieszkania - powiedział. Zarzucił, że wielu młodych absolwentów pracuje na tzw. umowych śmieciowych. - SLD ma propozycje ws. budownictwa dla młodych - dodał.
20:28 Bieńkowska zapewnia, że rząd umie wydatkować pieniądze. - Jesteśmy wiarygodnym partnerem.
20:26 Pytanie do Bieńkowskiej: Mówicie w spotach, że będziecie walczyć o kwotę 300 miliardów euro? Uda wam się?
20:25 Popiera podział resortu na transport, łączność i budownictwo,
- To już przestało być administrowanie. Teraz to polityka regulacji – mówił o obecnym funkcjonowaniu resortu.
20:24 Pytanie do Piechocińskiego: Czy resortu infrastruktury nie należałoby podzielić?
20:24 Koniec rundy trzeciej.
20:23 Bieńkowska: 5 miliardów 200 milionów. Tyle ma region na rozwój. Nie tylko Gdynia
20:22 Jakubiak: Startuje z Gdyni, bo wiem, że to jest dobrze rozwijający się okręg. Ale trzeba jeszcze więcej zrobić, pobudzić ten region, to dotyczy wszystkich regionów.
20:21 Bieńkowska do Jakubiak: Czy ma pani informacje jak pani nowy okręg korzysta z funduszy unijnych?
20:19 Liberadzki: Zdajemy sobie sprawę, że to ważna kwestia. Uważamy, że w regionach trzeba wyeksponować to, co jest naturalnym ich zasobem. Na pewno nie będziemy kontynuować waszej polityki w kwestii morskiej - doprowadziliście stocznie do upadku, nie inwestujecie w infrastrukturę morską. Teraz obserwujemy jeszcze większy rozdział regionów biednych i bogatych. Obszary biedne też muszą korzystać na spójności Europy.
20:18 Bieńkowska do Liberadzkiego: Spojrzałam na program SLD i tam, jeśli chodzi o rozwój regionalny jest tylko jeden akapit. Jaki SLD w tej kwestii ma pomysł?
20:17 Jakubiak: To było i jest wyzwanie. Pieniądze unijne były przeznaczone też na to. Też na to, żeby budować przejścia graniczne. Naszym zadaniem jest ciągłe przypominanie Europie, że pieniądze na politykę wschodnią UE muszą się znaleźć. To jest również nasze zadanie. Jestem przekonana, że zwiększenie ilości pieniędzy na politykę sąsiednią w wymiarze wschodnim poprawi sytuację.
20:16 Piechociński do Jakubiak: Co zrobić, żeby granica wschodnia nie była zamknięta dla naszego handlu?
20:14 Liberadzki: Zręby nowej perspektywy budżetowej są zarysowane. W tej chwili z funduszu spójności adresowane jest co trzecie euro dla Polski. Podstawą do otrzymania funduszy będzie wykorzystanie dotychczasowych dopłat. Na infrastrukturę możemy mieć zbliżoną kwotę do obecnej.
20:13 Piechociński do Liberadzkiego: Co zrobić, żeby obronić 80 mld wstępnie planowanych w przyszłym budżecie UE.
20:11 PSL po to jest w koalicji, ponieważ niesie Polsce stabilność. PSL prężnie działał w komisjach sejmowych i wnosił zmiany w prawie. Na starcie zaproponowaliśmy "schetynówki". PSL poprzez stabilne funkcjonowanie pomaga rozwijać Polskę. Warto pracować ze wszystkimi, również z opozycją.
20:10 Jakubiak do Piechocińskiego: Po co PSL jest w rządzie, w którym żaden z pańskich pomysłów nie został wdrożony.
20:08 Bieńkowska: Uważam, że w tej chwili moja obecność tutaj jest uzasadniona. Teraz musimy zacząć mówić o przyszłości. Przez te cztery lata przygotowywaliśmy grunt pod przyszły budżet UE.
20:07 Jakubiak do Bieńkowskiej: Gdzie jest minister Grabarczyk? To dziś on powinien opowiadać o swojej działalności.
20:05 Piechociński: Drogi i kolei personalnie nie buduje tylko minister infrastruktury. Ta koalicja wniosła stabilne urzędowanie. Potrzebne jest rozdzielenie ministerstwa budownictwa od infrastruktury. Nowy parlament powinien ustanowić nową ustawę w tej kwestii.
20:04 Liberadzki do Piechocińskiego: Kilka razy było formułowane wotum nieufności wobec Grabarczyka, czy głosując w obronie ministra przedkładaliście dobro koalicji?
20:03 Jakubiak: Z Warszawy do Gdańska będzie się jechało 3.40 h w 2014 roku. W PO jest spór jak będą wyglądać polskie koleje. Jestem tym sporem zszokowana. Żyjecie w świecie wirtualnym.
20:02 Bieńkowska: Polska prezydencja będzie iść w tę stronę, żeby następny budżet UE był jeszcze lepszy dla polskiej kolei. Jako prezydencja i rząd musimy zrobić wszystko, żeby pieniądze na kolei były wydawane tak jak trzeba. Polsce potrzebne są porządne koleje, które będą jeździć 160 km/h.
20:00 Liberadzki do Bieńkowskiej: W PE kończymy pracę na temat dyrektywy kolej europejska. Zdecyduje o losie kolei również w Polsce. Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?
20:00 Koniec rundy drugiej.
19:58 - Celem mojego rządu był zakup Pendolino, ale nie do PKP. Gdyby tak się stało, kultura PKP przeniosłaby się do Pendolino. - Chcieliśmy założyć oddzielną spółkę, związki zawodowe protestowało - mówił o powodach, dlaczego do inwestycji nie doszło. Zarzucił, że obecnie kupiono Pendolino "bez wychylnego pudła", przez co pociąg jedzie wolniej.
19:57 Pytanie do Liberadzkiego o szybką kolej Pendolino. 17 lat minęła i szybka kolej to dalej śpiew przyszłości. Dlaczego?
19:56 Bieńkowska zapewnia, że pieniądze są wydatkowane i nie są marnotrawione.
19:55 Jakubiak nie odpowiedziała jednoznacznie na pytanie. Zarzuciła PO, że ta nie przygotowała administracji wydolnej do wydawania pieniędzy.
19:54: Pytanie do Jakubiak o kolej i drogi - jak powinny być dzielone pieniądze na te cele?
19:52 Piechociński: - Kierowano się najniższą ceną. Podkreślił, że trzeba poprawić system przetargów i odwołań przy inwestycjach.
19:51 Pytanie do Piechocińskiego: Dlaczego, mimo ryzyka, budowę autostrady zlecono Chińczykom?
19:49 - Nie da się zjeść ciastka i mieć ciastka. Albo budujemy na potęgę, wydajemy pieniądze unijne i napędzamy gospodarkę i 2-3 lata ostatnie są trudniejsze, albo rozwlekamy budowy na siedem lat - broni Bieńkowska.
19:48 Piechociński broni rządu. Podkreśla, że w przypadku niektórych inwestycjach trzeba było uporać się z kłopotami i oporami społecznymi, a nowy rząd będzie musiał zająć się sprawą opłat za przejazdy.
19:47 Liberadzki pokazuje mapę z porównaniem dróg, które obiecano wybudować, a które wybudowano faktycznie. Wtóruje mu Jakubiak, która potwierdza, że mapa jest prawdziwa.
19:45 Bieńkowska: - Podczas budowy dróg, tak jak przy budowie dróg najpierw trzeba zrobić bałagan, żeby później poprawić sytuację.
19:44 Jakubiak pyta, jak i w ile czasu dojedzie się z Warszawy do Gdańska. Zarzuca rządowi brak pomysłu organizacyjnego na budowę dróg, przez co kierowcy stoją w korkach.
19:43 Piechociński ad vocem - wyraził zadowolenie, że odchodzi się od kryterium najniższych cen. Ale podkreślił: - Za późno.
19:42 95 proc. dróg, które miały być na Euro, będą zrobione. Pozostałe będą przejezdne, będą gotowe później. To nie wina zaniedbań - zapewniła Bieńkowska.Podkreśliła, że A2 powstanie na czas.
19:41 Pytanie o budowę dróg na Euro 2012 do Bieńkowskiej. Ile z obiecanych uda się zbudować?
19:40 Koniec rundy pierwszej.
19:38 Piechociński: cały czas gonimy rozwój. Udało się ustabilizować formalno-prawne otoczenie budowy infrastruktury. Zabrakło niestety środków krajowych, których brak wstrzymał niektóre inwestycje.
19:37 Jakubiak: to, co się dzieje na kolei można określić mianem "cosa nostra". Kolej kompletnie nie działa. Ludzie na kolei koczują na dworcach, ponieważ pan minister nie był w stanie ułożyć rozkładu jazdy.
19:35 Liberadzki ad vocem: Powinniśmy korzystać z funduszu spójności - te pieniądze są wykorzystywane z małą sprawnością.
19:34 Bieńkowska: w budżecie z UE mam 64 mld euro. To, co widać teraz za oknem to po prostu budowa. Większość inwestycji będzie gotowa na Euro 2012. Dziwię się, że jest mowa o tym, że nie mamy planu, bo właśnie zaczynaliśmy od planu. To są zarzuty do poprzednich rządów. Na duże drogi w programach krajowych zostały prawie całkowicie wykorzystane.
19:32 Liberadzki: po tych czterech latach jest potężny chaos na PKP. Ten rząd otrzymał potężną kwotę pieniędzy z UE. Wystarczyło je tylko mądrze wydać.
19:30 Jakubiak: Panu ministrowi udało się jedno - rozkopanie Polski i wprowadzenie nieporządku. Pan minister doprowadził do sytuacji, w której konflikt o infrastrukturę jest konfliktem o to, czy Polacy potrafią budować. Zadajmy więc ministrowi pytanie: która z autostrad będzie gotowa. Minister pokazał też, że Polacy działają bez planu.
19:29 Co udało się zrobić ministrowi Grabarczykowi przez 4 lata?
19:26 Debata rozpoczęta - runda pierwsza.
19:20 Goście są już w studiu. Zaraz początek debaty.
19:18 Studio przygotowane. Czekamy na gości trzeciej debaty w TVN24.
Debata potrwa 75 minut i składała się z pięciu rund. Pojawiły się pytania skierowane do wszystkich uczestników dyskusji oraz wzajemne konfrontacje.
To trzecia z cyklu debat przedwyborczych w TVN24. Poprzednia, która odbyła się 9 września dotyczyła polityki zagranicznej. Na pytania Moniki Olejnik odpowiadali minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski, europosłowie Marek Siwiec z SLD, Jarosław Kalinowski z PSL oraz Paweł Kowal z PJN.
Kolejne starcie
Pierwsza debata z 2 września dotyczyła służby zdrowia i polityki społecznej. Uczestniczyli w niej minister zdrowia Ewa Kopacz (PO), były minister zdrowia Marek Balicki (SLD), minister pracy Jolanta Fedak (PSL) i były prezes NFZ Andrzej Sośnierz (PJN). Debatę poprowadziła dziennikarka TVN Katarzyna Kolenda-Zaleska.
Dzisiejsze spotkanie jest trzecim z cyklu sześciu debat, które mają odbyć się w przeciągu pięciu tygodni. Poza służbą zdrowia, polityką społeczną i polityką zagraniczną, infrastrukturą i polityką regionalną, debaty będą dotyczyć gospodarki i stanu finansów publicznych oraz rolnictwa i spraw wsi. Ostatnia z debat będzie starciem liderów partyjnych.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24